kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
کاروان ایران با نام پیامبر اعظم (ص) در قونیه ترکیه

آغاز رسمی پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی / آزادکاران پنج وزن نخست امروز به روی تشک می‌روند

 

سرویس ورزشی-
کشتی از جمله رشته‌هایی است که همواره بیشترین مدال را برای کاروان ورزشی ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی کسب کرده است. طبق برنامه اعلام شده امروز (چهارشنبه) شاگردان پژمان درستکار که خودش در این رقابت‌ها حضور ندارد، در پنج وزن نخست به عنوان اولین گروه از ملی‌پوشان کاروان کشتی ایران به روی تشک خواهند رفت.
پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در حالی از دیشب با برگزاری مراسم افتتاحیه، به صورت رسمی در شهر قونیه ترکیه آغاز شد که کاروان ایران با بیش از 240 ورزشکار در 16 رشته و با نام پیامبر اعظم (ص) در این رقابت‌ها حضور دارد. علی رغم اینکه تاریخ رسمی شروع این بازی‌ها 18 مرداد اعلام شد اما از جمعه پانزدهم مرداد و با برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری پیست، رقابت‌های ورزشکاران آغاز شده است و پس از گذشت سه روز، کشور میزبان با 3 مدال طلا، 2نقره و 2 برنز در صدر جدول مدالی قرار گرفته بود و کاروان ایران نیز با 1 مدال طلا و 4 نقره در رتبه پنجم حضور داشت.
این دوره از رقابت‌ها در 19 رشته برگزار می‌شود و به مانند بسیاری از رقابت‌هایی که به صورت چند رشته‌ای برگزار می‌شوند، در قونیه نیز کشور میزبان با حذف و اضافه کردن رشته‌های مختلف، شرایط را برای نتیجه گیری خود هموار کرده است که از جمله آنها می‌توان به حذف رشته‌هایی مثل ووشو و ورزش‌های زورخانه‌ای و اضافه کردن کمان سنتی ترکیه‌ای اشاره کرد. کاروان ایران نیز ابتدا قرار بود در همه این 19 رشته به جز بوچیا و کیک بوکسینگ شرکت کند که انصراف تیم فوتبال امید، تعداد رشته‌های ایران در این رقابت‌ها را به عدد 16 رساند. به صورت کلی، این رقابت‌ها قدمت چندان زیادی ندارد و تنها 18 سال از برگزاری نخستین دوره آن می‌گذرد و رشته‌های مختلف حاضر در آن نیز در سطوح متفاوتی برگزار می‌شوند. به عنوان مثال، در برخی از رشته‌ها مثل تکواندو، کاراته و کشتی، شاهد حضور قهرمانان متعدد جهان و المپیک هستیم اما در برخی از رشته‌ها مانند هندبال، شنا و تنیس روی میز، مسابقات از سطح چندان بالایی برخوردار نیست. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بازی‌ها، حضور برخی از رشته‌های پارالمپیکی در ادوار مختلف آن است که باعث تمایز این بازی‌ها از رقابت‌های مشابه می‌شود. نخستین دوره این بازی‌ها در سال 2005 و در شهر مکه عربستان سعودی، در 14 رشته و فقط با حضور ورزشکاران مرد برگزار شد که کشور میزبان با کسب 24 مدال طلا در صدر جدول مدالی قرار گرفت و کاروان ایران نیز با 10 مدال طلا، 9 نقره و 11 برنز در رتبه چهارم جای گرفت. دوره دوم مسابقات نیز قرار بود در سال 2010 در ایران برگزار شود که به دلیل به وجود آمدن اختلاف بین ایران و برخی کشورهای عربی بر سر استفاده از نام خلیج‌فارس در برخی از موارد مربوط به مسابقات، لغو شد.
سومین دوره این رقابت‌ها در پالمبانگ‌اندونزی و در سال 2013 برگزار شد که برای نخستین بار، ورزشکاران زن نیز در رقابت‌ها حضور پیدا کردند. در پایان این دوره نیز کشور میزبان با 36 مدال طلا به عنوان قهرمانی رسید و کاروان کشورمان با 30 مدال طلا، 17 نقره و 12 برنز، در رده دوم قرار گرفت که تا به امروز، بهترین رتبه ایران در این بازی‌ها محسوب می‌شود. دوره اخیر این بازی‌ها نیز سال 2017 و به میزبانی باکو آذربایجان برگزار شد که باز هم کشور میزبان و این بار در رقابتی نزدیک با ترکیه، با 75 مدال طلا در صدر جدول مدالی ایستاد و کاروان ایران نیز با 39 مدال طلا، 26 نقره و 33 برنز، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.
بررسی مجموع مدالها در تمام ادوار برگزار شده رقابت‌ها، نشان می‌دهد که هیچ کدام از سه میزبان دوره‌های برگزار شده مسابقات، در میان دو کشور برتر قرار نگرفته‌اند و کشور ترکیه با 95 مدال طلا و کسب بیش از 300 مدال، بهترین عملکرد را داشته است و ورزشکاران کشورمان نیز در مجموع این سه دوره، موفق به کسب 90 مدال طلا، 80 نقره و 56 برنز و مجموع 226 مدال شده‌اند.
آغاز مسابقات کشتی آزاد
کشتی از جمله رشته‌هایی است که همواره بیشترین مدال را برای کاروان ورزشی ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی کسب کرده است. طبق برنامه اعلام شده امروز (چهارشنبه) شاگردان پژمان درستکار که خودش در این رقابت‌ها حضور ندارد، در پنج وزن نخست به عنوان اولین گروه از ملی‌پوشان کاروان کشتی ایران به روی تشک خواهند رفت.
بر این اساس مدعیان اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد امروز به میدان خواهند رفت و سپس نمایندگان کشورمان در اوزان ۶۱، ۷۰، ۷۹، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم در فردا پنجشنبه به مصاف حریفان می‌روند. با پایان مسابقات کشتی آزاد، نوبت به شاگردان محمد بنا خواهد رسید که طی برنامه قرار است پیکارهای اوزان ۵۵، ۶۳، ۷۲، ۸۲ و ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی روز جمعه ۲۱ مرداد و مسابقات اوزان ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم روز شنبه ۲۲ مردادماه برگزار شود.
همچنین دیدارهای فینال و رده‌بندی کشتی آزاد و فرنگی هر وزن در همان روز برگزار که مسابقات از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۷ و ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ پیگیری می‌شود. اختلاف ساعت ایران با ترکیه یک ساعت و نیم است به طوری که ساعت ۱۱:۳۰ به وقت ترکیه، ۱۳ به وقت ایران است.
ترکیب تیم ملی کشتی آزاد در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به این شرح است:
رضا مومنی در 57 کیلوگرم، مجید داستان در 61 کیلوگرم، مرتضی قیاسی در 65 کیلوگرم، حسین ابوذری در 70 کیلوگرم، محمدصادق فیروزپور در 74 کیلوگرم، علی سوادکوهی در 79 کیلوگرم، علیرضا کریمی در 86 کیلوگرم، احمد بذری در 92 کیلوگرم، مجتبی گلیج در 97 کیلوگرم و مهدی‌هاشمی در 125 کیلوگرم.
ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی نیز در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به این شرح است:
محمد حسینوند پناهی در 55 کیلوگرم، امید آرامی در 60 کیلوگرم، شیرزاد بهشتی طلا در 63 کیلوگرم، محمدجواد رضایی در 67 کیلوگرم، محمدرضا رستمی در 72 کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در 77 کیلوگرم، رسول گرمسیری در 82 کیلوگرم، رامین طاهری در 87 کیلوگرم، مهدی بالی در 97 کیلوگرم و علی‌اکبر یوسفی در 130 کیلوگرم.
غیبت بنا و درستکار
اما اتفاق مهم درخصوص تیم‌های ملی کشتی (آزاد و فرنگی) در بازی‌های کشورهای اسلامی آن است که سرمربیان خود را به همراه ندارند. با توجه به اینکه تیم‌های اول کشتی ایران خود را برای شرکت در مسابقات جهانی 2022 بلگراد آماده می‌کنند، پژمان درستکار و محمد بنا دو تیم اعزامی به مسابقات کشورهای اسلامی را همراهی نخواهند کرد.
در هر تیم 4 مربی راهی قونیه خواهند شد که برخی از آنها اعضای کادرفنی تیم ملی و برخی نیز به عنوان مربی سازنده به ترکیه می‌روند.در غیاب پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، احسان امینی، مصطفی آقاجانی، همت مسلمی (مازندران) و فرید دژم خو (آذربایجان شرقی) به قونیه می‌روند. در غیاب محمد بنا نیز بهروز حضرتی‌پور، طالب نعمت‌پور، عادل بالی‌تبار و علی قیطاسی در کنار تیم ملی فرنگی در مسابقات کشورهای اسلامی هستند.