kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
از ابتدای کار دولت سیزدهم صورت گرفته است

امضای 80 میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در صنعت نفت

 
وزیر نفت از امضای ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، جواد اوجی با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است، افزود: ظرفیت تولید نفت و میعانات کشور نیز حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است. طی بررسی که انجام دادیم مشخص شد ۱۶۰ میلیارد دلار طی هشت سال در بخش بالادست صنعت نفت نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که با استفاده از منابع مالی هلدینگ‌ها و مشارکت دادن مردم، عمده پروژه‌های اولویت‌دار به بهره‌برداری می‌رسند.
او ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در حوزه میدان‌های نفتی و گازی و پتروپالایشگاه‌ها امضا کردیم. ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه نیز با گازپروم روسیه در بخش‌های مختلف امضا شده است و مانعی برای آن وجود ندارد. وزیر نفت با بیان اینکه در بحث دانش‌بنیان بسته دیگری داریم، افزود: نزدیک پنج هزار حلقه چاه تولیدی داریم که ۷۰۰ حلقه چاه کم‌بازده هستند. با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان این‌ها را شناسایی کردیم تا با دانش روز ظرفیت تولید این چاه‌ها را افزایش دهند و در تولید شریک باشند.
اوجی ادامه داد: یک میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید گاز و سه میلیون و ۸۱۳ هزار ظرفیت تولید نفت است و در هیچ بخشی مستشار خارجی نداریم. ضمن اینکه 95 میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی داریم.
او افزود: در دولت سیزدهم ۲۸ قرارداد با ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم که عمده شرکت‌های طرف قرارداد خصوصی بوده‌اند و خود به این گاز نیاز دارند. وعده دادیم تا آخر این دولت تکلیف میدان‌های مشترک و جمع‌آوری گازهای مشعل مشخص شود.
وزیر نفت ادامه داد: پارسال تکالیف وزارت نفت در بحث بودجه به‌طور کامل تحقق یافته است. تحریم‌ها را دور زدیم یا بی‌اثر کردیم و از صادرات محصولات پتروشیمی 12 میلیارد و 500 میلیون دلار به سامانه نیما واریز کردیم.
او ادامه داد: اولویت ما برداشت از میدان‌های مشترک گاز و نفت است. در بخش پایین‌دست در احداث خطوط لوله انتقال و صادرات گاز به کشورهایی همچون عمان و پاکستان با شرکت گازپروم به توافق رسیدیم و ارزش این مجموعه تفاهم‌نامه‌ها حدود ۴۰ میلیارد دلار است و به‌زودی به قرارداد تبدیل می‌شوند.
دولت بنزین را به نرخ 70 سنت
 صادر کرده است
از سوی دیگر وزارت نفت در واکنش به انتشار اخباری درخصوص صادرات ارزان بنزین در بهار امسال با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «متولی صادرات بنزین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و وزارت نفت خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی هیچ‌ محموله‌ای صادر نمی‌کند. امسال تنها یک محموله در تاریخ 24 فروردین‌ماه و به مقدار 295 هزار بشکه با اکتان 87 درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی 70 سنت فروخته شد.
اخبار منتشر شده درباره صادرات ارزان بنزین که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است مربوط به بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس (Mini Refineries) خصوصی تولید شده‌اند. از آنجا که این پالایشگاه‌ها میعانات گازی را به قیمت 95 درصد فوب منطقه خریداری و سوخت تولید می‌کنند، این سوخت غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در کشور است. بنابراین این نوع سوخت را به کشورهایی که موضوع استاندارد سوخت برایشان اهمیتی ندارد، به قیمت ارزان‌تر از فوب منطقه صادر می‌کنند. بنابراین وزارت نفت، بنزین 27 سنتی صادر نکرده است.