kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۹۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
طحان نظیف:

مشروح مذاکرات شورای نگهبان بدون هیچ الزام قانونی در حال انتشار است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مشروح مذاکرات شورای نگهبان و گزارش استدلال‌های شورای نگهبان به صورت داوطلبانه و بدون هیچ الزام قانونی در حال انتشار است.

دکتر‌هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان مهمان بیست‌وسومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در اصفهان بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، وی در این نشست بیان داشت: همان‌طور که عزاداری محرم و صفر نقش تعیین‌کننده‌ای در انقلاب داشته، عامل حرکت رو به جلوی انقلاب در مسیر تحقق آرمان‌های متعالی این انقلاب است و تلاش‌های ناکام دشمن برای کمرنگ کردن شعائر اسلامی در جامعه به این دلیل است که می‌دانند تا زمانی که این شعائر دینی در جامعه تکريم می‌شود و عظمت دارد، نمی‌توانند جامعه را از مسیر درست منحرف کنند. حماسه امام حسین(ع) یک مکتب تربیتی است که برای ابعاد مختلف زندگی انسان درس دارد و این ایام فرصتی است برای تدبر تا این درس‌ها مبنای عمل ما در زندگی باشد.
طحان نظیف گفت: طبق قانون، شورای نگهبان وظیفه تطبیق با قانون اساسی و شرع را دارد. هر آنچه در قانون به عنوان وظیفه برای ما در نظر گرفته شده موظف به انجام آن هستیم و نمی‌توانیم به وظایف شورای نگهبان چیزی اضافه کنیم چرا که برخلاف قانون است اما بنده هم مثل شما معتقدم در حوزه مصوبات و مباحث تخصصی شورا باید بیشتر با مردم گفت‌وگو کنیم. در این راستا مشروح مذاکرات شورای نگهبان و گزارش استدلال‌های شورای نگهبان به صورت داوطلبانه و بدون هیچ الزام قانونی در حال انتشار است. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره عدم وجود چارچوب برای ثبت‌نام اولیه انتخابات‌، خاطرنشان کرد: در بحث اوصاف ریاست جمهوری، چارچوب و شرایط مشخص کردیم، برای مثال ثبت‌نام یک حداقل و حداکثر سن یا حداقل مدرک و حداقل سابقه نوشته و ابلاغ شد اما دولت وقت این مصوبه اجرا نکرد ولی با این حال این مصوبه در فضای عمومی تاثیرات مثبتی داشت و ثبت‌نامها یک سوم بار قبل شد البته در شورای نگهبان هم صرفا افرادی که شرایط ثبت‌نام را داشتند، بررسی شدند.
وی تاکید کرد: ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم، البته همه می‌دانیم که قانون نیاز به اصلاح دارد و مثلا بررسی این همه داوطلب در یک مهلت زمانی‌اندک‌، دشوار است و بارها گفته شده که باید موارد اصلاح و جزئی‌تر و مهلت رسیدگی منطقی شود اما تا وقتی که قانون اصلاح نشده باشد، ما باید به قانون موجود عمل کنیم و نمی‌توانیم یک بند هم به آن اضافه کنیم.