kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
با کسب 5 مدال طلا

تیم دانش‌آموزی ایران قهرمان المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک شد

 
 
 
تیم منتخب دانش‌آموزی ایران با جهشی دو پله‌ای نسبت به دوره قبل عنوان نخست هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در برزیل را کسب کرد.
به گزارش تسنیم، در هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک که در شهر واسوراس کشور برزیل برگزار شد، تیم پنج نفره جمهوری اسلامی ایران با ترکیب «آریا کرداری»، «آروین رسول‌زاده»، «حنانه خرم‌دشتی»، «محمدمهدی کشاورزی» و «علی نادری لردجانی» و به سرپرستی «‌حسین حقی»، «آرمان وثیق‌زاده» و «امیرحسین موسوی»، توانست با کسب  پنج مدال طلا به مقام اول جهانی دست یابد. در این دوره از مسابقات که 250 دانش‌آموز از 53 کشور شرکت کرده بودند پس از ایران کشورهای آمریکا، رومانی، کانادا، سنگاپور، انگلستان، آلمان، مجارستان، هند و تایلند به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در مسابقات سال گذشته‌ 2023 که با میزبانی کشور لهستان برگزار شد، ایران با کسب سه نشان طلا و دو نشان نقره پس از تیم‌های انگلستان و هند در رتبه سوم قرار گرفته بود. این مسابقات به میزبانی سازمان IOAA از 27 مرداد تا 6 شهریور در کشور برزیل برگزار شد.
پیام تبریک رئیس‌جمهور  به مدال‌آوران المپیاد جهانی نجوم
رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک افتخار آفرینی مدال‌آوران المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک، نوشت: برای ایران عزت آوردید، به شما افتخار می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان عصر سه‌شنبه با انتشار پیامی خطاب به مدال‌آوران المپیاد جهانی نجوم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسب مدال طلا در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک توسط ۵ ستاره ایرانی را به جامعه علمی و همه مردم ایران تبریک می‌گویم.» رئیس‌جمهور در این پیام افزوده است«: تبریک به فرزندانم حنانه خرم‌دشتی، آریا فاتح کرداری، آروین رسول‌زاده، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری لردجانی.» وی تاکید کرد: «برای ایران عزت آوردید، به شما افتخار می‌کنیم.»
دانش‌آموزان ایرانی با کسب ۸ مدال در مسابقات جهانی آمریکا درخشیدند
خبر دیگر اینکه، سرپرست تیم‌های علمی دانش‌آموزان ایرانی روز سه‌شنبه با اشاره به حضور۱۷ دانش‌آموز مخترع ایرانی در قالب هشت تیم به صورت غیرحضوری در مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا ۲۰۲۴ گفت: مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا ۲۰۲۴ به میزبانی دانشگاه ویرجینیا ۳۱ مرداد تا سوم شهریور به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شد که با موفقیت و کسب هشت مدال رنگارنگ شامل دو طلا، سه نقره و سه برنز دانش‌آموزان ایرانی همراه بود. بنا به گزارش دبیرخانه جشنواره دانش‌آموزی ابن سینا، مهدی رشیدی جهان افزود: دو طلای ایران از مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا را تیم‌های متشکل از «امیرعلی دادخواه» و «محمدحسین بهرامی» در رشته الکترونیک، و «امیرحسین منافی» در رشته علم مواد کسب کردند. رشیدی ادامه داد: تیم متشکل از «آرشان حاج‌مالی» و «آرین عسگری» در رشته رباتیک، تیم متشکل از «ایلیا رضازاده» و «پادرا قزوینیان» در رشته الکترونیک و تیم یک نفره «پرهام عرب‌زاده» در رشته زیست‌فناوری، سه مدال نقره ایران را از این مسابقات کسب کردند. وی بیان داشت: تیم‌های ایرانی که موفق به کسب سه مدال برنز این دوره از مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا شدند، عبارتند از تیم پنج نفره متشکل از «آرتین رادمتین»، «آران صوفی‌زاده»، «باران بهمن»، «باران درخشنده» و «نیکی ابطحی» در رشته حفاظت محیط زیست، تیم متشکل از «مهراد فریدی» و «ایلیا حاجی» در رشته مکاترونیک و تیم دو نفره متشکل از «امیرمحمد کاظمیان» و «آرمین توحید اصل» در رشته الکترونیک.
این دوره از مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا با حضور بیش از هزار نفر از ۳۴ کشور جهان در ۱۲ رشته و به میزبانی دانشگاه ویرجینیا برگزار شد.