kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
با دستور رئیس ‌کل بانک مرکزی

شرط کارت پایان خدمت برای پرداخت وام فرزندآوری حذف شد

 
 
 
 
اجرای بخشنامه تعیین وضعیت سربازی برای پرداخت وام فرزندآوری با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی متوقف شد.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، با ابلاغ بخشنامه اخیر مبنی بر مشروط بودن ارائه تسهیلات فرزندآوری به افراد ذکور به استعلام وضعیت مشمولان از سازمان نظام وظیفه (حسب بند (ب) ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی)، رئیس‌ کل بانک مرکزی دستور داد ضمن توقف اجرای بخشنامه مذکور، هماهنگی لازم با سازمان نظام وظیفه عمومی به‌منظور تسهیل در پرداخت وام یاد شده به متقاضیان انجام شود.
مقرر شد تا با قید تسریع، موضوع در کمیسیون‌های تخصصی بانک مرکزی بررسی شده و پس از هماهنگی لازم با سازمان نظام وظیفه، بخشنامه اصلاحی، جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شود. پیش از این و از سال ۱۳۹۵ بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بین بانک مرکزی و سازمان وظیفه عمومی، پرداخت تسهیلات ازدواج و بیماری‌های خاص از مفاد ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی شده بود. 
درخواست از نظام وظیفه
بانک مرکزی اخیرا در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، ارائه تسهیلات بانکی از جمله «وام فرزندآوری» به مردان مشروط به «استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی» آنهاست؛ این در حالی است که به گفته وحید یامین‌پور؛ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، این بخشنامه شامل «وام ازدواج» نمی‌شود و لازم است وام فرزندآوری نیز طی تفاهم بانک مرکزی و نظام وظیفه عمومی از این بخشنامه مستثنی شود.
او در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که آنچه طی روز گذشته خبری شد، مسئله جدیدی نبود و مربوط به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی می‌شود.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی و با بیان اینکه طبق این قانون ارائه تسهیلات  به متقاضیان مرد، مشروط به استعلام وضعیت خدمت وظیفه آنها است، ادامه داد: همان موقع هم که همین امر قانون شد، در تفاهمی میان بانک مرکزی و نظام وظیفه مقرر شد تسهیلات ازدواج و بیماری‌های خاص از این قانون مستثنی شوند، بنابراین در حال حاضر برای دریافت وام ازدواج نیازی به استعلام وضعیت نظام وظیفه مردان نیست و چون قانون جوانی جمعیت به تازگی ابلاغ شده است، بانک‌ها در این مورد استعلام کردند که آیا وام فرزندآوری هم ذیل ماده ۱۰ و منوط به استعلام نظام وظیفه هست یا خیر؟
یامین‌پور افزود: امیدوارم نظام وظیفه این مورد (وام فرزندآوری) را نیز مشمول تسهیل قرار دهد تا برای دریافت آن دیگر نیازی به استعلام نباشد. البته استعلام وضعیت نظام وظیفه برای مردان به معنای داشتن پایان خدمت نیست، بلکه این امر به آن معناست که هر فردی معافیت تحصیلی یا دفترچه اعزام به خدمت داشته باشد، مشکلی برای دریافت سایر وام‌ها ندارد.
گفتنی است، چند روز پیش مهدی صحابی؛ معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره وضعیت پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری خبر داد: از ابتدای امسال تا دهم مرداد ۱۴۰۱ تعداد 537 هزار فقره وام فرزندآوری و قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است.
او افزود: از ابتدای امسال تا دهم مرداد ۱۴۰۱ تعداد ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۸۶ هزار و ۷۴۸ میلیار ریال و همچنین تعداد ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیار ریال پرداخت شده است.