kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
نماینده اصفهان در مجلس:

اصلاح سیاست ارز ترجیحی به نفع مردم است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا اصلاح هدفمندی یارانه‌ها، آثار و تبعاتی در بازار داشته است اما این اقدام در مجموع به نفع جامعه و مردم است.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در رابطه با یک‌ساله شدن دولت سیزدهم و ارزیابی عملکرد حجت‌الاسلام رئیسی، گفت: وقتی دولتی کشور را بعد از هشت سال به دولت بعد از خود تحویل می‌دهد، در سال اول، تیم جدید برای آغاز روش‌ها و رویکردهای خود در حال برنامه‌ریزی است. ارزیابی حرکت دولت سیزدهم در این مدت حدوداً یک‌ساله، نشان می‌دهد که گذشته از اقدامات بزرگی همچون ارز ترجیحی که به جهت انجام جراحی اقتصادی با میزانی سختی مواجه شده است، تیم رئیسی بر روی شناخت فرآیندها، برنامه‌ریزی برای اصلاح و بهبود متمرکز شده است.
طغیانی با تأکید بر اینکه عملکرد و نتیجه اقدامات دولت را باید در سال دوم و سوم ارزیابی کنیم، عنوان کرد: می‌توان گفت هنوز برای آنکه اقدامی به نتیجه رسیده باشد و بتوانیم آن را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم مقداری زود است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت جدید رویکردهای خاص خود را دارد. این دولت معتقد است که مردمی است و لازمه این نگرش آن است که با تشکل‌های مردمی، مجموعه‌ها و شرکت‌های خلاق، مؤسسات اثرگذار علمی و فرهنگی و فعالان حوزه‌های مختلف در ارتباط باشد. دولت باید به‌ویژه در حوزه اقتصادی و مدیریتی، مسائل خود را با کمک این بخش‌های مردمی حل‌وفصل کند. طغیانی در پاسخ به این سؤال که انجام سفرهای استانی توانسته به تزریق امید به جامعه و تولیدکنندگان داخلی کمک کند؟ عنوان کرد: قطعاً این‌طور خواهد بود. کسانی که در مجموعه‌های مختلف داخلی فعالیت می‌کنند، امیدشان این است که خروجی تلاش‌شان دیده شود تا دولت نیز بتواند برای اصلاح امور از آنها استفاده کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ماجرا نیز دولت به بخش کمک مردمی نیازمند است. لذا اگر دو طرف این ماجرا به خوبی دیده شوند می‌توان اقدامات بسیار خوبی انجام داد. وی در پاسخ به این سؤال که دولت در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها چگونه عمل کرده است؟ بیان کرد: هر اصلاحی ممکن است آثار و تبعاتی در پی داشته باشد اما باید به صورت میانگین و سرجمع بررسی کنیم که این آثار به نفع مردم بوده است یا به ضرر منافع آنها خاتمه یافته است.
طغیانی خاطرنشان کرد: با اصلاح هدفمندی یارانه‌ها، مقداری از یارانه‌هایی که در قالب واردات نهاده‌ها با ارز ترجیحی انجام می‌شد، بهتر توزیع شده و به سمت مصرف‌کننده نهایی آمده است. البته قطعاً این اقدام، آثار و تبعاتی در بازار داشته است، ولی در مجموع این اصلاح به نفع جامعه و مردم است. امیدواریم دولت بتواند با این اقدامات بزرگ در جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور استفاده کند به نحوی که هم به مصرف‌کننده و مردم کمک شود و هم ساختار تولیدی را اصلاح کند.