kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

اخبار ویژه

 


درایت نظام، مُشت موسوی را مثل بنی‌صدر و منتظری باز کرد
توهین‌ها و هتاکی‌ها در بیانیه یکی از سران فتنه مهم نیست. مهم این است که روزگار فتنه و نفاق گذشته و موسوی بدون نقاب ظاهر شده است.
روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «خدمتی که حصر کرد»، به نوشته توام با توهین و تهمت میرحسین موسوی علیه نظام و مدافعان حرم پرداخته و نوشت: یک اصل کلیدی را فراموش نکنیم؛ جامعه‌ای که در آن نفاق کم شود، جامعه رشد یافته است. نفاق از کفر بدتر است. چون منافق، همان کافر در لباس نفاق است. جامعه‌ای که در آن نفاق کم شود، جامعه بلوغ یافته است چرا که دشمن نمی‌تواند با تزئین و ظاهر‌سازی آنها را دچار خطا کند.
حوادث سال۱۳۸۸ چرا لقب فتنه گرفت؟ ادعای تقلب؟ خیر. اعتراضات غیرقانونی؟ خیر. آدم‌کشی و صدمه زدن به بیت‌المال؟ خیر. عنوان فتنه تنها به یک دلیل بود: امتزاج غبارآلود حق و باطل؛ به نحوی که حق از باطل قابل شناسایی نبود؛ بقیه موارد ذیل همین عنوان بود. همان سال رهبری فرمودند: «‌أینَ عمار؟»‌ چرا چنین گفتند؟ مگر نبودند شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای که علیه فتنه موضع‌گیری کنند؟ بودند، پس چرا فرمودند:«‌أینَ عمار؟»‌ مگر عمار در تاریخ چه کرده و چرا آن روز نیازمند عمار بودیم؟ در تاریخ ثبت است که نقش عمار در سپاه امیرالمومنین روشنگری و نشاندن غبار صفین بود تا حق از باطل تمییز داده شود. عمار فتنه‌شکن بود.
آن روزها مطالبه منتقدان و مخالفان جنبش سبز محاکمه سران فتنه بود؛ حال آنکه کشور عمار می‌خواست. چرا؟ مگر حق‌شان محاکمه نبود؟ حتما بود. اما قبل از محکمه باید نزد مردم محاکمه می‌شدند. باید فتنه‌ها می‌شکست تا حق نمایان شود. هدف نهایی حصر چه بود؟ حصر کمک کرد زمان بگذرد و غبارها بنشیند و باطل خود را نشان دهد. حصر کمک کرد هیجان‌های کف خیابان تمام شود تا جامعه عاقلانه صحنه را ببیند. نقش حصر فرصت روشنگری و ‌انداختن نقاب نفاق بود.
و این پروژه کلان انقلاب اسلامی است. باید مردم بخواهند تا هر تصمیمی ولو قهریه کارساز باشد. امام با بنی‌صدر و بازرگان و منتظری نیز با همین راهبرد رفتار کرد. برای تک‌تک آنها فرمود:«از اول می‌دانستم محق نیستند.» اما همراهی می‌کنند تا با گذر زمان و روشنگری نقاب‌ها بیفتد. رهبری نیز با موسوی و جنبش سبز و جریان فتنه همین کردند.
حالا توهین‌ها و هتاکی‌ها در بیانیه موسوی مهم نیست. مهم این است که  گذشت روزگار فتنه. رقیب موسوی آگاهی مردم است. همه چیز روشن است. یک خط است با ۲ سو؛ یا جریان انقلاب اسلامی و یا مقابل آن، که طرفداران داعش و تروریست‌ها و آدم‌کش‌ها و سلطنت‌طلب‌ها و رجوی‌ها و غیره هستند.
بیانیه موسوی تصریح موکدی بود بر مرزبندی که از سال۸۸ با مردم و این خاک و انقلاب پیدا کرد. آن روز با نقاب و امروز بی‌نقاب؛ همین. بیشتر هم لازم نیست جدی گرفته شود. گذشت دوران نفاق؛ این جامعه بلوغ یافته است.

اویل پرایس: ایران در کانون معاملات انرژی قرار گرفته است
نشریه تخصصی نفت، تفاهم‌نامه گازی 40میلیارد دلاری میان ایران و روسیه را تهدیدی برای غرب توصیف کرد: اول پرایس در گزارشی نوشت: پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته به تهران سفر کرد. یک روز قبل از این سفر، شرکت دولتی «گازپروم»، تفاهم 40 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد.این تفاهم نامه بر اساس ایده‌‌ای است که ژانویه گذشته بین سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین و دیدار ژوئن الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه از ایران مورد بحث قرار گرفت و برای بحران کنونی گاز جهانی بسیار مهم است.
در این چهارچوب، گازپروم متعهد شده با شرکت ملی نفت ایران در توسعه 10 میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی با هدف تولید بیش از 10 میلیون متر مکعب گاز همکاری کند. این تفاهم نامه همچنین حاوی جزئیات پروژه 15 میلیارد دلاری برای افزایش تزریق فشار در میدان گازی بزرگ پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر است. علاوه‌بر این در تکمیل پروژه‌های مختلف گاز طبیعی مایع و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت.
ایران یک قدرت بزرگ نفت و گاز است. ذخایر گاز ایران حتی از ذخایر نفتش نیز بیشتر است و در رتبه دوم دنیا قرار دارد. ایران نرخ موفقیت بالایی در اکتشاف گاز طبیعی دارد که در حدود 75 تا 80 درصد است، در حالی که میانگین موفقیت جهانی 30 تا 35 درصد است.
میدان پارس جنوبی با مساحتی به وسعت 3700 کیلومتر مربع از بزرگ‌ترین مخازن گازی جهان است که حداقل 1800 تریلیون فوت مکعب گاز و حداقل 50 میلیارد بشکه میعانات گازی طبیعی را در خود جای داده و 6 هزار کیلومتر مربع باقی مانده میدان شمالی متعلق به قطر است. با توجه به علاقه مداوم چین به فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، این موضوع اهمیت ژئوپلیتیکی گسترده‌تری پیدا می‌کند.
تمرکز گازپروم بر گسترش ظرفیت‌های تولید گاز مایع ایران دقیقا در زمانی است که افزایش چشمگیر عرضه LNG برای کشورهای اروپایی برای جبران کمبود گاز ناشی از ممنوعیت واردات گاز روسیه ضروری است.
بخش خوشحال‌کننده طرح روسیه برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران، در نهایت آزاد‌سازی پتانسیل عظیم LNG ایران این است که این اقدام می‌تواند به بحث در مورد مطلوبیت بازگرداندن ایران به دایره دیپلماسی جهانی انرژی می‌بخشد. ایران پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را دارد و سال‌هاست برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شده است.

آدرس غلط ندهید برجام را آمریکا زیر پا گذاشته
عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم گفت: به نظر می‌رسد ایران در مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد. ایران باید از برجام خارج شود.
مهدی آیتی در گفت‌و‌گو با نامه نیوز اظهار داشت: هر زمان که در مذاکرات احیای برجام به توافق نزدیک می‌شویم، ناگهان اتفاقی رخ می‌دهد که نتیجه را دور از دسترس می‌کند. به یاد داریم که وقتی طرفین در آستانه امضای توافق قرار گرفتند، جنگ روسیه به وجود آمد و روسیه مسائلی را مطرح کرد و به نوعی مانع امضای توافق شد. حالا هم که توافق در دسترس است، می‌بینیم که می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته یا به سلمان رشدی حمله شده است.
او ادامه داد: «بیش از 30سال است که سلمان‌رشدی در شدیدترین حفاظت‌های امنیتی قرار داشته است و حالا و در آستانه توافق هسته‌ای با ایران چه‌طور می‌شد حلقه‌های حفاظتی اطراف او کم می‌شوند و درست در همین مقطع ناگهان یک فردی به او حمله می‌کند و در نهایت، هم قصد ترور بولتون و هم حمله به سلمان رشدی بر گردن ایران‌انداخته می‌شود؟ این مسائل مشکوک است.
وی همچنین گفته است: همیشه یکی از عوامل به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات، آژانس یهود و صهیونیست‌ها بوده‌اند. آژانس یهود در غرب و شرق قدرت اقتصادی و رسانه‌ای بالایی دارد و در تمام لایه‌های جناح‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در عرصه بین‌المللی نفوذ دارد و پول‌های بسیاری هزینه می‌کند. صهیونیست‌ها از ابتدا مخالف برجام بودند و تصور می‌کردند با برجام قدرت ایران افزایش می‌یابد و به همین دلیل در زمان‌های مختلف اقداماتی انجام داده‌اند که یا برجام شکست بخورد یا مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسد و تحلیل من این است که در ماجرای سلمان رشدی هم ردپای صهیونیست‌ها دیده می‌شود.
آیتی در پایان در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد ایران در مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد. ایران باید از برجام خارج شود و اروپا را هم فعلا رها کند و به سمت مذاکره مستقیم با آمریکا برود. واقعیت امروز این است که اگر بخواهیم از بحران‌ها رها بشویم، باید با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشیم تا بتوانیم بحران‌های داخلی و بین‌المللی‌مان را حل کنیم. ایران باید یک انتخاب تاریخی کند؛ اینکه می‌خواهد وابسته به بلوک شرق شود یا آنکه بر اساس شعار نه شرقی، نه غربی سیاستی متوازن در قبال غرب و شرق در پیش بگیرد که اگر قرار باشد رویکرد دوم در پیش گرفته شود، چاره‌ای نیست مگر به مذاکره مستقیم با آمریکا.
درباره اظهارات این فعال اصلاح‌طلب چند نکته را باید مورد توجه قرارداد: نخست این که برجام را نه اسرائیل بلکه خود آمریکایی‌ها در سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن زیر پا گذاشتند و بر پایمال کردن حقوق ایران اصرار ورزیدند. بنابراین‌انداختن تقصیر‌ها به گردن رژیم نامشروع صهیونیستی -که در ادبیات سیاسی جهان به عنوان سگ زنجیری آمریکا معروف است- تلاشی در جهت تبرئه مقامات آمریکایی از عهدشکنی و خدعه‌گری ارزیابی می‌شود. ضمن این که مقامات بسیاری در رژیم صهیونیستی مکررا گفته‌اند برجام از جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران بسیار مغتنم بود و خروج ترامپ از برجام به عنوان خطایی بزرگ، دست ایران را برای از سرگیری پیشرفت‌های هسته‌ای باز کرد.
دوم؛ برجام و هیچ توافق دیگری نمی‌تواند مانعی برای گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی از قاتلان آمریکایی و صهیونیست باشد؛ همچنان که مجازات سلمان رشدی، بشارت انتقام‌های بعدی است. نکته جالب در این میان این است که مدعیان اصلاح‌طلبی زمانی ادعای ارادت به اسلام و پیامبر اعظم (ص) و امام خمینی(ره) داشتند، اما اکنون به جای خرسندی از مجازات نویسنده مفلوکی که توهین و تهمت به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام روا داشته و مطابق حکم حضرت امام مجازات شده، تلویحا از اجرای این حکم ابراز ناخرسندی می‌کنند.
بنابراین در حالی که علم کردن سلمان رشدی، یک پروژه صد در صد آمریکایی- انگلیسی- صهیونیستی بود، باید از مدعیان بی‌صداقت اصلاح‌طلبی پرسید چرا با رشدی و حامیان غربی او همنوایی و همذات پنداری می‌کنند؟
نکته سوم؛ در موضوع برجام، گفتنی است که طرف اصلی دو سال مذاکرات دولت روحانی، آمریکایی‌ها بودند و حتی دولت‌های سه گانه اروپایی آن قدر در حاشیه قرار داشتند که بعضا ابراز گلایه علنی هم به تیم ظریف کرده بودند. اما سرانجام مذاکرات کذایی -وحتی پیاده‌روی‌های دو نفره آقای ظریف با جان کری و دیگر اتفاقات صمیمانه- کلاهبرداری طرف آمریکایی هم در نگارش و هم اجرای خسارتبار برجام بود. این که گفته شود از برجام خارج شویم و دوباره با آمریکا مستقیما مذاکره کنیم، معنایش این است که خسارت‌های وارده در برجام را نادیده بینگاریم و دوباره از نو امتیاز بدهیم!

هشدار شاباک درباره احتمال آشوب در انتخابات اسرائیل
سازمان امنیت و اطلاعات رژیم صهیونیستی (شاباک) اعلام کرد نگران مداخله ایران و روسیه در انتخابات آتی این رژیم است.
روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت: گزارش‌ها از نگرانی نهاد امنیتی شاباک درباره احتمال مداخله خارجی در انتخابات آتی اسرائيل توسط هکرها و مهاجمان سایبری ایرانی و روسی حکایت می‌کند.
این روزنامه افزود: شاباک برای دفع چنین حملاتی، طرحی موسوم به «عملیات دفاع از دموکراسی» را آغاز کرده، و همچنین نگران است که به دنبال بالا گرفتن جدال کلامی نمایندگان کنست، شهروندان نیز آشوب سیاسی بپا کنند.
کانال ۱۲ روز جمعه در گزارشی گفت: سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، شاباک، برای دفع حمله‌های احتمالی، «عملیات دفاع از دموکراسی کشور» را راه ‌انداخته است. این نگرانی‌ها از سوی نهاد امنیتی اسرائیل تازگی ندارد. در دو انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۹ نیز «نداف آرگامن» رئیس ‌شاباک گفت «صددرصد مطمئن است که روسیه در انتخابات آتی مداخله خواهد کرد.»
کرملین، که ایالات متحده متوجه شده بود در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور دستکاری کرده است، [در پی ابراز نگرانی نهاد امنیتی اسرائیل] تکذیبیه‌ای منتشر کرد.
در همان ماه، کمپانی فناوری Vocative، واقع در ایالات متحده، افشا کرد که هزاران بات ایرانی برای افزایش شکاف اجتماعی سیاسی میان اسرائیلی‌ها و تعمیق گفتمان رادیکال سیاسی آنلاین پیشاپیش انتخابات ۲۰۱۹ به کار گرفته شده‌اند. شاباک نگران اقدام مشابه عاملان خارجی برای ایجاد دوباره مجادلات سیاسی پیش از انتخابات اول نوامبر است.
به گزارش تایمز اسرائیل، شاباک همچنین نگران است که مردم عادی اسرائیل نیز در اثر مجادلات کلامی سیاستمداران علیه رقبای سیاسی خود، آشوب به پا کنند و مجادلات کلامی منجر به خشونت شود.
به همین خاطر، این سازمان اخیرا با ۱۰ اسرائیلی تماس حاصل کرده و به آنها علیه استفاده از ریتوریک افراطی آنلاین که ممکن است منجر به دستگیری‌شان شود، هشدار داده است.
کانال ۱۲ گفت: «رونان بار»، رئیس ‌شاباک اخیرا با شماری از خاخام‌های ارشد بلوک ملی مذهبی ملاقات کرده و از آنها خواسته با استفاده از نفوذ خود، ضمانت نمایند که تا پیش از انتخابات ریتوریک سیاسی از چارچوب رفتار مدنی خارج نمی‌شوند.