kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
پس از چند روز رایزنی فشرده

مذاکرات وین به پایان رسید/تکذیب ادعای نهایی شدن متن توافق

روز گذشته ادعاهای مختلفی از نهایی شدن توافق و اتمام مذاکرات و یا عدم اتمام آن مطرح شد از طرفی یک سایت آمریکایی به نقل از دیپلمات اروپایی مدعی شد توافق نهایی شد اما یک مقام وزارت ‌خارجه گفت هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از اتمام توافق سخن بگوییم.
 
 
 
 
 
یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز دوشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ادعای روزنامه وال‌استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیئت مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.
ادعای یک رسانه آمریکایی
در حالی که دیروز سخنان فوق از یک مقام وزارت‌ خارجه منتشر شده بود خبری دیگر به نقل از یک سایت آمریکایی مبنی به اتمام رسیدن مذاکرات منتشر شد.
سایت پولیتکو نوشت: دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید که طرفین مذاکره وین را طی چند ساعت آینده ترک می‌کنند. مذاکرات به اتمام رسید.
به ادعای این سایت، دیپلمات اروپایی افزود: بهترین توافق ممکن را مذاکره کردیم، اکنون این طرفین مذاکرات هستند که باید توافق را بپذیرند.
خوشبینی مورا به روند مذاکرات
همچنین «انریکه مورا»، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز یکشنبه با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت داشته گفت که به زودی این گفت‌وگوها خاتمه خواهند یافت.
انریکه مورا گفت که او «کاملاً» درباره پیشرفت مذاکرات خوش‌بین است. وی اضافه کرد: «داریم پیش می‌رویم و من انتظار دارم مذاکرات را به زودی ببندیم.»
دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. به همین منظور «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران  صبح پنجشنبه در رأس هیئتی برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها وارد شهر وین شد و در دو روز گذشته رایزنی‌هایی را با هیئت‌های روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین انجام داد.
پیشنهادهای دیپلمات اروپایی
با گذشت چند روز از سفر هیئت ایرانی یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به تشریح این دور از مذاکرات رفع تحریم در وین پرداخت.
وی گفت: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای درخصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.
این مقام وزارت خارجه بیان کرد: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد. ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به وی منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع این و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. 
این مقام ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.
حضور دیپلمات­‌های کشورمان
 در مراسم عزاداری
اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران که برای حضور در دور جدید مذاکرات وین در پایتخت اتریش حضور دارند، یکشنبه شب ۱۶ مرداد ماه پس از حضور در نشست‌های مذاکراتی، با حضور در مرکز اسلامی امام علی‌(ع) وین، در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی شرکت کردند.
تیم مذاکره‌کننده ایران شنبه شب ۱۵ مرداد ماه نیز پس از پایان روز سوم گفت‌وگوها در وین در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در مرکز اسلامی وین پایتخت اتریش شرکت کردند.
مرکز اسلامی وین در ایام محرم همه‌ شب میزبان جمعیت انبوهی از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) است.
پیش­نویس توسط همه طرف­‌ها 
بحث شده
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد یکشنبه ادعاها درباره رد پیش‌نویس توافق در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران توسط پکن و مسکو را تکذیب کرد.
اولیانوف در پاسخ به سؤال یکی از کاربران در شبکه اجتماعی توئیتر مبنی بر اینکه آیا روسیه و چین پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای توافق وین را رد کرده‌اند، تاکید داشت: «البته که این درست نیست.»
وی در صفحه توئیتر خود توضیح داد: «زیرا پیش‌نویس تصمیم در مورد احیای برجام به طور جمعی توسط همه شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین از جمله روسیه و چین مورد بحث قرار گرفته است.»
پیشرفت­‌هایی حاصل شده اما...
«محمد مرندی» مشاور هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد که پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شده اما باید احتیاط کرد.
بر اساس این گزارش، مرندی در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: پیشرفت اجمالی حاصل شده است اما برخی از موضوعات همچنان به حل و فصل نیاز دارد. وی با بیان اینکه ایالات متحده کارنامه خوبی درخصوص توافق ندارد، افزود: آمریکا باید تصمیماتی را جهت رفع نگرانی‌های ایران اتخاذ کند. برای ایران پیشرفت مهم است و تا زمانی که پیشرفت ادامه داشته باشد مذاکرات تداوم دارد. چیزی که برای ما مهم است دستیابی به یک توافق منصفانه است.
مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران ادامه داد: نمی‌دانم به توافق دست خواهیم یافت یا نه. شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است. از منابع اروپایی به ما خبر رسیده که آمریکایی‌ها درخصوص برخی مسائل مورد توافق تجدیدنظر کرده اند. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تحمیل تصمیمات خود بر ایران پیرامون توافق هسته‌ای شکست خوردند.
مرندی افزود: موضوع سپاه پاسداران شرطی در مذاکرات نبود اما رسانه‌های غربی درخصوص آن دست به بزرگ‌نمایی زدند. تمام خواسته‌های ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک است نه خارج از آن. اختلاف مربوط به ایران و ایالات متحده پیرامون موضوعات باقی مانده است و اختلافی بین ایران و اروپایی‌ها یا روسیه وجود ندارد.