kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
گزارش کیهان از برگزاری جهانی مراسم عاشورا

عاشورای حسینی از کربلا و مزارشریف و صنعا تا وین و نیویورک و کنیا

باز هم شور حسینی‌(ع) محبان اهل بیت‌(ع) در سراسر جهان را به جوش و خروش درآورد. عزادارانِ سید الشهداء از کنیا بگیر تا نیویورک، از کربلا تا وین، از مزار شریف تا کشمیر و... برای اقامه عزای مولایشان به خیابان‌ها آمدند.
 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
از حماسه حسینی در محرم سال 61 هجری قمری تقریباً 1383 سال می‌گذرد، اما یاد این حماسه و آتشی که بر دل حقیقت‌جویان زده هیچ گاه خاموش نشده است. آری، مرکز اقامه عزای حضرت امام سید الشهداء‌(ع) همواره شیعیان بوده‌اند، اما این عزا بسیاری از مسلمانان اهل سنت و حتی دیگر ادیان و مذاهب را به خود جذب کرده و می‌کند.
امسال محرم سال 1444 هجری قمری نیز عزای امام حسین‌(ع) در سراسر جهان، میان فقیر و غنی و هر قوم و ملیتی برگزار شد. از جمله در عراق که در آن کربلا قرار دارد و به نوعی میزبان اصلی عزاداران حسینی‌(ع) است، امسال هم شوری برپا بود. آستان مقدس حسینی‌(ع) از حضور بی‌سابقه زائران در مراسم امسال در کربلای معلی خبر داد. «فاضل عوز»، مسئول حفظ نظم آستان مقدس حسینی‌(ع) در سخنانی در این باره اظهار کرد: «ما در ماه محرم سال جاری از همان روز اول شاهد حضور شمار قابل توجهی از زائران حسینی از سراسر جهان در کربلا بودیم...از سال ۲۰۰۳ چنین حضور باشکوهی بی‌سابقه بوده و در سال‌های گذشته، تراکم حضور زائران تنها به شب دهم محرم محدود می‌شد، اما امسال از روز اول محرم شاهد خیل عظیم زائران بوده‌ایم.» فرماندهی ستاد عملیات کربلای معلی اعلام کرده بود که نقشه امنیتی کامل برای تأمین امنیت مراسم و زیارت روز عاشورا تدارک دیده شده و طی آن ۲۰ هزار نیرو اجرای این طرح مهم را برعهده‌دارند.
آمریکا
اما اقامه شعائر الهی محدود به کشورهای اسلامی نیست. نزدیک‌ترین یکشنبه به روز عاشورا در آمریکا، «روز حسین‌(ع)» نامگذاری شده است و مسلمانان نیویورک از کشورهای مختلف جهان از جمله از خود آمریکا، پاکستان، ایران، افغانستان، بنگلادش و... در یکی از خیابان‌های منهتن به سوگواری برای سرور و سالار شهیدان کربلا می‌پردازند که امسال این روز مصادف با تاسوعای حسینی بود. امسال پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر هنگامی که مسلمانان برای عزدارای آماده می‌شدند، به یکباره هوای گرم و شرجی نیویورک تبدیل به هوایی بارانی شد اما این باران شدید مانع عزاداری عاشقان اباعبدالله الحسین‌(ع) و قمر بنی‌هاشم‌(ع) نشد و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) در زیر باران به سینه زنی و سوگواری پرداختند. برخی از مسلمانان با توزیع غذای نذری و شاخه‌های گل سرخ و برخی نیز با آب و آبمیوه از عزداران حسینی پذیرایی می‌کردند. حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در این مراسم که پرچم‌های امام حسین‌(ع) را در دست داشتند یا از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند، قابل توجه بود. مردم کانادا نیز عزاداری عاشورا را برگزار کردند. حتی در ژاپن نیز اقامه عزاداری شد.
اتریش
مرکز اسلامی وین در ایام محرم همه‌ شب میزبان جمعیت انبوهی از عاشقان و دلباختگان حضرت 
اباعبدالله الحسین‌(ع) است. اعضای هیئت مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد شنبه ۱۵ مرداد ماه پس از پایان روز سوم گفت‌وگوها در وین در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در مرکز اسلامی وین پایتخت اتریش شرکت کردند.
افغانستان
در افغانستان نیز مثل هر سال طوفانی از عشق به 
آل الله‌(ع) برپا بود و مردم کابل، هرات، مزار شریف و... این ایام را به سوگواری مولایشان پرداختند. اما عزاداری روز پیش از تاسوعا امسال در کابل به خاک و خون کشیده شد. گروهک تروریستی-تکفیری داعش در سایه ناتوانی‌های دولت طالبانی عزاداران را در این روز هدف قرار داد. در حالی که پلیس کابل اعلام کرده که در انفجار روز جمعه 10 نفر به شهادت رسیدند، داعش اعلام کرد که در این حمله 20 نفر شهید و زخمی شدند.
ترکیه
همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، مردم ترکیه نیز در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمده و به سوگواری پرداختند. همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی‌(ع)، شیعیان، علویان و محبان اهل بیت‌(ع) در ترکیه در شهرهای مختلف این کشور از جمله استانبول، ایغدیر، دیاربکر، قارص و دیگر شهرها به خیابان‌ها آمده و برای شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان عزاداری کردند.
یمنی‌ها باز هم سنگ تمام گذاشتند
مردم یمن نیز مثل هر سال عزای حسینی‌(ع) را با جمعیتی چشمگیر برگزار کردند. رسانه‌های یمنی از راهپیمایی گسترده مردم این کشور در عاشورای حسینی‌(ع) و حمایت‌شان از مقاومت ملت فلسطین گزارش می‌دهند. مردم یمن راهپیمایی‌های گسترده خود را در گرامی‌داشت روز عاشورا در «صنعاء» پایتخت این کشور و استان‌های دیگر از جمله «صعده» برگزار کردند. مردم یمن در مسیرهای راهپیمایی منتهی به خیابان‌های فرودگاه، علاوه‌بر عزاداری حسینی‌(ع)، پیروزی مردم فلسطین را گرامی داشتند. مردم یمن پس از شرکت گسترده در مراسم عزاداری عاشورای حسینی‌(ع) بیانیه‌ای صادر و در آن بر آمادگی خود برای مقابله با جنایات ائتلاف سعودی در این کشور و حق ملت فلسطین در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی تاکید کردند. به گزارش فارس، یمنی‌ها در بخش انتهایی راهپیمایی دیروز خود با حضرت امام حسین‌(ع) تجدید میثاق و تاکید کردند که با یزید عصر و ظالمان این زمان یعنی آمریکا و اسرائیل و عوامل آنها تا پیروزی الهی مقابله خواهند کرد.
مسلمانان مظلوم هند
از جاهایی که معمولاً عزاداری‌ها به سختی برگزار می‌شوند و با برخورد دولت مرکزی رو‌به‌رو می‌شوند، هند است. امسال نیز نیرو‌های پلیس به شرکت کنندگان در مراسم عزاداری حسینی‌(ع) در سرینگر، مرکز ایالت جامو و کشمیر هند، حمله، ده‌ها تن را زخمی و شمار بسیاری را دستگیر کردند. این برخوردها علی‌رغم آن است که سال‌ها، چه بسا قرن‌هاست که بسیاری از هندوهای هند نیز در عزاداری حسینی‌(ع) شرکت می‌کنند.
مردم مظلوم جمهوری آذربایجان و نیجریه و...
حکومت باکو امسال نیز برگزاری مراسم عزاداری را بدون اشکال نگذاشت! دولت «الهام علی‌اف» چند سالی است آذربایجان را که به‌عنوان دومین کشور شیعه در جهان شناخته می‌شود، به کشوری برای پیگیری سیاست‌های «اردوغانی» و گاهی صهیونیستی تبدیل کرده است. این دولت برگزاری تجمعات عاشورایی در فضای حیاط مساجد را به اهتزاز پرچم‌های جمهوری آذربایجان به جای پرچم‌های حسینی مشروط کرد.
در قاره آفریقا نیز عزاداری حسینی‌(ع) برگزار شد. نیجریه که مثل هر سال از همان روز اول محرم شاهد عزاداری بود. امسال همچنین تصاویر و خبرهایی از کنیا منتشر شد؛ مسلمانان شیعه در نایروبی پایتخت کنیا، در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسین‌(ع) سوگواری کردند.