kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

افزایش 3000 واحدی شاخص بورس تهران

 

شاخص کل بورس در بازگشت از تعطیلات با تقویت حجم و ارزش معاملات در پایان معاملات دیروز 3019 واحد افزایش یافت.
دماسنج بورس اوراق بهادار در پایان معاملات دیروز با افزایش 3019 واحدی به رقم یک میلیون و 451 هزار و 942 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 801 واحد به رقم 390 هزار و 944 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران که شامل ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس است، به رقم پنج میلیون و 485 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
معامله‌گران بیش از پنج میلیارد و 800 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 307 هزار فقره معامله و به ارزش 5039 میلیارد تومان دادوستد کردند. در فرابورس ایران هم شاخص کل با 100 واحد رشد به رقم 19 هزار و 150 واحد رسید.
شاخص جدید بورس
اتفاق ویژه دیروز، خبری به نقل از رئیس ‌سازمان بورس بود که قرار است شاخص جدیدی در کنار شاخص کل بورس برای ارزیابی بهتر بازار معرفی شود.
مجید عشقی با بیان اینکه پیشنهادهایی برای بهتر شدن شاخص کل در حال بررسی است، افزود: شاید یک شاخص جدید منتشر شود تا قابل اتکا و نشان‌دهنده حال و روز بهتر بازار باشد. ضمن اینکه تغییرات دامنه نوسان را به صورت فصلی خواهیم داشت، تا نقاط ضعف آن درخصوص تشکیل صف از بین برود. شاید این دامنه نوسان بیشتر یا کمتر از 10 درصد باشد که با توجه به وضعیت تابلوهای مختلف، بی‌تردید متفاوت خواهد بود.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، معامله‌گران بورس تهران در بازگشت از تعطیلات تقویمی هفته، شاهد تقویت حجم و ارزش معاملات سهام هم‌سو با ورود آرام نقدینگی از سوی حقیقی‌هایی بود که به دنبال فرصتی برای شناسایی بازدهی‌های کوتاه مدت است.
راهکارهای جبران
ضرر سهامداران صندوق‌های دولتی
در همین حال، سازمان بورس برای جبران زیان سهامداران صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم راهکارهای سه‌گانه‌‌ای را در راستای نزدیک‌تر شدن ارزش این صندوق‌ها به ارزش ذاتی خود به دولت پیشنهاد کرد. بر اساس پیشنهاد یک؛ اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌‌ها باید بتوانند در صندوق‌ها اعمال رأی کنند. پیش از این، تنها دولت امکان تاثیرگذاری مستقیم در مجمع صندوق‌ها را داشت.
سازمان بورس در پیشنهادی دیگر اعلام کرده است باید ETF‌ها به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند؛ به این معنی که صندوق‌‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر داده و بازارگردان نیز داشته باشند. امکان فروش واحدهای ممتاز این صندوق ‌ها در یک مزایده و واگذاری آن به بخش خصوصی برای جذب نقدینگی بیشتر، یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده در این خصوص است. این پیشنهاد نیز در راستای پیشنهاد اول بوده و امکان فروش واحدهای ممتاز را به منظور جذب منابع جدید و به‌کارگیری در اداره صندوق به منظور افزایش قدرت مانور سرمایه‌گذاری مطرح شده است.