kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
تعداد فدراسیون‌های المپیکی به 28 فدراسیون کاهش پیدا کرد

ابهام در برگزاری یا لغو انتخابات کمیته ملی المپیک/وزیر ورزش: در حال بررسی شرایط برای ثبت‌نام هستم

وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اعلام کرد برای ورود به انتخابات کمیته ملی المپیک در حال بررسی شرایط است.
 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
فرآیند ثبت‌نام از داوطلبین پست ریاست، نایب‌رئیسی و عضویت در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک از صبح روز چهارشنبه 5 مرداد آغاز شد و تا بیستم مرداد ماه جاری ادامه دارد. دیروز و در پایان وقت اداری هفتمین روز از ثبت‌نام‌ها، غلامرضا نوروزی رئیس‌فدراسیون پزشکی ورزشی برای پست نایب‌رئیسی ثبت‌نام کرد.
اسامی نفراتی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند(تا پایان روز هفتم)، به شرح زیر است: 
1-‌هادی ساعی رئیس‌فدراسیون تکواندو (پست‌های ریاست و هیئت اجرایی)
2- محمدرضا پوریا رئیس‌فدراسیون بدمینتون (پست هیئت اجرایی)
3- آرش میراسماعیلی رئیس‌فدراسیون جودو (پست‌های ریاست و هیئت اجرایی)
4- مهدی علی‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون ووشو (پست ریاست)
5- محمود خسروی‌وفا رئیس‌کمیته ملی پارالمپیک (پست ریاست)
6- غلامرضا شعبانی بهار رئیس‌فدراسیون تیراندازی با کمان (پست هیئت اجرایی)
7- مهرداد علی‌قارداشی رئیس‌فدراسیون تنیس روی میز (پست هیئت اجرایی)
8- عباس نظریان رئیس‌فدراسیون اسکی(پست هیئت اجرایی)
9- فضل‌الله باقرزاده، سرپرست فدراسیون شمشیربازی و نایب‌رئیس‌کمیته ملی المپیک(پست‌های ریاست و نایب‌رئیسی)
10- غلامرضا نوروزی رئیس‌فدراسیون پزشکی ورزشی (پست نایب‌رئیسی)
انتخابات برگزار می‌شود؟
ثبت‌نام 10 مدیر ورزشی برای حضور در انتخابات در شرایطی است که ابهام درخصوص برگزاری آن به قوت خود باقیست. زمزمه‌ها درخصوص برگزار نشدن انتخابات در زمان مقرر خود زمانی شنیده شد که کاراته از فهرست فدراسیون‌های المپیکی خارج شد. کاراته یکی از رشته‌های حاضر در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. اما این حضور تنها به این دوره بازی‌ها محدود شد کما اینکه در هیچ یک از دیگر ادوار بازی‌های المپیک و حتی بازی‌های ۲۰۲۴ که قرار است به میزبانی پاریس برگزار شود، کاراته جزو رشته‌های شرکت‌کننده نبوده و نخواهد بود.
بر همین اساس خبرگزاری مهر اعلام کرد کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به استعلام کمیته ملی المپیک در مورد وضعیت کاراته و اینکه این رشته جزو رشته‌های المپیکی به حساب می‌آید یا نه، پاسخ منفی داده است. بنابراین کمیته ملی المپیک کاراته را از فهرست رشته‌های المپیکی حاضر در مجمع خود کنار گذاشت در حالی‌که این اقدام با توجه به شرایط دیگر رشته‌های المپیکی می‌تواند حتی منجر به لغو انتخابات شود!
با حذف کاراته تعداد فدراسیون‌های المپیکی حاضر در مجمع کمیته ملی المپیک به ۲۸ فدراسیون کاهش پیدا می‌کند. از این تعداد هم فوتبال، ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی و وزنه‌برداری فدراسیون‌هایی هستند که هر یک به دلایلی توسط سرپرست اداره می‌شوند و به همین دلیل اصلا نامه حضور در مجمع کمیته ملی المپیک را دریافت نکرده‌اند.
در این میان دوره ریاست محمدرضا پوریا در فدراسیون بدمینتون هم به پایان رسیده درحالی‌که تا به امروز وزارت ورزش هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات این فدراسیون انجام نداده است.
با این شرایط و اگر برای فدراسیون بدمینتون سرپرست انتخاب شود، تعداد فدراسیون‌های المپیکی که نمایندگان آنها می‌توانند بدون مشکل در مجمع شرکت داشته باشند به ۲۲ فدراسیون کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در مجموع با لحاظ کردن ۶ نماینده ورزشکاران در کل ۲۸ عضو المپیکی در مجمع کمیته حضور خواهند داشت یعنی تعداد کمتر با غیر المپیکی‌ها اما اگر در مورد پوریا و ادامه حضورش تصمیمی گرفته نشود (سرپرست تعیین نشود) این فدراسیون جزو المپیکی‌ها باقی می‌ماند و تازه در این صورت تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی در عدد ۲۹ مساوی می‌شود.
طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک ترکیب (اعضای اصلی) این مجمع متشکل از ۶۴ نفر است که در انتخابات حق رای دارند. از این تعداد و تا پیش از نتیجه استعلام صورت گرفته برای کاراته، ۳۵ عضو (رؤسای ۲۹ فدراسیون المپیکی و ۶ نماینده ورزشکاران) اعضای المپیکی مجمع بودند و ۲۹ عضو دیگر غیر المپیکی محسوب می‌شدند اما با توجه به حذف کاراته از رشته‌های المپیکی و اضافه شدن آن به غیرالمپیکی‌ها، این آمار به ترتیب به «۳۴ عضو المپیکی و ۳۰ عضو غیرالمپیکی» تغییر می‌کند.
از میان اعضای غیر المپیکی مجمع، وضعیت فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان با وجود گذشت چندماه از مصوبه احیا هنوز مشخص نشده است که ادامه این شرایط ناخودآگاه این فدراسیون را از ترکیب اعضای مجمع خارج کرده است و بدین ترتیب تعداد اعضای غیرالمپیکی به ۲۹ عضو کاهش پیدا می‌کند اما دغدغه اصلی در مورد اعضای المپیکی است که رای آنها در انتخابات تعیین‌کننده خواهد بود.
در رابطه با مجمع کمیته ملی المپیک و به خصوص برای رأی‌گیری، حضور ترکیب کامل اعضای المپیکی یا حداکثر آنها در مجمع اهمیت زیادی دارد چراکه تبصره ۲ از ماده ۵ اساسنامه کمیته ملی المپیک تاکید دارد به اینکه «فدراسیون‌های وابسته به فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته ورزشی آنها در برنامه بازی‌های المپیک قرار دارد به علاوه اعضای ایرانی کمیته بین‌المللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک مجمع (۶ نماینده کمیسیون ورزشکاران) همواره می‌بایست اکثریت آرا مجمع را تشکیل دهند.»
این در حالی است که با شرایط فعلی، تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مجمع کمیته ملی المپیک مساوی است و از این حیث انتخابات ۶ شهریورماه نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد مگر اینکه تا آن زمان در مورد فدراسیون‌های بلاتکلیف اقدامی صورت بگیرد.
احتمال حضور وزیر در انتخابات
این شرایط حاکم بر ورزش است ولی وزیر ورزش می‌گوید انتخابات کمیته ملی المپیک در زمان مقرر خود (6 شهریورماه 1401) برگزار می‌شود. دیروز حتی وزیر پا را فراتر گذاشت و احتمال حضورش در انتخابات را مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا سید حمید سجادی در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به شایعات درخصوص ثبت‌نامش در انتخابات کمیته ملی المپیک افزود: این خبرها همه در حد گمانه‌زنی است. واقعیت این است که در حال بررسی شرایط هستیم. وزیر ورزش در پاسخ به این سؤال که آیا امکان نام‌نویسی‌اش برای انتخابات کمیته هست یا خیر گفت: اسم شایعه رویش هست. اما این که بنده ثبت‌نام کنم یا نه، در حال مطالعه شرایط هستم.