kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
شکاف در جبهه غرب

مجارستان: با این استراتژی حریف روسیه نمی‌شویم با مسکو مذاکره می‌کنیم

نخست‌وزیر مجارستان در جدیدترین اظهارات خود درباره جنگ اوکراین که از بروز شکاف گسترده در اروپا حکایت دارد گفته اوکراین (بخوانید ناتو)ناتو قادر به شکست روسیه نیست و این کشور برای خرید گاز در حال مذاکره با روسیه است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
شکاف در اتحادیه اروپا درباره کم و کیف تحریم نفت و گاز روسیه به دلیل جنگ اوکراین روز به روز بیشتر خود را نمایان می‌کند. پیش از این مقامات کاخ سفید درباره بروز اختلاف در اروپا ابراز نگرانی کرده بودند. هفته گذشته شبکه «سی ان ان» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که دولت «جو بایدن» نگران است که کمبود گاز ناشی از کاهش عرضه نفت و گاز و انرژی روسیه به غرب ممکن است اتحاد اروپا علیه مسکو را تضعیف کند. گزارش‌های جدید نیز نشان می‌دهد که نگرانی‌ها در آن سوی آتلانتیک بی‌مورد نیست!
به عنوان مثال صدر اعظم اتریش در جدیدترین اظهاراتش تحریم گاز روسیه را «غیرممکن» دانسته و نخست‌وزیر مجارستان نیز اعلام کرده اوکراین نمی‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود. 
به نوشته خبرگزاری «تاس»، کارل نهامر در نشست خبری با «ویکتور اوربان» گفت:‌ «موضع اتریش این است که تعریف یک بسته تحریمی علیه صادرات گاز روسیه غیر ممکن است...نه فقط به این دلیل که اتریش به گاز روسیه وابسته است، بلکه صنعت آلمان نیز به آن وابسته است و اگر صادرات گاز روسیه از بین برود، اتریش نیز سقوط خواهد کرد و با بیکاری گسترده مواجه می‌شویم.»
وی در ادامه با گلایه از اقدامات ناکافی سران اتحادیه اروپا درباره بحران انرژی گفت «بیانیه‌های متعددی از سوی کمیسیون اروپا منتشر می‌شود ولی اقدامات بسیار‌اندکی انجام می‌شوند و نشانه‌ای از اجرای پلتفرم مشترک خرید گاز که از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده وجود ندارد.» نخست‌وزیر مجارستان نیز که این روزها پرچم عصیان را در اتحادیه اروپا بلند کرده خطاب به خبرنگاران گفت: «اوکراین در این جنگ قادر به پیروز شدن نیست و راهبردهای ناتو در حمایت از اوکراینی‌ها با تعلیمات و تسلیحات تا به حال نشان داده که به پیروزی منتج نمی‌شوند.» اوربان این را هم گفت که بدون رسیدن به صلح در اوکراین، تمام اتحادیه اروپا «به داخل وضعیت جنگی هل داده خواهد شد و بدون تغییر در راهبرد، صلحی نیز در کار نخواهد بود.» این مقام اروپایی در ادامه گفت: «در صورتی که جنگ ادامه پیدا کند معلوم نیست چطور از رکود اقتصادی جلوگیری خواهیم کرد.» او در تأیید اظهارات «نهامر» درباره غیرممکن بودن تحریم گاز روسیه نیز این طور موضع گرفت: «ما به یک دیوار برخورد کرده‌ایم که همان تحریم گاز است و به اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کنم به این دیوار نکوبد...فقط گفت‌وگو میان روسیه و آمریکا می‌تواند به این درگیری خاتمه دهد زیرا روسیه به‌دنبال ضمانت‌های امنیتی است.» 
بر اساس گزارش «سی.ان.ان» نخست‌وزیر مجارستان بیان داشت که نمی‌توان از ابزار تحریم‌ها برای تضعیف ثبات مسکو استفاده کرد. وی همچین گفت در حال مذاکره با روس‌ها برای خرید ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز اضافی است و این قرارداد می‌تواند در تابستان منعقد شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، دو کشور در کنار یک پیمان بلندمدت موجود برای تامین گاز، در حال مذاکره برای عرضه بیشتر هستند. مجارستان که حدود ۸۵ درصد به گاز روسیه وابسته است، قاطعانه با ایده تحریم‌های اتحادیه اروپا بر واردات گاز روسیه مخالف است.
نفت به جای حقوق بشر
کمبود انرژی در اروپا مقامات کشورهای اروپایی را مجبور کرده تا به هرخواری و خفتی تن داده و حتی روی تمامی موازین و ادعاهای حقوق بشری خود نیز قلم بکشند. درهمین رابطه دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان سعودی که متهم به صدور دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی است با انتقاد گروه‌های حقوق بشری رو‌به‌رو شده است. رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری رویترز دیدار ماکرون با محمد بن سلمان را بخشی از تلاش کشورهای غربی برای جلب حمایت عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده نفت در بحبوحه جنگ در اوکراین دانسته‌اند. مخالفان دولت فرانسه و گروه‌های حقوق بشری، تصمیم ماکرون برای دعوت کردن بن‌سلمان به ضیافت شام در کاخ الیزه را مورد انتقاد قرار داده‌اند. سفر ولیعهد سعودی به پاریس دو هفته بعد از دیدار جو بایدن با بن‌سلمان در ریاض انجام می‌شود. این دیدار با واکنش «آگنس کالامارد»،دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل همراه شد. او در توئیتر نوشته است: «بازگرداندن حیثیت به این شاهزاده قاتل در فرانسه هم همانند ایالات متحده به عنوان سیاست واقع‌گرایانه توجیه خواهد شد، اما در واقع چیزی که غلبه دارد، التماس است. با واقعیت رو‌به‌رو شویم»
دادستان‌های فرانسوی در حال بررسی شکوائیه‌هایی هستند که به دلیل نقش سعودی در جنگ یمن علیه بن‌سلمان مطرح شده است. سه سازمان حقوق بشری روز پنجشنبه به رویترز گفته‌اند با تنظیم شکایت‌نامه‌ای از مسئولان فرانسه خواسته‌اند به تحقیق درباره نقش بن‌سلمان در شکنجه و قتل خاشقچی بپردازد.به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از یک فرد مطلع در کاخ الیزه، ماکرون و بن‌سلمان در مراسم شام کاری پنجشنبه شب، تأمین انرژی برای کشورهای اروپایی در بحبوحه بحران ناشی از جنگ اوکراین را به بحث گذاشتند.
زیان 5 میلیارد یورویی شرکت برق فرانسه 
در فرانسه همچنین شرکت برق این کشور به دلیل کاهش تولید انرژی هسته‌ای و دستور دولت برای ارزان فروشی برق متحمل زیان بی‌سابقه ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این شرکت به دلیل کاهش تولید انرژی هسته‌ای، ناشی از مشکلات فنی برخی راکتورهایش و نیز کمک دولت به مهار بهای برق، یکی از سنگین‌ترین زیان‌های تاریخ خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ متحمل شده است. این کاهش تولید کم سابقه به ویژه پیامد تعطیلی ۱۲ رآکتور به دلیل خرابی و ۱۸ رآکتور به دلیل تعمیر از مجموع ۵۶ رآکتور در اختیار این شرکت است. بر اساس این گزارش دولت فرانسه شرکت برق را مجبور کرده برای جلوگیری از افزایش بهای قبوض، برق ارزان‌تری را نسبت به رقبا به فروش برساند.84 درصد از سهام شرکت برق فرانسه در اختیار دولت است و برنامه ملی و دولتی شدن کامل آن برای ماه‌های آینده پیش‌بینی شده است.
اعتصاب در انگلیس
انگلیس نیز به گونه دیگری درگیر بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین است و روزی نیست که اتحادیه‌های کارگری در این کشور تظاهرات یا اعتصاب نکنند. در جدیدترین مورد یک اتحادیه تجاری در انگلیس از اعتصاب کارکنان بزرگ‌ترین بندر کانتینری این کشور خبر داد که می‌تواند مشکلات بزرگ در حمل‌ونقل دریایی انگلیس به وجود آورد. به گزارش رویترز، این اتحادیه روز پنجشنبه اعلام کرد که بندر فلیکستو بزرگ‌ترین پایانه کانتینری انگلیس به علت اختلاف بر سر پرداخت دستمزد اعتصاب خواهند کرد.در بیانیه‌ این اتحادیه آمده: «اعتصاب فلیکستو را به تعطیلی خواهد کشاند و منجر به مشکلات بزرگ لجستیک دریایی و حمل‌ونقل جاده‌ای منتهی به بندر می‌شود. هیچ تاریخی برای این اعتصاب که ۹۲ درصد از کارگران به آن رأی مثبت دادند، ارائه نشده است. علت این اختلاف، تصمیم شرکت اسکله و راه آهن فلیکستو است که فقط ۵ درصد به حقوق کارگران خود اضافه کرده است.» شبکه اسکای نیوز در این باره نوشت نرخ واقعی تورم در حال حاضر بر روی ۱۱.۹ درصد ایستاده است. دولت انگلیس درباره افزایش حقوق کارگران هنوز به وعده‌های خود عمل نکرده و لیز تراس رهبر محافظه‌کار نامزد نخست‌وزیری این کشور وعده سرکوب اتحادیه‌های کارگری را داده است که از سوی محافل سیاسی به عنوان جدی‌ترین حمله به حقوق مدنی مردم این کشور ارزیابی شده است.