kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
بی‌اعتنایی جریان صدر به درخواست مرجعیت برای حفظ آرامش

 مقتدی صدر اشغال پارلمان را فرصتی طلایی برای تغییر نظام سیاسی عراق خواند

در اولین حمله حامیان «سید مقتدی صدر» به پارلمان، پیام دفتر حضرت آیت‌الله «علی سیستانی» موجب آرام شدن اوضاع شد، اما طرفداران صدر 2 روز بعد، دوباره پارلمان را اشغال کردند که این یک بی‌اعتنایی آشکار به درخواست مرجعیت شیعیان بود. جالب توجه است که صدر این آشوب را فرصتی طلایی خوانده است برای تغییر نظام سیاسی عراق.
 
 
 
 
 سرویس خارجی-
 
در حالی که انتخاب «محمد شیاع سودانی» به عنوان گزینه نخست‌وزیری امیدها را برای خروج از بن‌بست سیاسی عراق زنده کرده بود، طرفداران مقتدی صدر عصر چهارشنبه به پارلمان این کشور حمله‌ور شدند آن هم در سایه اهمال آشکار دولت «مصطفی کاظمی» که با کم‌کاری دولتش مهاجمین به منطقه شدیداً محافظت شده سبز بغداد وارد شدند و به پارلمان حمله کردند. شنبه نیز باز عده‌ای از آنان همین اقدام را تکرار کردند؛ جریان صدر دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرد. این تظاهرات نیز به حمله به پارلمان انجامید و پس از این حمله در پارلمان دست به تحصن زدند و همچنان قصد خروج از آن را ندارند. طبق آخرین خبرها، جریان صدر عراق ضمن رد هرگونه گفت‌وگو با چارچوب هماهنگی شیعیان اعلام کرد که تحصن نامحدود در پارلمان همچنان ادامه خواهد داشت.
حالا روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان، به نقل از منابع عراقی نوشت که در جریان اولین ورود آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان عراق در چهارشنبه هفته گذشته، پیامی از دفتر آیت‌الله سیستانی به مقتدی صدر رسید و مرجع عالیقدر شیعیان از او خواسته بود تا اوضاع را آرام کند. پس از این پیام، مقتدی صدر نیز در صفحه توئیتر خود، ضمن اینکه اشغال پارلمان را «انقلاب اصلاح و نفی ظلم و فساد» توصیف کرد، از حامیان خود خواست تا دو رکعت نماز خوانده و به خانه‌هایشان بازگردند. از این رو به نظر می‌رسد ورود دوباره حامیان صدر به منطقه سبز و پارلمان عراق در روز شنبه، نشانه واضحی از بی‌اعتنایی مقتدی صدر به پیام قبلی دفتر آیت‌الله سیستانی است.
در این اوضاع آشفته مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توئیتی نوشت که آزاد‌سازی منطقه سبز، مرحله اول «انقلاب خودجوش مسالمت‌آمیز» و فرصتی طلایی برای هر شهروندی است که با آتش ظلم و تروریسم و فساد و اشغالگری و تبعیت، سوخته است. او نوشت که «این فرصتی برای از بین بردن فساد و سهم خواهی و فرقه گرایی است و امیدوارم تجربه از دست دادن فرصت طلایی سال ۲۰۱۶ دوباره تکرار نشود.» او افزود: «این فرصتی بزرگ برای تغییر ریشه‌ای در نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات است.»
رهبر جریان صدر با اشاره به مفاهیمی مانند اصلاح، دموکراسی، شهروندی، قانون، استقلال، حاکمیت، هیبت دولت، انحصار سلاح در دست دولت قوی که قانون را پیش از فقرا بر خودش جاری می‌کند و با نفوذان و شبه نظامیان را استثنا نمی‌کند، افزود که «ای عزیران! همه شما مسئول و در محک هستید؛ یا عراق بلند مرتبه بین ملت‌ها (را انتخاب کنید) و یا عراقی دنباله رو که فاسدان، دنباله روها و دنیاطلبان بر آن حکم می‌رانند و دست‌های خارجی شرق و غرب آن را می‌گردانند.» او همچنین از عشایر، نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی برای کمک به تجمع کنندگان یاری طلبید.
به گزارش ایسنا، صدر که به راحتی پیام مرجعیت شیعیان را نادیده گرفته است ادامه داد: «این فریاد امام حسین است: هیهات منا الذله... این فریاد که «من سمع واعیتنا و لم ینصرنا...» (به نظر می‌رسد اشاره مقتدا صدر به روایتی از امام حسین‌(ع) است که فرمود: هر که فریاد و شیون ما خاندان را بشنود و اجابت نکند خدا او را به رو در دوزخ می‎اندازد (أمالی صدوق، ج۱۵۵). صدر سپس ادعا کرد: «لذا من می‌گویم هر کس شیون اصلاح را شنید و به کمک ما نشتافت، اسیر خشونت، شبه نظامیان، ربوده شدن، تطمیع، ترساندن، به حاشیه رانده شدن، فقر، ذلت و محو کرامت خواهد شد.‌ای ملت عزیز! به سوی طلب اصلاح در میهن خود بشتابید همان طور که امام حسین برای اصلاح در امت جدش رسول‌الله (ص) خارج شد.» صدر روشن نکرده است که در سایه اهمال مشکوک دولت مرکزی فتنه برپا کردن چه نسبتی با آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی دارد!
هشدار عامری
«هادی عامری»، رهبر ائتلاف الفتح عراق در سخنانی در واکنش به تظاهرات روزهای اخیر حامیان جریان صدر و فراخوان چارچوب هماهنگی شیعیان برای برگزاری تظاهرات علیه این اقدام در روز دوشنبه اظهار کرد: «به دنبال تنش رسانه‌ای با انتشار بیانیه‌های متقابل و درخواست برای تجمع مردمی که ممکن است اوضاع را از کنترل خارج کند و منجر به خشونت شود، خالصانه از برادرانمان در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می‌خواهیم که عاقلانه تصمیم گیری کرده و خویشتن دار باشند و همچنین منافع کشور را در اولویت قرار دهند و با گفت‌وگوی جدی و سازنده درباره اختلافات میان خود به توافق دست یابند.»
درخواست برای انحلال پارلمان!
در این اوضاع آشفته و به دنبال بن‌بست سیاسی در عراق و ناآرامی‌های اخیر در بغداد، دو حزب عراقی خواستار انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات در این کشور شدند. حزب کمونیست عراق و جنبش امتداد با صدور بیانیه‌هایی جداگانه خواستار انحلال پارلمان، برگزاری مجدد انتخابات و اصلاح قانون اساسی عراق در راستای حل و فصل بحران سیاسی این کشور شدند. به نظر می‌رسد که وقتی آب گل‌آلود باشد، فرصت برای ماهی‌گیری عناصر ناباب فراهم می‌شود.
تظاهرات مخالفان فتنه
آخرین خبرها اینکه عصر دیروز دهها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی عصر دیروز به دعوت کمیته «حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی» وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان (الاطار التنسیقی) در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز تجمع کردند. حاضران در این تجمع، با در دست داشتن پارچه‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی در حمایت از حکومت قانون، حشد‌الشعبی و آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان شعار دادند. آنها شعار می‌دادند: «تاج تاج علی رأس سید علی سیستانی» (سید علی سیستانی تاج سر ماست).
همزمان نیروهای امنیتی نیز به طور گسترده در اطراف منطقه سبز مستقر شده‌اند. نیروهایی که در جریان یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به منطقه سبز و ورود به پارلمان خبری از آنها نبود و بدون هیچ مقاومتی اجازه ورود آنها را به پارلمان دادند، به طوریکه برخی منابع از هماهنگی میان صدر و مصطفی الکاظمی خبر دادند.