kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۳۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
با تاکید بانک مرکزی بر کنترل نرخ

ورق سود بین بانکی به نفع بورس برگشت

شاخص کل بورس اگرچه دیروز به صورت خفیف منفی شد اما ورق معاملات با تاکید بانک مرکزی بر باقی ماندن نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌ها، برگشت و سهامداران امیدوار شدند.

به خبرگزاری‌ها، نرخ سود بین بانکی برای بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سرمایه‌گذاری در بانک نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس برای بانک‌ها کم‌ریسک‌تر بوده و این موضوع منجر به انتقال نقدینگی از بورس به بانک می‌شود.
در این بین، بررسی روند سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تا بیست و سوم تیرماه نشان می‌دهد که نرخ این سود از ۲۰ و 36 صدم به 21 و 14 صدم درصد درصد رسیده است درحالی که سقف نرخ تعیین شده برای این موضوع ۲۰ درصد بوده و همین موضوع در روزهای اخیر به منفی شدن بورس دامن زده است.
در این راستا، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در نشست مشترک با رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تأکید بر لزوم یکپارگی سیاست‌های پولی و مالـی، تأکید کرد نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی کنترل خواهد شد.
علی صالح‌آبادی با اشاره به موضوع نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه گفت: نرخ سود در بازار بین بانکی طبیعتا متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می‌شود، اما بانک مرکزی به عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی ضدتورمی که به تأیید دولت نیز رسیده است، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی، کنترل می‌کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: دغدغه فعالان بازار سرمایه، مورد توجه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد، البته باید توجه داشت که هرگونه سیاست در زمینه حمایت از بازار سرمایه می‌بایست هم‌راستا با سایر سیاست‌های دولت به ویژه سیاست کنترل تورم و اصلاح نظام بانکی باشد.
تأکید بر رفع مشکلات بورس
همچنین مجید عشقی؛ رئیس ‌سازمان بورس تاکید کرد: قرار بر این شد که درخصوص نرخ بهره بین بانکی، موضوع مدیریت شود و با توجه به اثراتی که بر بازار سرمایه و کلیت اقتصاد دارد، این موضوع مدیریت و روند صعودی آن متوقف شود و روند کاهنده‌ای پیدا کند. بنابراین مقرر شد بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد که این نرخ روند نزولی به خود بگیرد.
همچنین محمد‌هادی سلیمی‌زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار در مورد اینکه برای خط اعتباری شرکت‌های بورسی چه رقمی در نظر گرفته شد، گفت: در این جلسه عددی اعلام نشد اما شبکه بانکی در حال طراحی خط اعتباری ویژه‌ای از منابع بانکی برای رونق تولید در شرکت‌های بورسی است. محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: انتظار ما از دولت توجه ویژه به بورس و بازار سرمایه برای حل مشکلات مردم است. زمانی که نهایتا دو میلیون نفر در بازار سرمایه حضور داشتند گذشته و امروز دارندگان سهام عدالت ذی‌نفعان بازار سرمایه کشور هستند.
شاخص کل بورس تهران دیروز با ۹۶9 واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۸۳0 واحد کاهش یافت و به رقم ۳۸۸ هزار و 302 واحد رسید. در این بازار ۲۸۳ هزار معامله انجام شد که ارزش آن ۲۷ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بود. شاخص کل بورس اگرچه دیروز به صورت خفیف منفی شد اما ورق معاملات با تاکید بانک مرکزی بر باقی ماندن نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌ها، برگشت و سهامداران امیدوار شدند.