kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

آقای وکیل! این مفاخر افتخارات فوتبال را تضعیف کرده‌اند (نکته ورزشی)

 

سرویس ورزشی-
رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه با اشاره به ثبت‌نام یکی از نامزدهای امتحان پس داده برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: «تا زمانی که پرونده فساد قرارداد ویلموتس تعیین تکلیف نشود، حضور این افراد در فدراسیون فوتبال قانونی نیست.»
شاید در واکنش به همین اظهار نظر توئیتری بود که رئیس ‌فراکسیون ورزش و جوانان مجلس در مصاحبه‌ای گفت: «من درباره شخص خاصی صحبت نمی‌کنم، اما از همه همکارانم درخواست دارم اجازه بدهند مباحث در حوزه تخصصی پیش برود.» و بعد با اینکه گفته بود من درباره «شخص خاصی صحبت نمی‌کنم» بلافاصله شروع می‌کند ‌اندر فضایل و محسنات «شخص خاصی» (که همان آقای تاج باشد که خیلی از اهالی فوتبال هم قبلا عملکرد ایشان را به عنوان رئیس ‌فدراسیون فوتبال دیده‌اند و هم بر سر قرارداد شاهکارگونه وی و رفقایش با ویلموتس انتظار محاکمه او را داشتند!) شروع به صحبت می‌کند که «ایشان با تجربه است...‌، متخصص است...‌، جانباز است...‌، دلسوز نظام است...‌، زحمت بسیاری کشیده...‌، انصاف نیست این‌گونه مورد تهاجم قرار بگیرد...‌، او نماینده فوتبال ما در کنفدراسیون آسیاست و...» و بعد هم دو برگ برنده برای شخص خاصی که ایشان نمی‌خواست البته در‌باره او صحبت کند رو می‌کند!! اول اینکه « او افتخار فوتبال کشور در مجامع بین‌المللی است...»(عجب!! از این یکی افتخار خبر نداشتیم. خوب شد نماینده ملت‌، آگاه و متوجه‌مان کرد!)
و دوم هم این هشدار دلسوزانه و این تهدید مودبانه که:« از اظهارات شتابزده و غیرکارشناسی پرهیز کنید که باعث بروز مشکل در سطح بین‌المللی برای فوتبال کشورمان نشود»! (یعنی از داخل، بعضی افتخارات بین‌المللی!! به فیفا «گرا» ندهند مبادا اینفانتینو ناراحت شود!) و بالاخره ایشان یک پیشنهاد نغز و دندان شکن و قانع‌کننده می‌دهد که خیال کل ملت را راحت می‌کند و می‌فرماید: «... اجازه بدهید که مباحث در حوزه‌های تخصصی پیش برود و مجمع فدراسیون برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد...»
احسنت. هزار احسنت. واقعا ما نه فقط در کنفدراسیون آسیا بلکه در خیلی جاها و به خیلی از افراد باید افتخار کنیم!! کسانی که بدون اینکه بخواهند از « شخص خاصی» اسم ببرند، کلی درباره مزایا و فضایل و امتیازات«شخص خاص» صحبت و تلویحا اعلام می‌کنند که به « شخص خاص» رای دهید، چون اگر رای ندهید‌، اینفانتینو عصبانی می‌شود و...
بالاخره باز هم تاکید بر تخصص و علم و کارشناسی و پاسخ کوبنده به برخی کارشناسان اهل فن... که مدعی هستند در فوتبال ما علم و کارشناسی و کمیته فنی‌، مترادف است با «کشک» و مایه ریشخند کوتوله‌های آویزان و چسبیده به فوتبال، آنجا که همه چیز را به «مجمع تخصصی!! فدراسیون فوتبال» احاله می‌دهد که «برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد»!
عجب گرفتاری شده است این فوتبال بی‌صاحب و بی‌در و پیکر!! ما. نمی‌دانیم چرا یک نفر از این آقایان جرات نمی‌کند راجع به کشتی حرف بزند و اظهار فضل کند؟ این فوتبال چرا چنین سرنوشتی پیدا کرده که هر فردی درباره آن عالمانه « اجتهاد» می‌کند و فیلسوفانه نظر می‌دهد و هر دلال بی‌سروپایی در آن و برای آن خط و ربط تعیین کرده و برای تیم ملی‌اش یک فلک‌زده بی‌شخصیت را به عنوان مربی در نظر می‌گیرد؟! بگذریم.
درباره اظهارات دلسوزانه و تخصصی! و بی‌طرفانه! نماینده محترم که فقط و فقط معطوف به منافع ملی و مصالح ورزش و پاسخگویی به انتظارات مردمی است! می‌شود با چشمانی ‌گریان چندین صفحه مطلب نوشت و چند ساعتی به تلخی سخن گفت اما چون می‌دانیم همه اینها بی‌فایده است و ورزش - علی الخصوص فوتبال- کشور در سایه بی‌همتی و وادادگی و نبود غیرت مسئولیت نزد برخی از مدیران بالادستی‌، کاملا در چنگ جریانات منفعت جو و فرصت‌طلب و قالتاق‌های سایت‌دار و رخنه کرده در رسانه‌های ملی و... گرفتار است‌، از آن صرف نظر کرده و فقط به دو نکته اشاره می‌کنیم.
۱- آقای نماینده! فوتبال اگر بخواهد این « افتخارات» تحمیلی و گوش به فرمان و در عین حال حامی شارلاتانیسم دست از سرش بردارند و فقط به افتخارات خودش ببالد و اکتفا کند و امثال شما به خاطر این افتخارات تحمیلی‌، سرش منت نگذارید، باید چه کسی را ببیند و چه باید بکند؟ این‌گونه به قول شما « افتخارات» با عملکرد خود خیلی جاها زده‌اند و پدر « افتخارات واقعی فوتبال ایران» را هم درآورده‌اند! مثلا فقط برای نمونه:
آقای محترم! استقلال و پرسپولیس فقط یک بخش از افتخارات فوتبال این مملکت هستند. ببینید این به قول شما « افتخار فوتبال کشور در مجامع بین‌المللی» و امثال او در دوران مدیریت خود، چه کرده و در واقع چه‌ها نکرده‌اند و چقدر « ترک فعل» مرتکب شده‌اند که همان کنفدراسیون آسیا‌، استقلال را با نزدیک هشتاد سال سابقه و دو عنوان قهرمانی و پرسپولیس را با نزدیک 60 سال و دو بار فینالیست شدن در رقابت‌های باشگاهی آسیا‌، فاقد صلاحیت و استاندارد لازم برای حضور در جمع باشگاه‌های آسیا اعلام می‌کند!! آقای نماینده! این ننگ بزرگی است برای فوتبال ما.
این مدیران به قول شما « افتخارآفرین» و تحمیلی و پرادعا که به ورزش و فوتبال به عنوان میراث خانوادگی نگاه می‌کنند و حاضر نیستند برای غلط کاری‌ها و ترک فعل‌های خود از مردم معذرت خواهی کنند، برای فوتبال ایران و برای سروسامان دادن به تیم‌های استقلال و پرسپولیس - که میلیون‌ها طرفدار دارند- و برای اصلاح و تقویت ساختار معیوب فوتبال ما کدام ابتکار را به کار بسته‌اند؟ در چنین شرایطی، آیا خجالت‌آور و دهن‌کجی به مردم نیست که شما از این‌گونه مدیران تا خرخره بدهکار ملت و فوتبال و حیثیت ورزش‌، به عنوان « افتخار» یاد می‌کنید و تازه تهدیدمان هم می‌کنید که اگر حرف زیادی بزنید‌، لولوی فیفا کبابمان می‌کند؟!
آقای عزیز! بیاییم فراتر از رفاقت‌ها و... کمی – و فقط کمی- به کشور عزیز و مظلوم مان فکر کنیم‌، در مورد مصلحت فوتبال و احساسات پاک و ناب مردم علاقه‌مند به فوتبال‌اندیشه کنیم و...
۲- آقای نماینده‌، خیلی دلسوزانه و در عین حال متواضعانه پیشنهاد می‌دهد که: « اجازه بدهید که مباحث در حوزه تخصصی پیش برود و مجمع فدراسیون برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد...» آقای نماینده! شوخی‌تان گرفته؟! سربه سر ما می‌گذارید؟ کدام مجمع می‌خواهد تخصصی درباره آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد؟ اگر این مجمع چنان‌که تاکنون درباره سرنوشت و آینده فوتبال تصمیم گرفته، باز هم بخواهد تصمیم بگیرد‌، که آینده فوتبال ایران تباه و رو به نابودی است! مگر جنابعالی به عنوان نماینده مردم و رئیس‌فراکسیون ورزش خبر ندارید که اکثریت این مجمع در زمستان 99 با رای خیلی تخصصی! خود و نظر به شایستگی و بایستگی افراد، کاری کرد که امروز مرغان آسمان دارند به حال این فوتبال‌، زارمی‌گریند؟
اکثریت افراد این مجمع باید در پیشگاه ملت حاضر شوند و مثل بعضی به قول شما «افتخارات ایران در مجامع بین‌المللی»‌، درباره رای خود - که جز رفیق بازی و لابی‌گری و احتمالا ملاک‌های سخیف و غیر قابل ذکر دیگر بر هیچ ملاک منطقی و عقلایی و شرعی و تخصصی و ملی و فوتبالی و مردمی و... استوار نبود- پاسخگو باشند‌، آن وقت چطور شما خیلی راحت و خاطر جمع پیشنهاد می‌دهید و خواهش می‌کنید همه « خفقان» بگیرند تا « چنین مجمعی» سرنوشت فوتبال را تعیین و برای « آینده فوتبال» ایران تصمیم بگیرد؟!
اگر چنین روندی عملی شود‌، از همین حالا باید به « افتخار ایران در مجامع بین‌المللی» - برای انتخابش به عنوان رئیس‌فدراسیون - و همچنین مجمع و باندهای دلالی و قالتاق و قالتاق‌های سایت دار و برنامه‌های خیلی فاخر و انقلابی!!! ورزشی شبکه سوم و شبکه ورزش تبریک عرض کنیم و در عین حال‌، فاتحه فوتبال را بخوانیم!