kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳

شخصیت‌شناسی بن‌سلمان توسط اکونومیست او فردی مستبد، متزلزل و بی‌ثبات است

 

نویسنده گزارش اکونومیست در سومین بخش از مقاله خود نوشته که مردم و نزدیکان بن سلمان، از تیک‌های عصبی ولیعهد سعودی هراس دارند، چرا که او شخصیتی متزلزل و بی‌ثبات و در عین حال قدرت مطلق در عربستان است.
ولیعهد سعودی از یک طرف سودای آن را دارد که خود را یک مدرنیست تمام‌عیار معرفی کند، از سوی دیگر به دنبال آن است که خود را به عنوان رهبر مسلمانان جهان جا بزند، از سوی دیگر خوی بدوی این سعودی‌چی او را به سمت سلاخی منتقدان و خبرنگاران هم می‌کشاند. این طور است که یک شخصیت چندپاره شکل می‌گیرد.
نشریه «اکونومیست» گزارش مشروحی درباره او « با عنوان «دیکتاتور صحرا» منتشر کرده است. حالا در بخش سوم و پایانی این گزارش به قلم «نیکلاس بلام»، آمده: «بن سلمان از نسل هزاره دوم است، با شخصیتی متزلزل و بی‌ثبات و قدرتی مطلق در عربستان، اما در آینده او می‌خواهد چه کند...همه از تیک‌های عصبی محمد بن سلمان ترس دارند. منابع سعودی می‌گویند که او یکی از وزیران را به مدت 10 ساعت در حمام زندانی کرد (آن وزیر بعداً در تلویزیون ظاهر شد تا درباره حکمت و خرد شاهزاده حرف‌های مزخرف بزند).» نویسنده با یک مقام ارشد نیز صحبت کرده و او گفته بود به دنبال راه‌حلی است. همچنین مقام دیگری گفته که «هرکس که در حلقه او باشد، از او می‌ترسند»، باور نمی‌کنند که او بتواند کشور 35 میلیون نفری را درست اداره کند. یکی از اعضای سابق حلقه ولیعهد‌ گفت که هرکسی که به او نزدیک است، از ارزیابی واقعی پروژه‌های بزرگ و سنگین‌اش و امکان اجرایی بودن آنها وحشت دارد، با این حال هرگز جرات گفتن نه و نمی‌شود را ندارند.
بلام این را هم نوشته که، بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده ساخت و ساز
اصلی شهر «نئوم»- شهر خیالی بن سلمان- باید در سال 2020 تکمیل و در سال 2025 مناطق جدیدی به آن اضافه شود! «احمد الخطیب»، وزیر گردشگری این شایعات را رد کرد و آنها را بیش از حد خوشبینانه دانست. به گزارش فارس، اکونومیست می‌نویسد: «پیدا کردن نئوم اولین مشکل بود. هیچ جاده یا تابلویی وجود ندارد. پس از سه ساعت رانندگی، ماشین در نقطه‌ای توقف کرد که راهنما و نقشه نشان می‌داد، چیزی آنجا نبود، به جز یک درخت انجیر کهنسال و شتری که در یک بزرگراه سریع‌السیر خالی راه می‌رفت و انبوهی از نخاله‌ها که در مسیر بودند و بقایای شهرکی که تخریب شده بود تا راه برای شهری بزرگ باز شود.» اکونومیست می‌افزاید، مساحتی که برای ساخت شهر در نظر گرفته شده، به‌اندازه کشور بلژیک است. از جمله مشاهداتش این بود که دید، دو پروژه تکمیل شده است، کاخ محمد بن سلمان و چیزی که نقشه گوگل آن را «مرکز سنجش و آزمایش NEOM» می‌نامد؛ اما وقتی برای دیدنش با ماشین به آنجا رفت، چیزی جز یک کلبه موقت نبود.
ولیعهد مسلمین!
خبر دیگر از این سعودی‌چیِ تازه به دوران رسیده آنکه در اقدامی که شاید هدف آن معرفی محمد بن سلمان به عنوان فردی است که در کنار اصلاحات، به دین اهمیت می‌‎دهد، «صالح المغامسی» مبلغ سعودی نزدیک به بن‌سلمان، وی را «ولیعهد مسلمین» خطاب کرد. صالح المغامسی که پیش‌تر امام جماعت مسجد قبا بوده، در واکنش به ویدئوی پخش شده از بن‌سلمان در حال شست‌وشوی کعبه نوشت: «خداوند از شما قبول فرماید و بر جایگاه، عزت و قدرت شما بیفزاید ‌ای ولی‌عهد مسلمین.»