kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
قالیباف: یارانه دارو هیچ‌گاه قطع نمی‌شود

طرح دارویار در مجلس وزیر تشریح کرد نمایندگان تأیید

در جلسه علنی دیروز دو وزیر حضور یافتند؛ وزیر بهداشت که برای تشریح و تبیین طرح دارویار به مجلس آمده بود گفت که در این طرح یارانه مربوط به دارو به انتهای زنجیره یعنی به مصرف‌کننده داده می‌شود همچنین پاسخ وزیر ورزش به سؤال نمایندگان، وکلای ملت را قانع نکرد و لذا وی از مجلس کارت زرد گرفت.

 


جلسه علنی مجلس دیروز به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد و سؤال تعدادی از نمایندگان از وزیر ورزش و جوانان در دستورکار قرار گرفت.
محمد باقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای طرح دارویار پس از استماع توضیحات بهرام عین اللهی وزیر بهداشت گفت: موضوع بحث مربوط به دارو در کشور بسیار مهم و اساسی است که متأسفانه به صورت مصطلح و غلط از موضوع یارانه‌ها به عنوان «حذف ارز ترجیحی» یاد می‌کنند اما این غلط‌ترین حرفی است که زده می‌شود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم بدانند ما در حوزه یارانه دارو و یارانه‌ها به هیچ عنوان ظرفیت ارز را حذف نمی‌کنیم. در حقیقت یارانه‌ها مستقیم به افراد داده می‌شوند. لذا در حال حاضر یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه گذار در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. ارز دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و این طور نیست که دارو آزاد شود، نه قانونگذار و نه دولت چنین سیاستی ندارند و نخواهند داشت.
قالیباف تصریح کرد: ضمانت اجرای درست طرح دارویار، هوشمند‌سازی است. اگر این موضوع محقق نشود در اجرای این طرح با خلاء مواجه می‌شویم و هم مردم اذیت خواهند و هم مفسدانی که در زمان ارز ترجیحی دارو منفعت می‌بردند مجدداً با افزایش قیمت دارو، منافع خود را تأمین خواهند کرد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سال گذشته و امسال در تبصره ۷ بحث جدی ما در نسخ الکترونیکی بود. پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان باید کامل باشد. این موضوع به‌اندازه طرح دارویار مهم است و ضمانت اجرای این طرح به شمار می‌رود لذا در مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی گفت: اگر کسی در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار نگیرد یعنی نمی‌تواند از این امکان استفاده کند. لذا نباید هیچ فرد ایرانی باشد که تحت پوشش بیمه‌های کشور قرار نگرفته باشد. امسال در مجلس برای ۳ دهک پایین جامعه پیش‌بینی بیمه کرده‌ایم و از دولت، وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه تشکر می‌کنم که از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند حدود ۵ میلیون و ۹۲ هزار نفر به صورت غیر حضوری تا پایان خردادماه بیمه شده‌اند. امید است حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر نیز که با اشکالات هویتی مواجه هستند به زودی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. پیش‌بینی ما بر این است غیر از ارقام مذکور، حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر دیگر هستند که تحت پوشش بیمه قرار ندارند. در هر صورت باید همه مردم کشور بیمه شوند وگرنه با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
قالیباف تصریح کرد: صندوق حمایت از بیماری‌های صعب العلاج و تکمیل کارت سلامت نیز به این موضوع کمک می‌کند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: یک تابلوی تمام عیار از تجربه اجرای طرح تحول سلامت جلوی خودمان داریم لذا نباید نقاط ضعف در اجرای طرح قبلی را در طرح دارویار تکرار کنیم. اگر آن نقاط ضعف باز هم تکرار شوند هزینه‌های زیادی بر بیت‌المال تحمیل می‌شود و این طرح منفعتی برای مردم نخواهد داشت.
وی افزود: با اطلاعاتی که داریم انتقال پول از بیمه‌ها به داروخانه‌ها در بازه زمانی ۶ ماهه طول می‌کشد و گاهی این بازه زمانی تا ۹ ماه افزایش می‌یابد. خواهش من این است که سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه و سیستم پرونده سلامت الکترونیکی توجه کنند که نباید پول مربوط به بیمه دارو صرف هزینه‌های دیگری شود که حتی در قانون پیش‌بینی شده‌اند.
توضیحات وزیر بهداشت
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح دیروز در صحن علنی مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد وزارت بهداشت، در مورد نحوه اجرای طرح دارویار گفت: دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله کالاهایی هستند که دسترسی به آنها جزو حقوق مردم و از جمله وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود. در دولت گذشته سیاست اختصاص ارز ترجیحی در شرایط زمانی آن موقع مانع از آسیب به دسترسی مردم به امکانات حوزه سلامت شد. اما به تدریج با افزایش فاصله نرخ ارز آزاد و ترجیحی، بی‌نظمی و اخلال در این حوزه ایجاد شد.
وی افزود: کمبود دارایی، قاچاق معکوس، شکست تولید داخلی و رونق بازارهای سیاه در پی اختلاف نرخ ارز ترجیحی و آزاد به بار آمد. قبل از طرح دارویار چالش‌های زیادی در این حوزه داشتیم. افت ۷۵ درصدی صادرات رسمی دارو، کمبودهای دارویی، کاهش ذخایر راهبردی دارویی کشور، آسیب به تولید داخلی و از بین رفتن قدرت رقابت دارویی از جمله این چالش‌ها بودند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با دانشمندان، شرکت‌ها، امکانات و تجهیزاتی که داریم باید می‌توانستیم در بحث تولید و صادرات دارو، کارهای مهمی انجام دهیم، اما متأسفانه هنوز کار مهمی در این زمینه انجام نشده است. سال ۹۸، پنج هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس داشتیم به نحوی که به جای ۸۰ میلیون جمعیت کشور حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت اطراف کشور را پوشش می‌دادیم و همسایه‌ها نیز از ارز ترجیحی برخوردار بودند. دولت سیزدهم حذف ارز و رانت را مورد نظر قرار داد و بنا شد اقدامی عاجل در این زمینه صورت بگیرد.
عین اللهی بیان کرد: با اقدام انقلابی مجلس در راه ارز ترجیحی بعد از چند ماه مطالعه و تحقیق کارشناسی و متخصصان طرح دارویار تهیه و تدوین شد. هدف اصلی از این طرح این بود که یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل شود و به مصرف‌کننده تعلق بگیرد و بیماران در زمان نیاز بتوانند از بیمه‌ها اختلاف هزینه‌ها را دریافت کنند.
وی گفت: سیاست استفاده از بیمه به این شکل یک تجربه موفق جهانی است. چنان‌که در سیاست‌های کلی نظام سلامت که توسط مقام معظم رهبری نیز تبیین شده مورد توجه قرار گرفته است و مبنای اصلی طرح دارویار همین سیاست‌ها بوده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل و موفقیت‌های وزارت بهداشت، وجود بستر و سیستم کاملاً مکانیزه و هوشمند در مراحل مختلف از جمله نظارت بر دارو، توزیع و مدیریت کنترل و سایر مراحل است. همچنین ۸ کارگروه تخصصی، اعتبارات، قیمت گذاری، فناوری اطلاعات، کنترل مصرف، نظارت، اجرا و هماهنگی بیمه نیز تشکیل شد.
عین اللهی تاکید کرد: پیش از اجرای طرح دارویار تفاهم نامه‌هایی با سازمان‌های مرتبط انجام گرفت و زیرساخت‌های پوشش بیمه همگانی شکل یافت و با تخصیص اعتبار حدود ۶ میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. برای تحت پوشش قرار دادن مابقی این دهک‌ها حدود ۳ ماه فرصت دادیم تا آنها نیز بیمه رایگان دریافت کنند.
وی افزود: در هنگام آغاز اجرای طرح دارویار تمامی مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و همچنین بیش از ۹ هزار قلم داروی تولید داخل قیمت گذاری شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در گذشته، سهم بیمار و سهم بیمه داشتیم و به این موارد سهم یارانه سلامت را اضافه کردیم. همین باعث شد پرداختی بیماران تغییری نکند یا حتی در مواردی نسبت به گذشته کاهش داشته باشد. همچنین در حین اجرای طرح، قرارگاه فرماندهی با حضور تمامی مسئولان مربوطه برای جلوگیری از احتکار تشکیل شد. بر اساس گزارش‌ها دریافتی یکی از نتایج اجرای دارویار، کاهش قدرمطلق پرداختی از جیب بیماران بوده است. همچنین این طرح موجب شد بیمه همگانی در کشور محقق شود.
وی افزود: با اصلاح این سیاست‌ها مانع از تعطیلی تولید دارو شدیم و توانستیم این صنایع داخلی را مورد حمایت قرار دهیم که این موضوع موجب پیشرفت این صنایع شده و امید است در ماه‌های آتی نیز کمبود دارو را برطرف کنیم و هم به سمت صادرات حرکت خواهیم کرد.
عین‌اللهی با اشاره به تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان از سوی مجلس در قانون بودجه برای بیماری‌های خاص خاطرنشان کرد: صندوق بیماری‌های خاص در آخرین جلسه دولت به تصویب رسیده و یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که با اعتباری که مجلس قرار داده بتوانیم بیماری‌های خاص را تحت پوشش درمانی خوبی
قرار دهیم.
اصلاح طرح شفافیت
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در دستورکار قرار گرفت و بندهای مورد اشاره شورای نگهبان
اصلاح شد.