kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
نشریه نیچر فود:

جنگ اتمی بین روسیه و آمریکا جان 5میلیارد نفر را خواهد گرفت

 
 
 
نتایج یک پژوهش که نشریه علمی« نیچر فود» آن را منتشر کرده نشان می‌دهد چنان‌که بین آمریکا و روسیه جنگ اتمی رخ دهد5 میلیارد نفر تنها بر اثر گرسنگی جانشان را از دست خواهند داد و چنان‌که این جنگ بین پاکستان و هند رخ دهد، یک و نیم میلیون نفر کشته خواهند شد.
در این پژوهش که نتایج آن روز دوشنبه در نشریه «نیچر فود» به چاپ رسیده ادعا شده انفجار هسته‌ای باعث وقوع قحطی در سطح جهان خواهد شد، زیرا حجم گسترده دود مانع تابش خورشید و باعث ایجاد اختلال در مسائل جوی شده و تولید غذا را محدود خواهد کرد. نگارندگان مقاله نوشته‌اند: «این اتفاق برای امنیت غذایی یک فاجعه جهانی خواهد بود.»
پژوهشگران تصریح کرده‌اند حتی وقوع یک درگیری هسته‌ای کوچک، مثلاً درگیری بین هند و پاکستان آثار مخربی خواهد داشت. وقوع یک جنگ هسته‌ای به مدت یک هفته با حدود ۱۰۰ سلاح باعث مرگ ۲۷ میلیون نفر به صورت مستقیم خواهد شد.در این پژوهش تصریح شده بعد از دو سال، با متوقف شدن تجارت بین‌المللی و افت دما به ۳۴.۷ فارنهایت، قحطی باعث مرگ ۲۵۵ میلیون نفر خواهد شد.در بزرگ‌ترین سناریویی که پژوهشگران در نظر گرفته‌اند وقوع جنگ هسته‌ای به مدت یک هفته با ۴۴۰۰ سلاح  که می‌تواند جنگی بین آمریکا و متحدانش با روسیه باشد، باعث مرگ ۳۶۰ میلیون نفر به صورت مستقیم خواهد شد و ۵ میلیارد نفر دیگر هم از گرسنگی جانشان را از دست خواهند داد.
به گزارش فارس نتایج این پژوهش در شرایطی منتشر شده که دبیرکل سازمان ملل متحد دو هفته پیش در سخنرانی خود به مناسبت آغاز نشست کشورهای عضو «ان‌پی‌تی» (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) در «نیویورک» نسبت به وقوع یک نبرد هسته‌ای در جهان هشدار داده بود.گوترش در آن نشست گفت که خطر جنگ هسته‌ای به‌اندازه‌ای که از زمان اوج جنگ سرد دیده نشده رسیده است. وی در این سخنرانی گفت جهان تنها یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد.