kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
سفیر چین در ایران : 

آمریکا منشأ بحران است و باید صداقت نشان دهد

سفیر چین در ایران درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: آمریکا به‌عنوان منشأ بحران هسته‌ای ایران باید شرایط کنونی را درک کند، صداقت نشان دهد، سیاست زدگی را کنار بگذارد و استانداردهای دوگانه را در مورد مسائل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به کار نگیرد.
 
 
 
 
 
«چانگ هوآ»، سفیر چین در ایران درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین و نقش آمریکا در بحران به وجود آمده در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آمریکا به‌عنوان منشأ بحران هسته‌ای ایران باید شرایط کنونی را درک کند، صداقت نشان دهد، سیاست زدگی را کنار بگذارد و استانداردهای دوگانه را در مورد مسائل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به کار نگیرد.»
وی همچنین افزود: «آمریکا باید تصمیمات سیاسی فوری اتخاذ کند تا به توافق زودهنگام برجام کمک کند.»
پیشتر نیز «وانگ کان»،  نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در پایتخت اتریش از آمریکا خواست تا تصمیمات سیاسی فوری برای کمک به دستیابی به توافق زودهنگام در مذاکرات هسته‌ای ایران اتخاذ کند.
ریاض حتی در اتهام زنی به ایران هم
ادای غرب را درمی­‌آورد
عربستان سعودی، شامگاه سه‌شنبه، بار دیگر اتهامات خود را علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای تکرار کرد.
خبرگزاری فارس از قول خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد: در جلسه هفتگی هیئت وزیران این کشور که به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی برگزار شد، به برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره شد. عربستان سعودی ضمن اتهام‌زنی تلویحی به ایران درباره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌‌ای، اعلام کرد که از اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی حمایت می‌کند.
در این جلسه همچنین بر نقش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دعوت از طرف‌های غیرعضو در پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) برای پیوستن 
هرچه سریع‌تر به این پیمان و لزوم بازرسی از تأسیسات آنها و اجرای نظام پادمانی تأکید شد.
این اتهام در حالی علیه ایران مطرح شده است که «عبدالعزیز الواصل» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد نیز حدود یک هفته پیش اتهامات مشابهی علیه ایران مطرح کرد. نماینده ریاض در سازمان ملل گفته بود: «عربستان سعودی از تمام تلاش‌های بین‌المللی که هدف آنها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، حمایت می‌کند.»
این در حالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند و آژانس تا کنون در گزارش‌های متوالی طی چند سال گذشته همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشته است. 
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید که تا کنون اجازه بازرسی از تأسیسات خود را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است.
مطابق با گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی که از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری کرده، ده‌ها کلاهک اتمی در زرادخانه خود نگهداری 
می‌کند. ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده و بارها از معیارهای دوگانه سازمان‌های بین‌المللی در عدم رسیدگی به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی انتقاد 
کرده است.
بررسی مذاکرات اخیر 
در کمیسیون امنیت ملی مجلس
همچنین فداحسین مالکی در گفت وگو با ایسنا گفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته آینده در جلسه‌ای به بررسی مذاکرات اخیر با حضور مسئولان مربوطه می‌پردازند.
دور تازه مذاکرات ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا از پنجشنبه هفته گذشته در وین آغاز 
شده است. این مذاکرات بعد از پنج ماه وقفه در مذاکرات رسمی و حضوری در وین انجام می‌شود. مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی در این چند روز ادامه داشته است و دو طرف ایران و آمریکا به تبادل دیدگاه‌ها و نظرات خود برای عبور از دو سه موضوع اختلافی با هماهنگی اتحادیه اروپا ادامه می‌دهند. موضوع رفع تحریم‌ها و لیست شرکت‌ها و نهادها و افراد ایرانی، تضمین عدم خروج یک جانبه یک عضو از برجام، حل و فصل و مختومه کردن موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس، چگونگی و زمانبندی اجرای برجام از موضوعات مهمی هستند که میان دو طرف ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا مورد بحث است.
 نمایندگان روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در این دور از مذاکرات در سطح کارشناسی در جریان روند مذاکرات قرار می‌گیرند اما نمایندگان رسمی آنها در مذاکرات 
حضور ندارند.
منابع ایرانی بر این نظرند، در صورتی که طرف مقابل در مورد این موارد تصمیم‌گیری کند، می‌توان بلافاصله وارد مرحله «جمع‌بندی» مذاکرات شد. آنها معتقدند، ادامه مذاکرات و گام‌های بعدی، به تصمیمات سیاسی طرف مقابل بستگی دارد.
پافشاری مذاکره‌کنندگان ایرانی بر مواضع بحق کشورمان
سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و مشاور تیم مذاکره‌کننده پیش از ترک وین تصریح کرد: مذاکره‌کنندگان ایرانی چه در وین و چه در مدتی که از طریق مکاتبات گفت‌وگو بین طرفین مذاکره در جریان بود، بارها دولت‌های آمریکا و اروپا را وادار کردند تا از مواضع غیرمنطقی خود 
عقب‌نشینی کنند.
‌مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان تصریح کرد: بارها به‌ خاطر حقوق مردم و منافع بلندمدت کشور به تهدیدها و ضرب‌الاجل‌های توخالی بی‌اعتنایی شد تا امتیازات کلیدی به دست ‌آوریم.
وی افزود: تا زمانی که متن حاصل از مذاکرات مورد بررسی دقیق در تهران قرار نگیرد، مسئولین مذاکره‌کننده نمی‌تواند در مورد آن هیچ‌گونه اظهاری داشته باشند.
مرندی گفت: در حال حاضر اظهار نظرهای رسانه‌ای فقط حدس و گمان هستند.