kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
سخنگوی قوه قضائیه:

تبعه سوئدی بازداشت‌شده ارتباط غیر قابل دفاعی با عناصر جاسوس داشته است

 
 
 
 
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه گفت: تبعه سوئدی بازداشت شده ارتباط غیر‌قابل دفاعی با عناصر جاسوس داشته است و ماموریت داشته درخصوص وضعیت یک جاسوس دیگر در ایران کسب اطلاع کند.
به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی دیروز در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر پرونده حمیدرضا خاوری و استرداد وی به کشور و همچنین انتشار اخبار و شایعات در این رابطه، بیان داشت: تمام اخبار و شایعات درخصوص دستگیری و استرداد حمید رضا خاوری تکذیب می‌شود و این موارد صحت ندارد.
ستایشی افزود: مکاتباتی با اینترپل در این زمینه صورت گرفته و از آنجایی که این فرد تبعه کشور کانادا است، لذا این کشور همکاری لازم برای استرداد خاوری به ایران را نداشته است.استرداد مجرمان از طریق اینترپل یک قاعده بین‌المللی است اما کشور کانادا از انجام این قانون استنکاف می‌کند و از مجرمان حمایت کرده و به پناهگاه مجرمان و متهمان تبدیل شده است.
 هشدار به دولت سوئد
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اتهامات و روند پرونده تبعه سوئدی که با توجه به اطلاعیه وزارت اطلاعات بازداشت شده است، اظهارداشت: این فرد ارتباط غیر قابل دفاعی با عناصر جاسوس داشته است و ماموریت داشته درخصوص وضعیت یک جاسوس دیگر در ایران کسب اطلاع کند که با اقدامات و پیگیری سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستور قاطع و به موقع مرجع قضایی بازداشت
 شد.
سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران با جاسوسان و مرتبطان آنها برخورد قاطع و پشیمان‌کننده دارد و به دولت سوئد هم هشدار می‌دهیم دست از این اقدامات خلافکارانه و تعدی به حقوق و حاکمیت ملی کشورها از طریق اعزام جاسوس بردارد.
 جمع‌آوری سگ‌های ولگرد
 بر عهده شهرداری‌ها است
ستایشی در پاسخ به این سؤال که آیا در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و حاشیه آنها قصوری از سوی دستگاه‌های مسئول صورت گرفته گفت:به موجب ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، این ارگان وظیفه دارد نسبت به جمع‌آوری این حیوانات اقدام کنند. اگر دستگاه‌های موثر در این زمینه تکالیف خود را انجام ندهند، حسب مورد و براساس قوانین بالطبع قابل برخورد قانونی هستند.
 توضیحات درباره پرونده مهدی میرسلیم
وی در پاسخ به سؤالی درباره ابهامات و وضعیت پرونده مهدی میرسلیم و آیا اتهام این پرونده جاسوسی است، گفت: سیدمهدی میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده و در حال حاضر در زندان است و تحمل کیفر می‌کند. براساس مقررات محکومیت این شخص اجرا شده است زیرا مکلف به اجرای قانون هستیم و بهترین راه تجلی عدالت اجرای دقیق قانون است و نمی‌توان برای اجرای قانون تبعیض قائل شویم و قطعا قوه قضائیه تبعیضی در رسیدگی به پرونده‌ها ندارد.
 حکم آقای اشتری ربطی به ادعای اخیرش ندارد
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره حکم پرونده وحید اشتری گفت: متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که قابل مجازات است.دستگاه قضایی جز تذکر و ارشاد که مقدماتی است تکلیف دارد اگر مواردی اعلام و شکایتی صورت می‌گیرد مطابق موازین قانونی و شرعی است.
ستایشی در مورد آخرین پرونده وی گفت:آخرین پرونده وی ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در شعبه ۱۰۵۷ کیفری دو تهران به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت رسانه‌ای و یا حقیقی همچون روزنامه‌ها و همچنین بستن کلیه صفحاتش در فضای مجازی به مدت دو سال محکوم شده است.
وی افزود: این شخص ادعاهایی مطرح کرده مبتنی بر اینکه این حکم قبل از موضوع مطروحه در افکار عمومی(علیه رئیس‌مجلس) بوده است در صورتی که احکام صادر شده مربوط به موضوعات قبل بوده اما وی اصرار دارد که محکومیت صادر شده مربوط به موضوع اخیر بوده است. به دلیل اینکه این فرد در هیچ کدام از جلسات دادگاه علی رغم ابلاغ دادنامه حاضر نشده و لایحه‌ای ارائه نداده حکم غیابی صادر شده است.
 آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلفات بورسی
سخنگوی قوه قضائیه با تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های تخلفات بورسی کشور در دولت گذشته، گفت: ۵ نفر درخصوص این پرونده تفهیم اتهام شدند و پرونده‌های این افراد در دادسرا در حال بررسی است.
وی افزود: درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به گزارش‌ها تخلفات و جرایم اوراق بهادار که توسط سازمان بازرسی انجام می‌‍شود، یک مسئول سابق وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی کشور در دادگاه کیفری ۲ منتهی به صدور رای محکومیت شده که این رای قطعی است.گزارش تعقیب کیفری اعضای هیئت‌مدیره و رئیس‌وقت سازمان بورس اوراق بهادار، تکمیل شده است که این افراد ۴ نفر از اعضای هیئت‌مدیره بودند و به اتهام موضوع بند ۳ ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار، پرونده اواخر سال گذشته به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شده و در حال بررسی است.