kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

بغداد مستشاران نظامی غرب را به عراق راه نداد

در پی افزایش تحرکات هدفمند غرب در عراق به بهانه مبارزه با داعش، بغداد مستشاران نظامی آلمانی را به خاک عراق راه نداد.


حمایت‌های غرب از دولت خودمختار کردستان عراق و همزمان با آن، بی‌توجهی غرب نسبت به نیازهای دولت بغداد و ارتش عراق، باعث شد که مقامات عراقی برای اولین بار جلوی این سیاست مشکوک و هدفمند بایستند. دیروز یک هواپیمای آلمانی که قصد داشت هفت مستشار نظامی این کشور را به شهر اربیل منتقل کند، در کشور بلغارستان متوقف شد. علت این توقف مخالفت بغداد با اعزام مستشاران به منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام شد. دولت برلین علاوه بر اعزام این مستشاران، قصد داشت 500 موشک ضد تانک از نوع «میلان»، 16 هزار قبضه تفنگ، مسلسل‌های سبک و میلیون‌ها گلوله در اختیار کردهای عراقی قرار دهد.
طی هفته‌های اخیر نیز کشورهای آمریکا و کانادا شماری از مستشاران و نظامیان خود را به بهانه مبارزه با داعش، به منطقه خودمختار کردستان عراق اعزام کرده بودند. هفته گذشته «قاسم عطا» سخنگوی ارتش عراق به غرب هشدار داده بود که سلاح‌های ارسالی باید در اختیار دولت مرکزی (بغداد) قرار گیرد تا با نظارت دقیق بین گروه‌های مبارز توزیع شود. وی دیروز در واکنش به این خبر تأکید کرد آلمان باید استقلال دولت مرکزی عراق را در نظر داشته باشد. به گفته قاسم عطا «اگر آلمان تنها به بخشی از مناطق عراق سلاح تحویل دهد، در امور داخلی ما دخالت کرده است.»در پی افزایش تحرکات مشکوک غرب در شکل اعزام مستشار به جای ارسال سلاح به عراق، برخی منابع از احتمال خروج بغداد از ائتلاف ضد داعش آمریکا طی روزهای آتی خبر داده‌اند.
خبر دیگر از عراق حاکی است، عناصر داعش در منطقه فلوجه 40 سرباز عراقی را بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای و درگیری به شهادت رسانده‌اند. انفجار بمب در منطقه «اور» واقع در حومه بغداد نیز 12 شهید و 28 مجروح برجای گذاشت.