kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه: 

آمریکا پاسخ به متن ایران درخصوص احیای برجام را ارائه کرد

 سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ آمریکا به نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر دیروز خبر داد.
 
 
 
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر دیروز(چهارشنبه) خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.
دولت بایدن به اسرائیل درباره ایران اطمینان داد
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای صهیونیست خود در واشنگتن، درباره ادامه تعهد دولت جو بایدن به این رژیم برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داد. در حالی که سخنان ضدایرانی مقامات اسرائیل طی روزهای اخیر بلندتر شده است، کاخ سفید میزبان مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بوده 
و دو طرف علیه ایران رایزنی کردند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیشتر گزارش داده بودند که 
«ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن درباره چند موضوع و از جمله مسئله هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد. 
کاخ سفید، بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) بیانیه‌ای درباره دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ایال هولاتا مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و محورهای رایزنی آنها منتشر کرد.
در ابتدای بیانیه کاخ سفید آمده است که جیک سالیوان بدین منظور با ایال هولاتا دیدار کرد که «در مورد طیف وسیعی از مسائل جهانی و موضوعات مورد علاقه دوجانبه مشورت کند.»
به روایت این بیانیه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای صهیونیست خود به او درباره تداوم حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی برای مقابله با «تهدیدات ایران» اطمینان داد.
در بیانیه آمده است: «آقای سالیوان بر تعهد استوار رئیس‌جمهور بایدن برای حفظ و تقویت توانایی اسرائیل برای بازدارندگی در مقابل دشمنانش و دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدها از جمله از سوی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران تاکید کرد و تعهد ما به تضمین اینکه ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.»
این جدیدترین سند همصدایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پرونده برجام است. برخلاف ادعای جریان مدعی اصلاحات مبنی بر مخالفت اسرائیل با برجام، این رژیم صرفا در نقش پلیس بد ظاهر شده و با این اقدام در پی ایجاد اختلال محاسباتی در طرف ایرانی است. 
گروسی: به همکاری ایران 
نیاز داریم
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» ادعاها درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد و گفت به 
«حداکثر دسترسی و بازرسی درخصوص ایران نیاز داریم». 
گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند قبل از امضای هر نوع توافق بین آمریکا و ایران با میانجیگری اروپا نیاز به توضیح کافی درخصوص ادعای «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» وجود دارد، گفت «این یک سؤال سیاسی است که باید برای آنها مطرح شود، نه من. آنچه ما نیاز داریم همکاری ایران است. و همچنین به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هرچه محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم، اعتبار یا اطمینان کمتری می‌توانیم در مورد وضعیت مواد هسته‌ای در ایران به جامعه جهانی ارائه کنیم».
مدیرکل آژانس اتمی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا یا اروپا اصلاً به وی برای بستن تحقیقات درباره ایران اعمال فشار کرده‌اند، گفت: ایالات متحده هیچ فشاری وارد نکرده است. ممکن است فشار ضمنی یا صریح از یک طرف یا طرف دیگر وجود داشته باشد.
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: فشارها در این موضوعات هسته‌ای همیشه وجود خواهد داشت. آنها متأسفانه بخشی از چشم‌انداز هستند. اما، اگر ما مسیر خود را ادامه دهیم، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه دهد و اجازه داشته باشد کار بازرسی خود را انجام دهد، ما به آن (خاتمه یافتن تحقیقات) خواهیم رسید، کاملاً مطمئن هستم.
گروسی سپس در پاسخ به این سؤال که با توجه به خاموش شدن دوربین‌های آژانس در ایران، آیا این نهاد توانایی تشخیص اینکه ایران در حال ساخت سانتریفیوژهای بیشتری است را از دست داده، مدعی شد: خب، این یک حرکت جدی بود. این ۲۷ دوربین که قطع شدند، مناطق مهمی از تأسیسات تولید سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دادند. و ما آن تداوم آگاهی را از دست دادیم. 
وی افزود: اگر و زمانی که توافق احیا شود و بتوانیم دوربین‌ها را دوباره وصل کنیم، باید با همکاران ایرانی‌مان بنشینیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم شکاف‌های بین آن زمان و زمان حال را پر کنیم.
مدیرکل آژانس در پایان گفت: فکر می‌کنم اگر دسترسی صحیح و لازم را داشته باشیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان آژانس، همیشه در موقعیتی خواهند بود که هرگونه انحراف مواد هسته‌ای در ایران یا جاهای دیگر را به‌موقع تشخیص دهند.
او پیش‌تر هم در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت». 
این اظهارات وی در حالی است که خبرگزاری رویترز سه‌شنبه 
(۲۳ اوت) در گزارشی مدعی شد یک مقام ارشد آمریکایی به این خبرگزاری گفت ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود از جمله «اصرار برای بسته شدن برخی از تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین‌المللی را کنار گذاشته که احتمال توافق را بیشتر می‌کند».
 «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در واکنش به گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز مبنی بر کوتاه آمدن ایران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات رفع تحریم‌ها، ضمن «بسیار گمراه‌کننده خواندن» گزارش این خبرگزاری انگلیسی گفت: 
«هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضدایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی سپس تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.
آژانس خواسته‌های رژیم صهیونیستی را مطرح نکند
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا کلیه فعالیت‌های خود را در حوزه هسته‌ای برابر با موازین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است و هیچ فعالیتی نیست که براساس پروسه‌های ابلاغی طی نکرده باشد و تمام آن تحت نظارت آژانس بوده و هست.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به NPT و پادمان است و نمی‌تواند آژانس ادعایی بکند که در ایران فعالیتی وجود دارد که براساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد. هیچ عدم انطباقی وجود ندارد. گزارش‌های آژانس در تمامی این سال‌ها و بیاناتِ مقامات و مدیرکل‌های دوره‌های گذشته همواره این موضوع را تأیید کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موارد، مدارک و مکان‌های ادعایی، ساخته و پرداخته ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی است، اظهار کرد: 
در ۲۰ سال گذشته به‌طور پیوسته به ایران اتهام می‌زنند که موجبات مذاکرات سیاسی پیرامون هسته‌ای را فراهم کرده است و سند توافق برجام حاصل این مذاکرات ۲۰ سال گذشته بوده است.
اسلامی گفت: ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم بیاناتی را مطرح کند که خواسته رژیم صهیونیستی است.
مرندی: اتهامات آژانس اتمی اگر سیاسی‌ نشود قابل حل است
«محمد مرندی» کارشناس ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» به سؤالاتی درخصوص مذاکرات هسته‌ای جاری در وین پاسخ گفت.
مرندی درخصوص اظهارات «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خواستار پاسخگویی ایران به ادعاهای اثبات‌نشده آژانس شده بود و این که آیا این موضوع، مشکلی جدید برای مذاکرات ایجاد می‌کند، گفت: پرونده اتهامات نادرست قبل از آن که بتوانیم اجرای یک توافق را جلو برویم، باید بسته شود.
وی افزود: (این موضوع) اگر سیاسی‌‌سازی نشود، به راحتی حل می‌شود. اما می‌دانیم که آمریکا این نهاد را قبلاً سیاسی کرده بنابراین بسته به آمریکاست که چگونه رفتار کند، یا معقول رفتار می‌کند که در آن صورت ایران همکاری خواهد کرد تا موضوع بسته شود یا می‌خواهد این موضوع را باز نگه دارد تا در آینده از آن استفاده کند که در آن صورت توافقی نخواهیم داشت. 
 مرندی در ادامه بار دیگر تاکید کرد حذف نام سپاه از فهرست به اصطلاح تروریستی آمریکا هرگز پیش شرطی در مذاکرات نبوده اما آن شرکت‌ها و نهادهایی که با توافق هسته‌ای مرتبط هستند، تحریم‌ها علیه‌شان باید به منظور اجرایی‌شدن کامل توافق برداشته شود. 
کاخ سفید: خروج ترامپ از برجام آمریکا را در جهان منزوی کرد
در ادامه اظهارات متناقض واشنگتن درباره احیای توافق هسته‌ای و اتهام‌زنی به ایران درباره نقض برجام، یک مقام آمریکایی بار دیگر مدعی تمایل این کشور برای بازگشت به این توافق شد.
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد امروز (چهارشنبه) با متهم کردن ایران به عدم پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در گذشته، اما ادعا کرد که دولت آمریکا متعهد به احیای برجام است.
کربی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، که اظهاراتش توسط این شبکه پیام‌های متناقض تعبیر شد، استدلال کرد که خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ باعث شد واشنگتن در برابر متحدانش منزوی شود. وی اظهار داشت، زمانی که آمریکا در برجام بود، اگر ایران اقدامی در نقض توافق انجام می‌داد، آنگاه خود را منزوی کرد.