kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸

اخبار ویژه

 

سانسور حرفه‌ای خبر برکناری رئیس میز ایران در موساد

رسانه‌های صهیونیستی و غربی، خبر مهم برکناری «رئیس میز ایران در موساد» را با پر رنگ کردن جنسیت رئیس جدید و مانور مثبت درباره زن بودن وی سانسور کردند.
سازمان جاسوسی موساد اخیرا اعلام کرد دو زن را در دو پُست حساس در این سازمان منصوب کرده است. در اطلاعیه موساد ادعا شده: برای اولین بار در تاریخ این نهاد یک زن با نام اختصاری «ک» در پستی حساس یعنی «دفتر ایران» در موساد منصوب شده است. زن دیگری هم با نام اختصاری «الف»، در پستی مهم یعنی رئیس مرجع اطلاعات «جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات» منصوب شده است.
اخبار بعدی که در رسانه‌های غربی و صهیونیستی منتشر شد، به شکل پررنگ بر زن بودن افراد جدید منصوب شده تاکید داشت و خبر را به شکل یک دستاورد و موفقیت وانمود می‌کرد. اما واقعیت ماجرا این است که رئیس میز ایران به خاطر ناکامی‌ها و شکست‌هایی که موساد در چند سال اخیر دریافت کرده، برکنار شده است. به عبارت دیگر، اگر رئیس قبلی میز ایران در موساد موفق بود و ناکامی‌های بزرگ را بر سر صهیونیست‌ها نکشانده بود، دلیلی نداشت که برکنار شود؟
گفتنی است چند ماه قبل، هنگامی که رئیس سازمان اطلاعات سپاه پس از 13 سال خدمت تغییر کرد، رسانه‌های صهیونیستی و غربی سعی کرده بودند این تغییر بعد از 13 سال را مصادره به مطلوب خود کرده و به‌عنوان ضعف اطلاعاتی ایران جا بزنند. اما حالا که رئیس میز ایران در موساد به خاطر حجم ناکامی‌های بی‌سابقه برکنار شده، همان رسانه‌ها، روی جنسیت نفر جدید (زن بودن) به‌عنوان یک موفقیت و دستاورد تاکید می‌کنند!
یکی از ناکامی‌های بارز موساد و سران رژیم صهیونیستی، این واقعیت است که نفتالی بنت مدعی اجرای راهبرد «مرگ ایران با هزار ضربه چاقو» بود اما شکست‌های پیاپی رژیم صهیونیستی هم در مقابل مقاومت لبنان و فلسطین، هم شکست در جبهه داخلی رژیم و تشدید دوقطبی‌های فرساینده، و هم پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه منطقه‌ای و نظامی و برنامه هسته‌ای، به سقوط دولت مستعجل نفتالی بنت انجامید تا صهیونیست‌ها ناچار به برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی ظرف چهار سال اخیر شوند.
یکی از شکست‌ها و نگرانی‌های بزرگ رژیم صهیونیستی، اعلام نگرانی دوقلوی داخلی موساد، شاباک (سرویس اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) است که درباره تشدید خشونت و آشوب در انتخابات پیش روی این رژیم در اثر نفوذ و دستکاری ایران هشدار داد. در این‌باره، روزنامه «تایمز اسرائیل» به تازگی نوشت: گزارش‌ها از نگرانی نهاد امنیتی شاباک درباره احتمال مداخله خارجی در انتخابات آتی اسرائيل توسط مهاجمان سایبری ایرانی و روسی حکایت می‌کند. شاباک نگران است که به‌دنبال بالا گرفتن مجادلات نمایندگان کنست، شهروندان نیز آشوب سیاسی برپا کنند.
کانال ۱۲ اسرائیل هم در گزارشی گفت: در دو انتخابات سال ۲۰۱۹، کمپانی فناوری Vocative واقع در آمریکا فاش کرد هزاران بات ایرانی برای افزایش شکاف اجتماعی سیاسی میان اسرائیلی‌ها و تعمیق گفتمان رادیکال سیاسی آنلاین به کار گرفته شده‌اند.
شاباک نگران اقدام مشابه عاملان خارجی برای ایجاد دوباره مجادلات سیاسی پیش از انتخابات اول نوامبر است و این که، مردم عادی نیز در اثر مجادلات کلامی سیاستمداران علیه رقبای سیاسی، آشوب به پا کنند و مجادلات، منجر به خشونت شود.
در همین حال، ناصر قندیل ناصر قندیل، سیاستمدار لبنانی و سردبیر نشریه البنا درباره پیام انتصاب مسئول جدید ایران در موساد چیست؟ به جام جک گفت: صهیونیست‌ها بازی را در منطقه باخته‌اند. از سال۲۰۰۰ تاکنون، بارها شاهد خانه‌تکانی در بخش ایران سازمان موساد بوده‌ایم. هر بار، زمان انتصاب مقام جدید سازمان موساد، منابع امنیتی و رسانه‌ای رژیم اشغالگر قدس تلاش کردند آن انتصاب را معنادار و نمادی از حرکت ضدایرانی رو به جلو در این مجموعه تاریک تلقی کنند. اما در عمل هر یک از این مقامات درنهایت قربانی رصد هوشمندانه و مواجهه همه‌جانبه تهران با استراتژی‌های ترکیبی خود شدند. ایران در طول سال‌های اخیر ماهیت جنگ ترکیبی دشمنان و مجاری مهار آن را به‌خوبی رصد کرده و اجازه مانور بیشتر را در این حوزه به تل‌آویو نداده است. سال‌های گذشته و اخیرا، جمهوری اسلامی ایران بارها با انجام عملیات‌ ناگهانی، عمیق و غیرقابل پیش‌بینی، محاسبات موساد را بر هم زده است. بدیهی است این سرنوشت در انتظار مقامات جدید سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

فعالان اقتصادی آلمان: جنگ اوکراین ربطی به ما ندارد

«اتحادیه ابزارمندان شرق آلمان در نامه‌ای به صدراعظم این کشور خواستار لغو تحریم‌ها علیه روسیه شدند و نوشتند جنگ در اوکراین ربطی به آلمان ندارد. برخی از مقام‌های آلمانی هم نسبت به کمبود گاز در آلمان هشدار می‌دهند».
دویچه‌وله سایت رسمی وابسته به دولت آلمان، ضمن انتشار خبر فوق نوشت: اتحادیه ابزارمندان شرق آلمان با انتشار نامه‌ای سرگشاده که به امضای نمایندگان ۱۶ صنف رسیده از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواسته‌اند تا تحریم‌ها علیه روسیه که بعد از تجاوز نظامی به اوکراین وضع شده‌اند را متوقف کند. در این نامه آمده است: «ما ابزارمندان براساس صحبت‌هایی که با مشتریان خود داشته‌ایم، دریافته‌ایم که اکثریت مردم نمی‌خواهند سطح رفاه و استانداردهای زندگی خود را که به سختی به دست‌ آورده‌اند، به‌خاطر اوکراین قربانی کنند. این جنگ ربطی به ما ندارد.»
این نامه همچنین با اشاره به گزارش سالانه سازمان «شفافیت بین‌الملل» در زمینه فساد و جایگاه ۱۲۲ اوکراین، این کشور را «غیردموکراتیک» خوانده و نوشته‌اند که نباید آلمان را برای این کشور قربانی کرد.
امضا‌کنندگان نامه سپس مستقیما صدراعظم آلمان را خطاب قرار داده و می‌پرسند: «آیا شما می‌خواهید صدراعظمی باشید که آلمان را به ویرانی می‌کشاند؟ آیا می‌خواهید واقعا کشورتان را قربانی کنید؟»
این نامه گرچه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده ‌اما در عین حال تاکید می‌کند که در صورت ادامه افزایش هزینه‌ها، شهروندان از پس پرداخت هزینه‌های زندگی عاجز خواهند شد و کارگاه‌های ابزارمندان و شرکت‌ها یکی پس از دیگری ورشکسته، تعطیل و مجبور به اخراج کارگران می‌شوند.
روسیه با بستن یک توربین در خط لوله «نورد استریم۱» میزان صادرات گاز طبیعی خود به آلمان و اروپا را به ۲۰ درصد ظرفیت موجود رسانده است. این اقدام باعث شد تا قیمت‌های بین‌المللی گاز در میان نگرانی‌ها از کمبود انرژی، دوباره جهش پیدا کند. افزایش قیمت مولد‌های انرژی باعث ایجاد تورم و بالا رفتن قیمت‌ دیگر کالاها و خدمات در آلمان و سایر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا شده است. این در حالی است که رشد تورم در آلمان در دهه‌های گذشته در نازل‌ترین حد خود قرار داشت.
در این بین ولفگانک کوبیکی، از رهبران حزب لیبرال‌های آزاد و معاون رئیس مجلس خواستار بازگرداندن خط لوله گاز «نورد استریم ۲» شده است. همزمان با انتقادهای آمریکا استفاده از خط لوله نورد استریم ۲ با تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تعلیق شد.
کوبیکی می‌گوید: با بازشدن نورد استریم ۲ شرکت‌های روسی مجبور به اجرای تعهدات صادرات گاز خود به آلمان خواهند شد. او می‌افزاید: «با این اقدام ما می‌توانیم ذخایر گاز خود را پر کنیم؛ مردم در زمستان مجبور به تحمل سرما نشوند؛ صنایع‌مان صدمه نبیند و آرام آرام وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهیم.»

روایت دیپلماسی ایرانی ازحیله اروپا برای باز نگه‌داشتن پرونده PMD

سایت اصلاح‌طلب «دیپلماسی ایرانی» معتقد است بسته پیشنهادی اروپا، تله‌ای علیه ایران است.
دیپلماسی ایرانی نوشت: بر مبنای خبر وال‌استریت ژورنال، اتحادیه اروپا در بسته پیشنهادی خود به ایران اعلام کرده در صورتی پرونده PMD ایران در آژانس را خواهد بست که ایران مسائل باقی مانده را با دقت مورد توجه قرار دهد «duly addressed». برای متخصصان آژانس و کسانی که با ادبیات شورای حکام شناخت کافی دارند جمله
«duly addressed» حائز اهمیت بالایی است.
در اغلب تفاسیر ارائه شده برای این جمله، دایره وسیع تعهدات و لزوم پاسخگویی گسترده برای کشور مورد نظر دیده شده است. در مورد ایران، منظور اروپایی‌ها از جمله مذکور، بازگشت به سوابق مطالعات ادعایی Alleged Studies و باز کردن پرونده‌هایی است که در 2015 و وفق برنامه اقدام برای بستنPMD‌، مختومه شده بوند. علاوه‌بر اینها، هدف دیگر، باز کردن صفحه جدید برای پاسخگو کردن کشورمان در قبال 3 مکان ادعایی آژانس است که در نتیجه اقدامات خصمانه دشمنان، در دستورکار آژانس قرار گرفته و در گزارش  خود علاوه‌بر گزارش شورای حکام در زمینه معاهده منع اشاعه به این موضوع پرداخته است.
به نظر می‌رسد هدف مشترک طرف مقابل در مذاکرات احیای برجام، چیزی غیر از توافق است و آن وادار کردن کشورمان به توضیح سابقه فعالیت‌های هسته‌ای خود از طریق دیپلماسی و شوی رسیدن به توافق است. هدف این است که کشورمان با پذیرش بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به دو راهی سختی رسد و انتخاب راه درست با هزینه‌های هنگفت همراه باشد.
راه اول: ایران، ضمن پذیرش بسته پیشنهادی، همکاری وسیع، بدون شرط و مورد نیاز با آژانس یا همان duly addressed را در مورد سابقه فعالیت‌ها در تمامی زمینه‌هایی که آژانس (سرویس‌های جاسوسی غرب) مطالبه می‌کند را انجام دهد به این امید که Verification لازم را از آژانس برای تسطیح مسیر احیاء برجام بردارد. در این صورت ممکن است آژانس پس از دریافت تمام اسرار و اطلاعات محرمانه کشور، اعلام کند باز هم قادر به بستن پرونده ایران نیست چراکه زین پس مبنای تحقیقات و سؤالات نه توافق برجام بلکه تعهدات ایران ذیل معاهده منع اشاعه هسته‌ای NPT است و مسیر اتهام‌زنی بدون دسترسی به توافق همچنان ادامه یابد تا پرونده مجددا به شورای امنیت بازگردد.
راه دوم: ایران پس از پذیرش بسته پیشنهادی و همکاری اولیه با سؤالات آژانس، با اتهام‌زنی‌های مکرر آژانس روبه رو شود و تمایلی به پاسخگویی بیشتر نشان ندهد. در این صورت آژانس در نخستین جلسه شورای حکام به 35 عضو عدم همکاری تهران با آژانس را اعلام کند و موضوع ایران را برای تصمیم‌گیری به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. 
موضوع نهایی اینکه غربی‌ها در این بسته پیشنهادی به‌صورت ضمنی اعلام کرده‌اند که در صورت outstanding issues duly
addressed از سوی ایران، آژانس را برای بستن پرونده ایران تحت فشار قرار خواهند داد اما مواضع رافائل گروسی در زمینه عدم تسلیم در برابر فعل و انفعالات سیاسی برای کنار گذاشتن تحقیقات حرفه‌ای آژانس در قبال پرونده هسته‌ای ایران (4)، برخی اهداف و نیات شوم و هماهنگ غربی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را برملا می‌کند.

وقتی مسببان کسری بودجه تظاهر به نگرانی می‌کنند

دولت سیزدهم ضمن کاهش وابستگی به فروش اوراق، فقط در چها ماهه اول امسال، حدود 50 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق را که در زمان دولت سابق فروخته شده بود، تسویه کرد.
سازمان برنامه و بودجه در واکنش به تحلیل مغرضانه و غیرواقعی روزنامه اعتماد، ضمن تاکید بر اینکه «مسببان کسری بودجه نگران بودجه امسال نباشند»، تاکید کرد: دولت با استفاده از روش‌های علمی و دیپلماسی موفق اقتصادی و با توجه به تجربیات گذشته درصدد جلوگیری از افزایش بدهی‌ها و تشدید تورم است و نشانه‌های کاهش تورم و کسری بودجه آشکار شده است.
کسانی امروز نگران کسری بودجه کشور شدند که سـال‌ها در برابر چاپ پول و استقراض‌های گوناگون دولت مورد حمایتشان سکوت کرده‌اند؛ کسانی که دولت مورد حمایت شـان بودجه را با کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل دولت بعد داد؛ ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی را ظرف چند ماه صرف خاصه خرجی‌های خود کرد؛ ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون اعتبار به خزانه فرستاد؛ اگر دولت سیزدهم نمی‌توانست تغییر ریل دهد حالا به جای بهبود ۸۰ درصدی تراز کل بودجه در چهار ماهه نخست سال باید شاهد استقراض‌های مختلف و ادامه سیل تورم ویرانگری بودیم که به علت بی‌عملی دولت قبل آغاز شد.
در سال گذشته دولت علاوه‌بر پرداخت مطالبات معوق اقشار مختلف‌، تسـويه تنخواه بانک مرکزی؛ تامین هزینه‌های جاری بدون استقراض موفق به تامین ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی طرح‌های عمرانی و اشتغال شد؛ طرح‌هایی که تا پیش از این به علت کسری بودجه متوقف شده بودند».
سازمان برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد: مسـلما فروش اوراق بدهی‌، مقروض کردن دولت است و راهکار موقت تامین مالی بودجه عمومی است. نکته مهم در این مورد مدیریت بدهی‌های دولت است. خوشبختانه در سال‌های اخیر‌، دولت همواره در سررسیدها بدهی‌های خود را تسویه کرده است. هنگام تهیه لایحه بودجه از روش‌های علمی و با توجه به تجربیات گذشته‌، میزان انتشار اوراق باتوجه به قدرت جذب بـازار و رعایت شـاخص‌های ارزیابی پایداری بدهی‌های دولت‌، پیشنهاد شده است.
تحقق درآمدهای نفتی از یک‌سو به معنی تامین منابع کافی برای پوشش هزینه‌های مشخص شده در بودجه است و از سوی دیگر اگر موجب افزایش سهم درآمدهای نفتی از منابع بودجه شـود به معنی عدم تحقق هدف کاهش وابستگی بودجه به منابع حاصل از صادرات نفت اسـت. با عنایت به شرایط تحریمی ورشـد هزینه‌ها‌، در حال حاضر بـرای جلوگیری از افزایش بدهی‌های دولت و تشدید تورم‌، قطعا افزایش درآمدهای نفتی و بالا بودن درصد تحقق آن رویدادی مثبت قلمداد شده و نتیجه توفیق دیپلماسی اقتصادی دولت برای بی‌اثر کردن و دور زدن تحریم‌هاست.
علىایحال‌، دولت به مشکلات ساختاری بودجه واقف است‌، لذا اصلاح ساختار بودجه را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده است. همچنین کاهش کسری بودجه به معنی تامین مصارف بودجـه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی را مدنظر داشته است.
۵۳۵ هزار میلیارد تومان رقم تعهدی است که دولت قبل با فروش اوراق ایجاد کرده و دولت سیزدهم هر ماه به‌طور میانگین ۱۱ هزار میلیارد تومان اصل و سود این اوراق را بازپرداخت می‌کند.
با این وجود و با اتکا به درآمدهای پایدار منابع حاصل از انتشار اوراق خزانه اسلامی در این مدت ۸۳ درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر دولت در چهار ماهه نخست سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق قبل را تسویه کرده و کمتر از نصف این رقم اوراق جدید منتشر
شده است.