kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
یونان

دریای اژه قاتل جان پناهجویان

 

پس از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان نزدیک جزیره «کارپاتوس» یونان در دریای اژه، حدود ۵۰ نفر ناپدید شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، گارد ساحلی یونان اعلام کرد که بر اساس اظهارات ۲۹ نفر نجات یافته، ۸۰ نفر در این قایق بودند و ۵۰ نفر مفقود هستند.
بر این اساس، گارد ساحلی یونان در حال جست‌وجوی مفقودان پس از غرق شدن کشتی است. این قایق روز سه شنبه ترکیه را به مقصد ایتالیا ترک کرد. عملیات نجات شامل چهار کشتی، دو قایق گشتی گارد ساحلی و یک بالگرد نیروی هوایی یونان بود.
سخنگوی گارد ساحلی یونان در توضیح عملیات امداد گفت که وزش باد شدید تا ۵۰ کیلومتر در ساعت عملیات را با مشکل مواجه کرده است.
یونان اغلب کشور انتخابی مهاجران آفریقایی و اهل خاورمیانه است تا در اروپا زندگی بهتری داشته باشند. بسیاری از آنها از طریق ترکیه و گذرگاه دریایی باریک و خطرناک که ترکیه و یونان، دشمنان سنتی را از هم جدا می‌کند به یونان می‌آیند.

این در حالی است که سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از ژانویه تاکنون 64 نفر در شرق مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش سازمان مهاجرت سازمان ملل، ۸ نفر در ۱۹ ژوئن در جزیره یونانی «میکونوس» جان خود را از دست دادند و ۱۰۸ نفر دیگر نجات یافتند.
آتن می‌گوید تعداد مهاجران امسال افزایش یافته و آنکارا را متهم می‌کند که به‌اندازه کافی برای جلوگیری از فرستادن قاچاقچیان به آن سوی مرز اقدامی انجام نمی‌دهد.
ترکیه بر اساس قراردادی در سال ۲۰۱۶ متعهد شد که در ازای دریافت کمک مالی اتحادیه اروپا، تعداد مهاجرانی که از سواحل خود خارج می‌شوند را کاهش دهد.
بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد، آنکارا موافقت کرد در ازای دریافت ۶ میلیارد یورو برای حمایت از خدمات مرتبط با پناهجویان و وعده سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا، جریان مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا را محدود کند.