kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳

کابوس آمریکا تعبیر شد حرکت ونزوئلا برای همکاری نظامی با کلمبیا


وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرده به دستور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور، «فورا» برای «از سرگیری» روابط نظامی بین دو کشور با همتای کلمبیایی خود تماس برقرار می‌کند؛ خبری که بیش از هر کشوری آمریکایی‌ها را نگران می‌کند!
در حالی که پیش از این و طی سال‌های گذشته کلمبیا ستون اصلی سیاست ضد ونزوئلایی واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می‌شد اما به دنبال پیروزی تاریخی چپگرایان در کلمبیا روابط این کشور با ونزوئلا نیز در مسیر عادی ‌سازی قرار گرفته است. اقدامی که غرب آن را نمی‌خواهد. در همین راستا وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرده که به دنبال از سرگیری روابط نظامی بین دو کشورونزوئلا وکلمبیا با وزیر دفاع این کشور تماس برقرار خواهد کرد. پیش از این نیز دو کشور روی بازگشایی سفارت خانه‌هایشان به توافق رسیده بودند. ایرنا در این رابطه به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا نوشته، «ولادیمیر پادرینو لوپز»، فرمانده ارتش ونزوئلا در توئیتر نوشته: «من از فرمانده کل نیروهای مسلح ملی بولیوار، نیکلاس مادورو، دستوراتی دریافت کردم تا فوراً با وزیر دفاع کلمبیا تماس برقرار کنم و روابط نظامی را از سر بگیرم.» «مادورو» و «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا، پیش‌بینی کرده‌اند به دنبال مراسم تحلیف که یکشنبه گذشته (۱۶ مرداد) برگزار شد، روابط دیپلماتیک را که از سال ۲۰۱۹ به دلیل نفوذ آمریکایی‌ها در منطقه و اختلاف‌ها میان دو دولت قطع شده بود، در همه سطوح احیا کنند. مادورو به تازگی از همتای کلمبیایی خود، «باز‌سازی روابط برادری» را خواستار شد. پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به چپ‌گرایان تبریک گفت و تاکید کرد که دست خود را به نشانه باز‌سازی برادری بر اساس احترام میان مردم دراز می‌کند. روابط کلمبیا و ونزوئلا به رغم مرز مشترک
2 هزار و ۲۱۹ کیلومتری دو کشور، از ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ (4 اسفند 97) با کارگردانی آمریکا و به تبع آن تشدید تنش‌ها میان دولت ایوان دوکه (رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا) و دولت مادورو و حمایت دولت کلمبیا از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان، به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا قطع شد. اکنون با گذشت سال‌ها و در شرایطی که به گفته وزیر دفاع ونزوئلا، کلمبیا به پایگاه آمریکا در منطقه آمریکای لاتین تبدیل شده است، دولت ونزوئلا امیدوار است تا در سایه روی کار آمدن دولت جدید که نخستین دولت چپگرا در تاریخ ۲۰۰ ساله جمهوری کلمبیا است، روابط میان دو کشور و امنیت این منطقه تامین شود. آمریکایی‌های قطعا خشمگین، هنوز در این باره موضع‌گیری نکرده‌اند.