kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
رئیس ‌انجمن صنعت موتورسیکلت ایران خبر داد

افزایش 30 درصدی تولید موتورسیکلت در دولت سیزدهم

 
 
 
رئیس ‌انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: تولید موتورسیکلت نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد داشته و به همین نسبت حدود ۳۰ درصد تعداد نیروی کار افزایش پیدا کرده است. 
به گزارش ایسنا، «جلیل مجاهد» در نشستی با تشریح وضعیت کلی صنعت موتورسیکلت در ایران، در رابطه با آمار تولید این وسیله نقلیه در ایران اظهار کرد: تولید موتورسیکلت در کشور نسبت به سال گذشته، حدود ۳۰ درصد رشد داشته‌ و به همین نسبت حدود ۳۰ درصد تعداد نیروی کار افزایش پیدا کرده است. این در حالی‌است که واردات موتورسیکلت تقریبا صفر است. 
او افزود: واردات موتورسیکلت به‌صورت CBU ممنوع است اما در مقابل در حوزه صادرات ورود کرده‌ایم. صادرات به کشورهای همسایه همچون افغانستان، عراق، آفریقا و گاهی پاکستان هم انجام می‌شود که البته محدود است. سالانه در حدود ۱۵ هزار دستگاه به ارزش قریب به هشت میلیون دلار صادرات انجام می‌شود.
رئیس ‌انجمن صنعت موتورسیکلت ایران درباره تعداد فعالان این صنعت گفت: صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴ تولیدکننده است که با حدود ۱۶ هزار نفر به‌صورت مستقیم و قریب به ۸۰ هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم فعال است. از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال به ۴۰۰ هزار دستگاه برسد.
مجاهد درباره اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با نگاه به مصوبه اخیر هیئت وزیران (اخذ گواهی اسقاط نسبت به یک‌چهارم تولید ماهانه)، اظهار کرد: مصوبه قبلی، بدین صورت بود که در ازای اسقاط هر خودرو، هفت دستگاه موتورسیکلت تولید شود. 
رئیس‌ انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تصریح کرد: اکنون با مصوبه اخیر هیئت وزیران که تولیدکنندگان مکلف به اخذ گواهی اسقاط نسبت به یک‌چهارم تولید ماهانه خود شده‌اند، این نسبت چهار برابر شده است. در حقیقت در ازای اسقاط هر یک دستگاه خودرو فرسوده، تولیدکنندگان موتورسیکلت می‌توانند ۲۸ دستگاه موتورسیکلت تولید کنند که کمک بزرگی است. بر این اساس حمایت از صنعت موتورسیکلت صورت خواهد گرفت و مشکلات ما حل خواهد شد.
مجاهد با بیان اینکه ۱۵ سال از حضور بخش خصوصی در این صنعت می‌گذرد و تا امروز از کوچک‌ترین حمایتی از سوی دولت برخوردار نشده است، گفت: خط تولید موتور (engine) ملی پس از دو سال راه‌اندازی می‌شود. واردات موتورسیکلت کامل به صورت سی‌بی‌یو ممنوع است اما تولیدکنندگان داخلی با واردات برخی از اجزا و قطعات این وسیله نقلیه، بین 60 تا 70 درصد داخلی‌‌سازی داشته‌اند. ضمن اینکه طی 30 روز آینده با راه‌اندازی خط تولید موتور ملی (engine)، داخلی‌‌سازی در این صنعت به بیش از 90 درصد می‌رسد.