kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
رئیس ‌انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی:

95 درصد قطعات لوازم خانگی در داخل کشور تولید می‌شود

 
 
 
 
رئیس ‌انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد از آغاز فرآیند تبدیل مواد اولیه به قطعات نهایی لوازم خانگی داخلی است.
مرسل صدیق در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تولید قطعه‌های لوازم خانگی در کشور تصریح کرد: ۹۰ تا ۹۵ درصد از آغاز فرآیند تبدیل مواد اولیه به قطعات نهایی لوازم خانگی داخلی است و واردات قطعات لوازم خانگی مقدار کمی است. بازخورد کارخانه‌ها نیز حاکی از رضایت تولیدکنندگان محصول نهایی از قطعات است.
وی با بیان اینکه در حالی که تولید در شرایط خوبی قرار دارد و مواد اولیه هم داخلی است، نباید اجازه واردات داده شود، تصریح کرد: اما شاهد هستیم در حال حاضر وزارت صمت اجازه واردات شیرآلات و مشعل‌های گازی را می‌دهد. این در حالی است که این محصولات با کیفیت جهانی در کشور تولید می‌شود.
رئیس ‌انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی افزود: از طرف دیگر در کشورهای خارجی به دلیل داشتن تکنولوژی بالا، هزینه دستمزد و در نتیجه قیمت تمام شده پایین است و تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آنها رقابت کند. طبق قانون هم واردات کالای مشابه داخلی ممنوع است.
صدیق با بیان اینکه در گذشته تولید شیرآلات و مشعل‌های گازی به‌اندازه کافی نبوده، گفت: اما الان که تولید داخلی به‌اندازه کافی و حتی صادرات انجام می‌شود، معنی ندارد که وارد‌کننده این محصول هم باشیم.
او درباره مبدا قطعات وارداتی لوازم خانگی تصریح کرد: قطعات وارداتی با کیفیت بالا عمدتا از آلمان، ایتالیا، اسپانیا و قطعات کم‌کیفیت‌تر از چین به ایران وارد می‌شود که این قطعات کم کیفیت عمدتا به صنایع آسیب می‌زند.
گفتنی است، چند روز پیش، محمدمهدی برادران؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: تولیدکننده‌های قطعات لوازم خانگی با استاندارد‌های 15 سال پیش، استاندارد‌سازی می‌کردند. جلساتی را با تولیدکننده‌های قطعات لوازم خانگی برگزار کردیم که داوطلبانه به طور موقت اقداماتی را در جهت گارانتی مثل تعویض و خدمات پس از فروش انجام دهند، تولیدکنندگان محصول نهایی مقرر کردند تا زمان ابلاغ آیین‌نامه، استاندارد‌های سخت‌تری را اعمال کنند.
او با اشاره به بند‌های آیین‌نامه جدید گفت: در آیین‌نامه 15 سال پیش، تعویض‌ها یک ماهه و خدمات گارانتی صرفا یک سال و نیم بود اما با جلسات مشترکی که با تولیدکنندگان داشتیم هم عدد‌ها و هم کیفیت افزایش می‌یابد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار داشت: آیین‌نامه به روز شده و آماده ابلاغ وزیر صمت است که بعد از ابلاغ، اعتماد مردم به تولیدکنندگان لوازم خانگی را بیشتر می‌کند. باید تولیدکنندگان در بالاترین سطح قرار گیرند، زیرا که فقط در صورت رضایت مشتری، متقاضیان کالای قاچاق و تولیدات خارجی کمتر خواهد شد.