kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
زیر سایه فراگیر بحران اقتصادی

هزینه سرسام‌آور و سنگین پنجمین انتخابات چهارسال گذشته در اسرائیل

 

سرويس خارجي-
شرايط نامساعد اقتصادي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين باعث شده تا حتي پول و بودجه كافي براي برگزاري پنجمين انتخابات تكراري در دسترس مسئولان سياسي نباشد.
روز پنجشنبه كه «يائير لاپيد» به عنوان چهاردهمين نخست وزير رژيم صهيونيستي وارد اقامتگاه نخست وزيري شد، همه چشم‌ها به خزانه خالي صهيونيست‌ها دوخته شده بود كه ديگر پس از چهار دور انتخابات بي نتيجه پول لازم براي پنجمين انتخابات ندارد.
لاپيد به عنوان نخست وزير موقت پس از
كناره‌گيري دولت بي ثبات نفتالي بنت آمده تا زمينه را براي برگزاري پنجمين انتخابات پارلماني در چهار سال گذشته فراهم كند، اما يك موضوع حياتي آن است كه پول كافي براي انتخابات موجود نيست.
منابع عبري زبان گفته‌اند كه انتخابات پيش رو يكي از پرهزينه ترين و سنگين ترين انتخابات در اين رژيم خواهد بود. تا اول نوامبر يعني نيمه آبان ماه امسال صهيونيست‌ها برای پنجمین بار در چهار سال گذشته دوباره رای خواهند داد تا بلاتكليفي كابينه سياسي مشخص شود، هرچند بسياري ترديد دارند با توجه به اختلافات داخلي، انتخابات پيش رو گره كور چهارسال بن بست سياسي را باز كند و احتمالا دوباره هيچ حزبي موفق به كسب اكثريب آرا و يا ائتلاف با ديگر احزاب سياسي نخواهد شد.
«آویگدور لیبرمن»، وزیر دارایی هزینه انتخابات آتی را 2.4 میلیارد شیکل (700 میلیون دلار) عنوان كرده است. او با اكره نسبت به تامين اين هزينه و در برابر حيف و ميل كردن بودجه براي برگزاري انتخابات‌هاي بي نتيجه در چند سال گذشته گفته است: «امیدوارم کسانی که مسئول این هزینه‌های غیرضروری هستند، بهای آن را در انتخابات آینده بپردازند.»
از سوي ديگر اوضاع ساكنان مناطق اشغالي فلسطين از نظر اقتصادي به شدت نامتعادل است و آنها پس از کووید-19، با تورم قیمت‌ها و كاهش دستمزدها دست و پنجه نرم می‌کنند.
گزارش «ميدل ايست آي» از هزينه انتخابات‌هاي بي نتيجه چهار سال گذشته و بين سال‌های
2019-2021 حاكي از آن است كه بیش از 10 میلیارد شیکل (2.86 میلیارد دلار) خرج برگزاري انتخابات شده و البته همه به بن بست رسيده و در نتيجه اين انتخابات‌ها هيچ كس نتوانسته با كسب اكثريت آرا كابينه
تشكيل دهد.
«موشه کلاگافت»، مشاور استراتژیک در سرزمين‌هاي اشغالي درباره هزينه انتخاباتي به المانيتور مي گويد: «با توجه به قوانين موجود کمک‌های خصوصی به یک حزب طبق قانون از 700 دلار در یک سال انتخابات نمي تواند بيشتر باشد و هزينه‌هاي بيشتر انتخابات را دستگاه‌هاي رسمي به عنوان بخشي از بودجه موظف به پرداخت
هستند.»
همچنين «دیوید بیتان»، نماینده لیکود با اذعان به اوضاع بد اقتصادي مي گويد: هزینه کمپین‌هاي سياسي در حال افزایش است و مشاوران سياسي هزینه بیشتری دریافت می‌کنند و به دلیل دوره‌های تکراری انتخابات بي نتيجه، همه احزاب در پرداخت بدهی‌های دوره‌های قبل با مشکل مواجه شده و در آستانه ورشكستگي هستند.
تورم تقريبا هر روز به صهيونيست‌ها فشار وارد مي‌كند و قیمت بنزین در سرزمینهای اشغالی به بالاترین میزان خود در هشت سال گذشته رسیده است. براساس گزارش‌ها از اول جولای، بنزین از ۷.۷۲ شیکل به ۸.۰۸ يعني لیتری ۲.۳۵ دلار افزايش يافته است و منابع ميداني گفته‌اند كه تا پیش از نیمه شب که قیمت جدید اعلام شود مردم به پمپ بنزین‌ها هجوم برده بودند.
از سوي ديگراعتصاب‌ها در هفته‌هاي اخير كمر اقتصاد نحيف مناطق اشغالي را خم كرده و علاوه‌بر معلمان، كارگران و رانندگان اتوبوس‌هاي شهري نيز در اعتراض به وضعيت معيشتي خود دست به اعتصاب زده‌اند. مشخص نيست كه در شرايطي كه اقتصاد مناطق اشغالي به شدت دچار ركود و بحران است، هزينه ميليارد دلاري يك انتخابات بي نتيجه ديگر چگونه تامين خواهد شد؟
دولت بی‌دولت
بسياري پيش بيني كرده‌اند كه حتي با وجود صرف هزينه‌هاي ميلياردي، اما انتخابات آتي رژيم صهيونيستي نيز گرهي از كار آنان نخواهد گشود. از جمله «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه آي 24، ضمن اشاره به اینکه انتخابات پیش‌رو تغییری در وضعیت تل‌آویو ایجاد نخواهد کرد، اذعان کرد که «بنیامین نتانیاهو» باری دیگر نخست‌وزیر
نخواهد شد.
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد که «انتخابات آتی تنها از وضعیت تعادل محافظت خواهد کرد و هیچ دولتی تشکیل نخواهد شد؛ حتی اگر تشکیل شود نیز در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد.» وی در ادامه با اشاره به اینکه نتانیاهو نخست‌وزیر نخواهد شد، اذعان کرد: «در انتخابات بعدی شاهد تغییراتی در موازنه‌های سیاسی موجود
خواهیم بود.»
«اسحاق هرتزوگ» رئیس‌رژیم صهیونیستی نیز بعد از انحلال کنست و در دیدارش با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت، اذعان کرده بود كه برگزاری انتخابات‌های متعدد، برای اسرائیل ناسالم و مُضر است.
ادامه حملات سايبري
حملات سايبري و هكري عليه زيرساخت‌هاي رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد و  شبکه صهیونیستی «کان»، روز جمعه از حمله سایبری به شرکت‌های گردشگری صهیونیستی خبر داد. کان اعلام كرد که هكرها در این حمله سایبری به وب‌سایت چند شرکت گردشگری صهیونیستی نفوذ و اطلاعات آنها هک شده است.
این شبکه صهیونیستی در ادامه گزارش خود مدعی شد که این اقدام را گروهی از هکرهای ایرانی انجام داده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده است که کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه این حمله در چند روز گذشته انجام شده، خبر داده بود که اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار صهیونیست در این حمله هک شده است. گروه هکری موسوم به «SharpBoys» اخیرا مسئولیت این حمله را  برعهده گرفته بود و اعلام کرده بود که دیتابیس‌های شرکت‌های مذکور در دسترس این گروه قرار گرفته است.