kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان 

بازتاب پرتاب ماهواره خیام از هراس غرب تا سانسور زنجیره‌ای‌ها 

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایرانی خیام در حالی همچنان در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی است و نگرانی غربی‌ها از پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در توسعه صنعت فضایی را برانگیخته است که رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی ترجیح دادند این موفقیت افتخار‌آمیز دانشمندان کشورمان را نبینند و آن را سانسور کردند. 
 
 
 
سرویس سیاسی- 
 
ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد که براساس آخرین گزارش‌ها نخستین داده تله متری این ماهواره در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است.
در حالی ‌که همواره رسانه‌های غربی دستاوردهای فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را در مرکز توجه قرار می‌دهند، این بار نیز بلافاصله پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ۶۰۰ کیلویی کاملا بومی ایران به این دستاورد جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند که نشان از اهمیت این موضوع برای رسانه‌های غربی است.
خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت که همزمان با برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، یک ماهواره‌ای ایرانی به صورت موفقیت‌آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.
خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه به تقویت همکاری‌های تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی به‌عنوان دومین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین، سفر کرد. این خبرگزاری همچنین درخصوص همکاری‌های فضایی ایران و روسیه خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۰۵ ماهواره سینا ۱ ایران از ماهواره‌بر پلستسک روسیه پرتاب شده بود. 
از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز این عملیات را موفقیت‌آمیز خواند و اشاره کرد که حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی به نام خیام در مدار زمین قرار گرفت. همچنین نامی که برای این ماهواره انتخاب شده بود از نقطه نظر این رسانه آمریکایی مورد توجه قرار گرفت و افزود: این ماهواره از نام عمر خیام یک دانشمند ایرانی که در قرن ۱۱ و ۱۲ می‌زیسته، گرفته شده است.
آسوشیتدپرس همچنین در قسمتی از گزارش خود به مشخصات این ماهواره که از زبان رسانه‌های ایرانی نقل شده اشاره کرد و افزود: تلویزیون ایران به نقل از آژانس فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره تصاویر وضوح بالا با میزان وضوح یک متر در هر پیکسل را ارائه می‌کند.
در حالی‌که مسکو یک ماهواره ایرانی را در مدار قرار داد، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که همکاری رو به رشد روسیه با ایران یک خطر بزرگ برای جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود.
هراس آمریکا 
از پیشرفت‌های چشمگیر صنعت فضایی ایران
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری آناتولی مدعی شد که ایالات متحده از اقدام روسیه در پرتاب «یک ماهواره با قابلیت چشمگیر جاسوسی از جانب ایران آگاه است».
وی ادامه داد: «تعمیق اتحاد روسیه با ایران چیزی است که کل جهان باید آن را ببینند و آن را به‌عنوان یک تهدید عمیق در نظر بگیرند».
بنابراعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شده و در لحظه انتشار این خبر، ماهواره در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.
طبق برنامه کاری تعیین شده، ماهواره خیام هر ۲۴ ساعت ۴ گذر از فراز ایران خواهد داشت که در این گذرها ارسال فرمان به ماهواره و دریافت داده تله‌متری ماهواره انجام خواهد شد. طی روزهای آینده فرآیند‌های راه‌اندازی و تست زیرسامانه‌های این ماهواره براساس برنامه از پیش تعیین شده صورت خواهد گرفت.
وحشت صهیونیست‌ها 
از توسعه همکاری‌های فناورانه میان ایران و روسیه 
همچنین روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نیز در گزارشی با تاکید بر نگرانی‌های امنیتی و اطلاعاتی در اسرائیل و غرب از پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک روسی حامل ماهواره ایرانی به فضا، نوشت: ماهواره «سنجش از راه دور» خیام، روز سه‌شنبه‌ توسط یک موشک سایوز روسی از پایگاه فضایی بایکونور، که محل پرتاب‌های فضایی روسیه در جنوب قزاقستان است، به فضا پرتاب شد.
این روزنامه صهیونیستی نوشت: مقام‌های اسرائیلی نگران هستند که جدیدترین همکاری فضایی بین مسکو و تهران، توانایی‌های ایران را برای پرتاب احتمالی «موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با کلاهک هسته‌ای» در آینده افزایش دهد.اسرائیل همچنین نگران است که از طریق این‌ ماهواره، نظارت بر هدف‌ها در کشور اسرائیل و در سراسر منطقه، افزایش و بهبود یابد.
جروزالم‌پست همچنین نوشت: نگرانی دیگر اسرائیل، احتمالا این است که ماهواره‌های ایرانی-روسیه آینده، توانایی جاسوسان اسرائیلی را برای «نفوذ به مرزهای جمهوری اسلامی و انجام عملیاتی که مانع پیشرفت هسته‌ای این کشور می‌شود» کاهش دهند. در همین راستا، ایالات متحده و غرب نگران هستند که این ماهواره توسط مسکو، برای تقویت قابلیت‌های اطلاعاتی‌اش در اوکراین استفاده شود.
توانایی نظارتی ماهواره خیام
چالشی جدی برای تل‌آویو و واشنگتن
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نیز در گزارشی در ارتباط با پرتاب ماهواره ایرانی خیام که سه‌شنبه (نهم اوت) با موفقیت انجام شد، نوشت کارشناسان هشدار داده‌اند که ماهواره جدید ایرانی دارای قابلیت‌های نظارتی است که به دلیل توانایی آن در نظارت بر مکان‌های حساس در فلسطین اشغالی و گرفتن تصاویر با وضوح بالا از اشیاء روی زمین، مشکلی جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند.
در بخشی از این گزارش آمده «تال اینبار» پژوهشگر ارشد در ائتلاف غیرحزبی حمایت از دفاع موشکی مستقر در ایالات متحده به نیویورک تایمز گفت: تا آنجا که به ایران ارتباط دارد، این یک پیشرفت واقعی است – برای اولین بار ایران صاحب ماهواره‌ای با وضوح تصویر بالا می‌شود و از آن استفاده می‌کند، بسیار بهتر از آنچه تاکنون داشته‌اند. 
وی در ادمه گفت که «قابلیت‌های تصویربرداری این ماهواره چالش بزرگی را برای اسرائیل به وجود می‌آورد که خود مدت‌هاست از این فناوری استفاده کرده است». به گفته این کارشناس، «از این پس، ایران می‌تواند اطلاعاتی بسیار دقیق‌تری را برای عملیات نظامی نیروهای خود و همچنین سازمان‌هایی که از آنها حمایت می‌کند جمع‌آوری کند. این کاهش قابل توجه شکاف فناوری بین ایران، اسرائیل و ایالات متحده است».
این گزارش می‌افزاید: هفته گذشته، دو مقام امنیتی غربی به واشنگتن‌پست گفتند که این ماهواره دارای وضوح ۱.۲ متر است، به این معنی که می‌تواند از اجسام با حداقل این‌اندازه عکس بگیرد.
این دو مقام با بیان این که «این پیشرفت قابل توجهی نسبت به توانایی‌های موجود ایران است»، مدعی شدند: اما هنوز به توانایی‌های جاسوسی ایالات متحده یا ارائه دهندگان تصاویر ماهواره‌ای تجاری سطح بالا نزدیک نیست.
این دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند «شاید بزرگ‌ترین تقویت برای ایران، توانایی استفاده از ماهواره برای نظارت مستمر بر مکان‌ها، از جمله سایت‌های نظامی در اسرائیل، یا دیگر زیرساخت‌های کلیدی در کشورهای خلیج‌فارس باشد».
به نوشته تایمز اسرائیل، «ریچارد گلدبرگ» تحلیلگر سابق ایران در شورای امنیت ملی دولت ترامپ که اکنون مشاور ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»‌اندیشکده مستقر در واشنگتن است، به واشنگتن پست گفت که این ماهواره یک خطر «روشن و فعلی» برای آمریکا و متحدانش است.
به گفته وی، «از آنجایی که ایران زرادخانه موشکی خود از موشک‌های کوتاه، متوسط ​​تا برد بلندتر، در کنار قابلیت رو به رشد پهپاد خود در سراسر خاورمیانه را تکمیل می‌کند، توانایی همگام‌‌سازی این قابلیت‌ها با قابلیت‌های ماهواره‌ای و نظارت، تنها مرگ‌بارتر بودن تهدید ایران را افزایش می‌دهد».
در ادامه گزارش رسانه صهیونیستی ادعا شده «با این حال، اولین کار خیام ممکن است جاسوسی از اسرائیل نباشد، بلکه از اوکراین باشد». مقامات امنیتی غربی در گفت‌وگو با واشنگتن پست مدعی شده‌اند که روسیه قصد دارد از ماهواره خیام ایران برای کمک به حمله خود به همسایه‌اش استفاده کند. به ادعای این دو مقام، مسکو چند ماه از این ماهواره برای تماشای اهداف نظامی استفاده خواهد کرد.
سانسور موفقیت چشمکیر دانشمندان ایرانی
در روزنامه‌های زنجیره‌ای 
در حالی‌که پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره تحولی نوین و دستاوردی بزرگ و راهبردی محسوب می‌شود، ناظران جهانی را شگفت‌زده کرده و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است، خبر این رویداد عظیم در صفحه نخست روزنامه‌هایی نظیر شرق، اعتماد و هم‌میهن سانسور شد. اینکه چنین اقدام غرورآفرین و مهمی، در صفحه نخست برخی مطبوعات مدعی اصلاحات، مشمول ممیزی می‌شود، بدون تردید در چارچوب اسلوب روزنامه‌نگاری معنای خاصی دارد.
این در حالی است که نگاهی کلی به مواضع این رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی نشان می‌دهد که این جریان رسانه‌ای چگونه در تلاش برای تکمیل پروژه عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران به صورت روزانه با انتشار اخبار دروغ و سانسور اخبار مثبت در جامعه یأس آفرینی و با القای بن بست در آینده کشور شکاف میان مردم و حاکمیت را دنبال می‌کنند.