kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

حامد کرزای: آمریکا مردم افغانستان ‌را به‌عمد می‌کشت!

 

رئیس‌جمهور اسبق افغانستان با اشاره به «روند بی‌شرمانه خروج آمریکا از افغانستان» گفت: «این کشور بسیاری از افغان‌ها را بی‌دلیل کشت که نمی‌توانم باور کنم اشتباهی این کار را کرده باشد و باید سریعا آن را جبران کند.»
در آستانه یک سالگی خروج رسوای آمریکا از افغانستان «حامد کرزای»، رئیس‌جمهور اسبق این کشور در مصاحبه‌ با یک شبکه آمریکایی تاکید کرد که واشنگتن باید اشتباهاتش در قبال افغانستان را جبران کند. او که با «رادیو ملی آمریکا» گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به عملکرد یک ساله طالبان ضمن تاکید بر لزوم ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان گفت: «به جز موضوع امنیت، ما با اقتصاد در حال فروپاشی مواجه هستیم و هنوز  با دولت فراگیر و حضور اقشار مختلف مردم در قدرت فاصله داریم». ادعای کرزای درباره تامین امنیت افغانستان در حالی است که در همین روزهای اخیر داعش بیش از 120 تن از عزاداران حسینی را در کابل به خاک و خون کشیده است. رئیس‌جمهور سابق افغانستان همچنین در این صاحبه با ابراز تاسف از تلفات غیرنظامیان افغانستانی در دوران حضور نیروهای خارجی در این کشور افزود: «آمریکا طی 20 سال گذشته با بمباران خانه‌های مردم باعث کشته شدن غیرنظامیان زیادی در این کشور شد»وی روز خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و به‌وجود آمدن بحران فرودگاه کابل را بی‌شرمانه خواند و اظهار داشت: «به دنبال خروج عجولانه آمریکا از افغانستان شاهد صحنه‌های غم‌انگیزی در فرودگاه کابل بودیم که در آن کودکان را از خانواده جدا کرده و 2 نفر نیز هنگام بلند شدن هواپیمای نظامی از میان جمعیت جان خود را از دست دادند که این موضوع همیشه یک لکه ننگی برای همه خواهد بود.» به گزارش فارس کرزای گفت: «آمریکا بسیاری از مردم افغانستان را بی‌دلیل کشت که نمی‌توانم باور کنم اشتباهی این کار را کرده باشد. آمریکا باید اشتباهات خود در افغانستان را جبران کرده و برای کمک به مردم این کشور هر چه سریع‌تر ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند.»این سیاستمدار افغانستانی در ادامه خاطرنشان کرد: «تمام مقامات طالبان به دنبال رابطه با آمریکا هستند، اما طالبان باید این را بداند که پیش از برقراری رابطه با کشورهای خارجی، باید مردم افغانستان را با خود همراه کند.»
درخواست عفو بین‌الملل از طالبان
خبر دیگر این که پس از انفجارهای اخیر در غرب کابل که منجر به شهید و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ تن از عزاداران حسینی شد، سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیق و مجازات عاملان این حادثه از سوی مقامات طالبان شد. به گفته‌ این سازمان این حملات هدفمند بوده و علیه هزاره‌ها برنامه‌ریزی شده است. به گزارش ایرنا سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه در گزارشی خواستار محکومیت حملات اخیر در غرب کابل شده و از طالبان، خواسته است تا برای حفاظت از هزاره‌های افغانستان، به‌گونه فزاینده تلاش‌ کنند.