kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
سخنگوی وزارت صمت:

تجارت ایران و بلاروس 20 برابر می‌شود

 

سخنگوی وزارت صمت گفت: حجم تجارت ایران و بلاروس در کوتاه‌مدت 10 برابر و در گام بعد 20 برابر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، امید قالیباف در توئیتی از افزایش تجارت بین ایران و بلاروس در آینده خبر داد و نوشت: تجارت بین ایران و بلاروس در کوتاه‌مدت 10 برابر و در گام بعد 20 برابر می‌شود. در ادامه دیپلماسی فعال دولت این‌بار وزیر صمت در مینسک و در چارچوب کمیسیون مشترک افق روابط اقتصادی با بلاروس را ترسیم کرد. نکته مهم صادرات تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی به بلاروس با قابلیت پنج میلیون دلار در سال است. 
گفتنی است، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس‌ ظرف دو روز گذشته (‌ششم و هفتم مرداد ماه) در مینسک؛ پایتخت بلاروس‌(روسیه سفید) به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و همتای بلاروس برگزار شد.
تقویت و گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی و پرورش ماهی، سرمایه‌گذاری، زمین‌شناسی و منابع آبی، بهداشت و دارو‌سازی، حمل‌ونقل و همکاری فیمابین اتاق‌های بازرگانی در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت. اجلاس گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی با بلاروس در بهمن ماه 1396 در تهران برگزار شده بود.
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در دیدار با همتای بلاروسی خود با اشاره به اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند اعلام کرد: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط اقتصادی در بخش‌های ماشین‌آلات صنعتی، لیزر و الکترونیک و دارو آمادگی دارد. عضویت ایران در اوراسیا یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند سبب گسترش روابط میان دو کشور شود بنابراین امیدواریم با توجه به مذاکرات انجام شده طی یک سال آینده این امر محقق شود.
او در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در بلاروس تجربه و ‌ارتباطات ایرانیان مقیم بلاروس برای رونق تجارت در این کشور را حائز اهمیت دانست و خطاب به تجار ایرانی گفت: موضوع سرمایه‌گذاری و تجارت ایرانیان در بلاروس و عضویت ایران در اورآسیا از جمله مسائل مهمی است که در تعامل با بلاروس مورد توجه قرار داده‌ایم و رایزن اقتصادی ایران به زودی در این کشور مستقر می‌شود.