kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
درخشش شاگردان باوفا واکنش اتحادیه جهانی را به دنبال داشت

نمایش فوق‌العاده جوانان در مسابقات قهرمانی جهان 20 کشتی‌گیر ایران 16 مدال کسب کردند!

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان یکشنبه شب در شهر صوفیه بلغارستان پایان یافت و تیم ملی کشتی فرنگی با 4 مدال طلا، 2 مدال نقره، 2 مدال برنز و کسب 174 امتیاز با اقتدار قهرمان جهان شدند.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان روزهای 28 لغایت 30 مردادماه در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد و در پایان تیم ملی کشتی فرنگی توسط سعید اسماعیلی در وزن 60 کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن 63 کیلوگرم، علیرضا مهمدی در وزن 82 کیلوگرم، علی عابدی درزی در وزن 97 کیلوگرم به مدال طلا، ابوالفضل چوبانی در وزن 87 کیلوگرم، فردین هدایتی در وزن 130 کیلوگرم به مدال نقره، دانیال سهرابی در وزن 67 کیلوگرم و امیر عبدی در وزن 72 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.
در رده‌بندی تیمی ایران با 174 امتیاز به‌عنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های جمهوری آذربایجان با 119 و اوکراین با 93 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
یک طلا تبدیل به 4 طلا شد
در روز اول و رقابت‌های 5 وزن تیم جوانان ایران موفق به کسب یک طلا و دو نقره شد، نقره‌هایی که به‌گفته سرمربی تیم ملی، اشتباهات داوری در آن دخیل بود. سیدآرش نگهداری و مسعود کاووسی هم به‌دلیل شکست مقابل حریفان از دور رقابت‌ها حذف شدند اما در روز دوم عملکرد فرنگی‌کاران فوق‌العاده بود و هر 5 نماینده ایران به نیمه‌نهایی رسیدند که از جمع آنها سه نفر فینالیست شدند و دو نفر هم به مبارزه رده‌بندی رسیدند.
شب آخر، شب بدون شکست این تیم در صوفیه بود که هر 5 کشتی‌گیرمان مقابل رقبا‌ی‌شان برنده شدند تا سه طلا و دو برنز دیگر به کارنامه ایران اضافه شود و این تیم مجموعاً با 4 طلای سعید اسماعیلی در 60 کیلوگرم، ایمان محمدی در 63 کیلوگرم، علیرضا مُهمدی در 82 کیلوگرم، علی عابدی درزی در 97 کیلوگرم و دو مدال نقره ابوالفضل چوپانی در 87 کیلوگرم و فردین هدایتی در 130 کیلوگرم، و همچنین دو مدال برنز سید دانیال سهرابی در 67 کیلوگرم و امیر عبدی در 72 کیلوگرم با 174 امتیاز قهرمان مسابقات شد.
این در حالی بود که ‌تیم آذربایجان که رده دوم را از آن خود کرد، اختلافی 55امتیازی با تیم کشورمان داشت و با 119 امتیاز نایب‌قهرمان شد، تیم سوم هم که اوکراین بود 93 امتیاز به دست آورد.سال گذشته که هدایت این تیم را روح‌الله میکائیلی به‌عهده داشت، تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با یک مدال طلا، یک نقره و 5 برنز در اوفای روسیه نایب‌قهرمان جهان شد.
در رقابت‌های اوفا امیررضا ده‌بزرگی در وزن 55 کیلوگرم طلایی شد که اکنون در اردوی تیم ملی بزرگسالان حضور دارد. سعید اسماعیلی نقره گرفت و ایمان محمدی، محمدحسین آذرم‌دخت، محمد ناقوسی، مرتضی القوسی و امیرمحمد بیات هم صاحب مدال برنز شدند تا ایران با 130 امتیاز بعد از روسیه 183امتیازی نایب‌قهرمان جهان شود، آذربایجان هم با 101 امتیاز سوم شد.
سعید اسماعیلی، ایمان محمدی، دانیال سهرابی، امیر عبدی و علی عابدی درزی 5 کشتی‌گیری بودند که تجربه جهانی سال گذشته را داشتند، از این جمع نقره و برنز اسماعیلی و محمدی به طلا تبدیل شد، علی عابدی درزی دیگر طلایی تیم امسال بود که سال گذشته از دور رقابت‌ها حذف شده بود. دانیال سهرابی و امیر عبدی هم که سال گذشته دست‌شان از رسیدن به مدال کوتاه مانده بود، امسال به مدال برنز رسیدند.
کسب عنوان قهرمانی پس از 4 سال
ارزش این قهرمانی زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم ایران پس از 4 سال توانست عنوان قهرمانی کشتی فرنگی جوانان جهان را بدست آورد. شاگردان حمید باوفا که کمتر از دو ماه پیش قهرمان آسیا شده بودند، در صوفیه نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و با مدال‌هایی که کسب کردند، بهترین نتیجه تاریخ ایران را در این مسابقات به ثبت رساندند و از سال 2018 نیز که تیم ایران با 4 مدال طلا و 2 برنز قهرمان شده بود، پیشی گرفتند. با این قهرمانی، برای نخستین بار در یک سال هر دو تیم آزاد و فرنگی ایران به عنوان قهرمانی جوانان جهان رسیدند. 
پیش از این آزادکاران ایران موفق شده بودند عنوان قهرمانی جوانان جهان را بدست آورند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که 20 آزادکار و فرنگی کار جوان کشورمان به این رقابت‌ها اعزام شده بودند که 16 نفر از نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها صاحب مدال شدند که شامل 7 مدال طلا، 3 مدال نقره و 6 مدال برنز بود.
آمار مدالی که جوانان کشورمان از خود به جای گذاشتند به خوبی نشانگر آن است که در کسب مدال طلا بسیار موفق عمل کردند، ضمن اینکه 10 کشتی‌گیر کشورمان در این رقابت‌ها به دیدار پایانی راه یافته‌اند.این رکورد بی‌نظیر با کسب قهرمانی دو تیم کشورمان در این رقابت‌ها تکمیل شد. شایان ذکر است تیم‌های جوانان کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا که ماه گذشته در کشور بحرین برگزار شد ضمن کسب عنوان قهرمانی در مجوع 15 مدال طلا، 2 مدال نقره و 2 مدال برنز کسب کرده بودند.
گزارش اتحادیه جهانی کشتی از درخشش شاگردان باوفا
موفقیت فرنگی کاران ایرانی واکنش اتحادیه جهانی کشتی را نیز به دنبال داشت تا جایی که سایت اتحادیه در گزارشی نوشت: «علی‌رضا مُهمدی آخرین باری که در بلغارستان بود، با مدال برنز به کار خود پایان داد اما او یکی از ۳ طلای ایران را در مسابقات زیر ۲۰ سال جهان کسب کرد. ایران یک‌شنبه شب با ۱۷۴ امتیاز قهرمان شد، آذربایجان ۱۱۹ و اوکراین با ۹۳ امتیاز عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. مُهمدی در فینال مقابل آچیکو بولکوادزه با نتیجه ۹ بر یک پیروز شد و به مدال طلا دست یافت. وی در این باره، گفت: بولکوادزه کشتی‌گیر خوبی است و سال گذشته در زیر ۱۷ سال مدال طلا گرفت. مسابقه خیلی خوبی بود اما در پایان مقابل او پیروز شدم.»
اتحادیه جهانی کشتی هم‌چنین نوشت: با قهرمانی زیر ۲۰ سال، این جوان ایرانی امیدوار است از سال آینده به سرعت به تیم بزرگسالان برود اما او چالشی را که با آن روبه‌رو خواهد شد را می‌داند. مهمدی در ادامه گفت: وزن من کشتی‌گیران خوب زیادی دارد؛ ما از آذربایجان رفیق حسینوف و از ترکیه برهان اکبوداک را داریم اما من به خوبی آموزش دیده‌ام و فکر می‌کنم می‌توانم برنده شوم. 
این سایت در ادامه به بررسی عملکرد سعید اسماعیلی، کشتی‌گیر فرنگی‌کار وزن ۶۰ کیلوگرم ایران هم پرداخت و به قهرمانی علی عابدی در وزن ۹۷ کیلوگرم هم اشاره‌ای داشت.