kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
رئیس‌ سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی مطرح کرد:

سهم ناچیز ایران در بازار جهانی زعفران علی‌رغم 95 درصد تولید 

 
 
 
رئیس ‌سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی گفت: ایران تولید ۹۵ درصد زعفران دنیا را در اختیار دارد اما سهم‌ کشور ما در بازار مالی کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی خیام‌نکویی؛ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های بخش نوین کشاورزی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق در بخش کشاورزی، انقلاب بهره‌وری است، اضافه کرد: این بدان معناست که شاهد رسوخ دانش در بخش کشاورزی باشیم چرا که تولید در واحد سطح نسبت به تولید شاخص یک دهم و در برخی مواقع دو دهم و سه دهم است. به عنوان مثال عملکرد ما در تولید گندم چهار تن است، درحالی‌که تولیدکننده نمونه ۱۴ و هفت دهم تن در هکتار برداشت می‌کند. همچنین تولید سیب درختی کمتر از ۲۰ تن بوده که تولیدکننده نمونه حدود ۲۰۰ تن برداشت می‌کند.
وی با انتقاد از خام‌فروشی زعفران، افزود: علی‌رغم آنکه ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم اما سهم ما از گردش مالی ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری دنیا کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است. این امر بیانگر خام‌فروشی است که برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی در بخش باید تکمیل شود چرا که در شرایط کنونی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نداریم.
3 میلیون هکتار باغ در کشور
از سوی دیگر، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از اعتبارات ‌اندک بخش باغبانی گلایه کرد.
به گزارش ایسنا، محمد‌مهدی برومندی در افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های نوین کشاورزی با بیان اینکه حدود سه میلیون هکتار باغ و ۲۳ هزار گلخانه در کشور داریم، افزود: ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغبانی در کشور تولید می‌شود و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است. همچنین حدود ۴۵ تا ۴۶ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی مرتبط به بخش باغبانی است. وی ادامه داد: همه محققان بر این باورند که مزیت کشاورزی ایران باغبانی است، زیرا هم اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند و هم درآمد ارزی خوبی دارد. بنابراین باید به این حوزه توجه بیشتری کنیم.
او با بیان اینکه بخش باغبانی کشور ظرفیت‌های خوبی دارد، افزود: سه میلیون هکتار باغ داریم که اغلب سنتی هستند و یک میلیون آن فرسوده است. یعنی علی‌رغم استفاده از آب، خاک و انرژی این باغات اصلا اقتصادی نیستند. این باغ‌ها نیاز به اصلاح و احیا دارند. 
برومندی افزود: بخش باغبانی چند ردیف اعتباری بیشتر ندارد. برخی سال‌ها ردیف اصلاح و احیا صفر و برخی سال‌های دیگر حدود ۱۰ میلیارد تومان و در بیشترین حالت به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. آیا با این عدد و رقم می‌توان این باغات را اصلاح و احیا کرد؟ آیا با این نگاه می‌توان توفیق بیشتری در این بخش داشت؟
او با بیان اینکه تنها راه برون‌رفت از مشکلات کشور خصوصا در بخش کشاورزی تحقیقات است، افزود: ما بهترین متخصصان را در بخش تحقیقات داریم که باید از ظرفیت و پتانسیل آنها بیشتر استفاده کنیم. ‌در سیاست‌گذاری‌های دنیا مهم‌ترین مسئله آموزش است. 
معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی به باغات مادری اشاره کرد و گفت: ۳۷ باغ مادری در ۳۷ نقطه کشور داریم که در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و گسترش آنها هستیم.