kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
وزیر بهداشت در پاسخ به کیهان:

طرح جدید «پزشک خانواده» طی دو ماه آینده نهایی می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در شکل جدید، استفاده از پزشک خانواده اختیاری خواهد بود گفت: طراحی جدید اجرای پزشک خانواده طی یکی دو ماه آینده نهایی خواهد شد.


بهرام عین‌اللهی در نشست خبری دیروز که به مناسب روز خبرنگار برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کیهان درباره سرنوشت پزشک خانواده و اینکه وزارت بهداشت در دوره جدید چه برنامه‌ای برای اجرای این طرح دارد؟، اظهارداشت: 18 سال است که این طرح قرار است اجرایی شود. پزشک خانواده در حال حاضر در مازندران و شیراز به صورت آزمایشی در حال اجرا است تا نقاط ضعف و قوت آن را بررسی‌نماییم.
عین اللهی با بیان اینکه برای اجرای پزشک خانواده برنامه داریم، ادامه داد: مشابه طرح دارویار را برای اجرای پزشک خانواده مدنظر داریم. وی با اشاره به دلایل ناکامی پزشک خانواده در سنوات گذشته افزود: یکی از دلایل این است که با این طرح برخورد دولتی و اجباری شده است. چنین برخوردی سبب شده تا مردم از این طرح رانده شوند. به عنوان نمونه در پایتخت اگر فرزند من و شما بیمار شود در اولین اقدام تمایل داریم تا به پزشک متخصص مراجعه کنیم در حالی که این اقدام مغایر اهداف پزشک خانواده است، چرا که درصورت اجرای پزشک خانواده شما ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کنید و پزشک شما در صورت نیاز شما را به سطح بالاتر ارجاع دهد. چنین وضعیتی باعث شده که مردم استقبال نکنند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه طراحی جدیدی برای اجرای پزشک خانواده در دستور کار وزارت بهداشت است، گفت: در شکل جدید، استفاده از پزشک خانواده اختیاری خواهد شد و کسانی که از پزشک خانواده استفاده کنند و پزشکان مشارکت‌کننده در این طرح مزایایی را دریافت خواهند کرد.
عین‌اللهی با بیان اینکه در واقع به دنبال ایجاد یک کانال جدید برای استفاده از مزایای پزشک خانواده هستیم، اظهارداشت: طراحی جدید اجرای پزشک خانواده طی یکی دوماه آینده نهایی خواهد شد. با نهایی شدن طرح جدید، پزشک خانواده به صورت کامل در کل کشور اجرایی خواهد شد و از حالت آزمایشی خارج می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شکل جدید اجرای پزشک خانواده در برخی از کشورها موفق بوده اما در برخی کشورهای دیگر از جمله آمریکا مورد استقبال واقع نشده است، با این حال به اجرای پزشک خانواده اعتقاد داریم و آن را اجرایی خواهیم کرد.
غربالگری جنین حذف نشده است
وزیر بهداشت در ادامه، درباره قانون جوانی جمعیت و وضعیت غربالگری‌های جنین در دوران بارداری، تاکید کرد: قانونی برای جوانی جمعیت وجود دارد و وزارت بهداشت موظف به اجرای قانون است. ما قرارگاه جوانی جمعیت را تشکیل دادیم و از تمام اساتید و دانشمندان این امر دعوت کرده‌ایم.
عین اللهی افزود: سطح انجام غربالگری‌های بارداری متفاوت است. سطح یک آن در کل کشور بسیار پراکنده و غیرتخصصی بود و هرکس اجازه داشت این کار را انجام دهد. الان دیگر نام غربالگری روی آن نمی‌گذاریم بلکه نامش تشخیص ناهنجاری کروموزمی است که به سطح دو خدمات رفته است و این یعنی تمام متخصصین مربوطه اجازه دارند انواع آزمایش‌ها به ویژه در کسانی که سابقه ناهنجاری کرومزومی را در خانواده داشته‌اند تجویز کنند.
وی ادامه داد: آزمایشات سطوح مختلفی دارد که برخی از آنها مانند آمینو سنتز می‌تواند سبب بروز سقط جنین شود، به همین دلیل بر اساس روال کمیته علمی این کار تشخیص ناهنجاری کروموزمی انجام می‌شود و به هیچ وجه از متخصص زنان رفع تکلیف نمی‌شود که نخواهند ناهنجاری را تشخیص دهند. متخصص زنان موظف است که هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را تامین کند و اگر تشخیص دهد که ناهنجاری کروموزمی وجود دارد می‌تواند طبق آیین‌نامه اقدام کند. نباید در این زمینه فضا‌سازی صورت گیرد؛ ما این کار را تخصصی کرده‌ایم. فقط متخصص زنان می‌تواند توصیه به غربالگری داشته باشد و روال کاری از این طریق انجام می‌شود.
کاهش کمبودهای دارویی
پس از اجرای طرح «دارویار»
وزیر بهداشت در ادامه این نشست گفت: به دلیل مشکلات صنایع داخلی، کمبودهای دارویی داشت خود را نشان می‌داد؛ به طوری که در ابتدای شروع طرح «دارویار» نزدیک ۱۰۰ قلم کمبود دارویی داشتیم و طی این مدت اجرا، امروز این کمبودها به ۸۰ قلم رسیده است و امیدواریم به همین روند کمبودها تامین شود و رضایتمندی مردم را در این طرح داشتیم. همچنین داروخانه‌ها نگران بودند که ممکن است به موقع پول آنها پرداخت نشود، در این زمینه و در شروع این طرح، سازمان برنامه و بودجه چهار هزار میلیارد تومان تخصیص داد و توزیع شد و قول داده شد این کار ادامه یابد. در این زمینه منبعی که ایجاد کردیم منابع جدیدی نبوده است این پول قبلا در ارز ترجیحی داده می‌شد و الان به مصرف‌کننده داده می‌شود.
وضعیت واکسن‌های کرونا
عین اللهی همچنین درباره برنامه وزارت بهداشت برای خرید واکسن‌های ایرانی کرونا و صادرات آنها، بیان داشت: در زمینه صادرات، مجوز صادرات واکسن کرونا از سوی ستاد ملی کرونا به تمام تولید کنندگان داده شده است و می‌توانند بازاریابی کنند. هزینه واکسن‌سازها که نزدیک 8 هزار میلیارد تومان بود تا‌اندازه‌ ۶.۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و مبلغ کمی از بدهی مانده است. در مجموع با توجه به ذخیره مناسب واکسن در کشور، فعلا نمی‌توانیم ثبت سفارش کنیم؛ چراکه در این صورت ممکن است تاریخ واکسن‌ها بگذرد.
قابل توجه مخالفان واکسیناسیون!
وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: تا الان ۱۴۳ هزار مرگ و میر کرونایی در کشور داشتیم. اگر به آمار مراجعه کنید تا قبل از شروع قابل قبول واکسیناسیون در کشور که آذرماه سال 1400 بود، ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم‌ و از آذر ۱۴۰۰ که واکسیناسیون جدی شد تاکنون ۱۱ هزار فوتی داشتیم. ضد واکسن‌ها باید این آمار را ببینند تا تاثیر واکسن را درک کنند. با افزایش واکسیناسیون میزان مرگ و میر کم شد و این موفقیت جمهوری اسلامی ایران است. این یک کار بزرگ و مردمی است. امروزه قدرت کشورها تنها به سلاح نیست بلکه بسته به حمایت مردم است که ما هم این موفقیت و قدرت را داریم.
وی افزود: در دولت سیزدهم وقتی شروع به کار کردیم میزان واکسیناسیون حدود ۱۸ میلیون دُز تزریق بود و مردم برای واکسن به کشورهای اطراف می‌رفتند. وقتی ما وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم هیچ واکسنی برای تزریق نبود. بنابراین، به سرعت وارد عمل شدیم و توانستیم مقدار زیادی واکسن وارد کنیم. به طوری که در هفته بیش از ۸ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق می‌شد، چیزی‌اندازه جمعیت برخی از کشورهای دنیا و منطقه!