kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳

صف‌آرایی 20 کشتی جنگی چین و تایوان مقابل هم در تنگه تایوان

 
 
درست در زمانی که تنش‌ها بین پکن و تایپه بر سر سفر «نانسی پلوسی» به تایوان اوج گرفته، کشتی‌های جنگی چین و تایوان به بهانه برگزاری رزمایش دریایی، در فاصله نزدیک به خط میانی تنگه تایوان مقابل یکدیگر صف کشیدند.
در بحبوحه رزمایش‌های دریایی چین و تایوان در تنگه تایوان برای قدرت‌نمایی به یکدیگر، کشتی‌های جنگی دو طرف با هم رو در رو شدند. یک منبع آگاه در این‌باره به خبرگزاری رویترز گفته: «حدود ۲۰ کشتی نیروی دریایی چین و نیروی دریایی تایوان از صبح روز چهارشنبه در نزدیکی خط میانی تنگه تایوان مستقر شده‌اند.» رویترز به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرده، نوشته «چندین کشتی نیروی دریایی چین از صبح چهارشنبه به انجام مأموریت در سواحل شرقی تایوان ادامه دادند که همین امر موجب صف‌آرایی کشتی‌های جنگی تایوانی در برابر آنها شد.» پیش از این، حوزه فرماندهی رزمی شرقی ارتش چین گفته بود که نیروهای هوایی و دریایی این کشور از روز سه‌شنبه رزمایش‌هایی را برای سنجش قابلیت‌های پیوستگی و کنترل مشترک در شرایط دشوار الکترومغناطیسی در طول تمرینات نظامی جاری در اطراف تایوان انجام داده‌اند. گفتنی است، رزمایش‌های چین درست بعد از آن به شکل چشمگیری در اطراف تایوان افزایش یافت که رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا بی‌توجه به هشدارها به تایوان سفر کرد.
چین: لازم باشد به زور متوسل می‌شویم
دفتر شورای دولتی و دفتر اطلاعات شورای دولتی امور تایوان جمهوری خلق چین روز چهارشنبه گزارشی را تحت عنوان «مسئله تایوان و اتحاد مجدد با چین در عصر جدید» منتشر کرد. این گزارش دولت چین برای تأکید بر این واقعیت منتشر شده است که تایوان بخشی از چین است و عزم حزب کمونیست چین (CPC) و مردم چین و تعهد آنها به اتحاد ملی را نشان دهد و بر موضع و سیاست‌های حزب کمونیست چین و دولت چین در عصر جدید تأکید کند.
به گزارش فارس، چین سپس بر استفاده از زور در صورت لازم تأکید کرده و گفته: «ما با بیشترین صداقت کار خواهیم کرد و نهایت تلاش خود را برای دستیابی به اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز به کار خواهیم بست. اما از توسل به زور چشم پوشی نمی‌کنیم و ما این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم محفوظ می‌داریم. این برای محافظت در برابر مداخلات خارجی و تمام فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه است. به هیچ وجه هموطنان چینی ما در تایوان هدف قرار نمی‌گیرند. استفاده از زور آخرین راه‌حلی است که تحت شرایط قانع‌کننده اتخاذ می‌شود.» جالب توجه آن‌که «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه (۱۰ اوت) «ژنگ زگوانگ» سفیر چین در لندن را احضار کرد تا «درباره اقدامات پکن در قبال تایوان پس از سفر نانسی پلوسی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا» توضیح دهد! البته بدون این‌که به تحریک‌آمیز بودن سفر پلوسی اشاره‌ای کند.