کد خبر: ۲۴۴۰۴۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

جنگ افروزی واشنگتن به روایت مؤسسه صلح استکهلم؛ غرب آسیا مقصد 43 درصد از صادرات تسلیحاتی آمریکا

 

مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم گزارش داد که خاورمیانه، مقصد ۴۳ درصد از صادرات تسلیحاتی آمریکا است.
مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم که تجارت اسلحه در جهان را بررسی می‌کند، گزارش داد که خاورمیانه دومین مقصد تسلیحات جهان است و ۳۲ درصد از واردات سلاح‌های جهان را به خود اختصاص داده است و مقصد 43 درصد از صادرات تسلیحاتی آمریکا است. در گزارش سالانه این مؤسسه سوئدی آمده است، از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، سعودی، مصر، قطر و امارات در میان ۱۰ کشور واردکننده اصلی تسلیحات قرار داشتند. کشورهای خاورمیانه در ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۲.۸ درصدی در واردات تسلیحات بودند. همچنین میزان واردات در ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ شاهد ۸۶ درصد افزایش بود.
براساس این گزارش «خاورمیانه ۴۳ درصد از تبادلات تسلیحاتی آمریکا را به خود اختصاص داده است. چیزی که به شکلی بخصوص برای رشد صادرات تسلیحاتی آمریکا اهمیت داشت، افزایش ۱۰۶ درصدی صادرات تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی بود.» گفتنی است، آمریکا نقش اساسی در تحریک و ایجاد هراس در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد تا بتواند تسلیحات بیشتری به آنها بفروشد. حتی شواهد حاکی از فعالیت آمریکا در جنگ حدوداً 8 ساله یمن است. در گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) آمده است: «واردات تسلیحاتی عربستان- دومین واردکننده تسلیحاتی جهان- در ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ افزایش ۲۷ درصدی داشت. واردات تسلیحاتی قطر نیز ۲۲۷ درصد افزایش یافت و این کشور از بیست‌ودومین واردکننده تسلیحاتی به جایگاه ششم صعود کرد. در مقابل، واردات امارات در بازه زمانی مشابه ۴۱ درصد کاهش یافته و از جایگاه سوم به رتبه نهم سقوط کرد. این سه کشور و کویت سفارش‌های تسلیحاتی عمده‌ای برای سال‌های آتی ثبت کرده‌اند.» همچنین واردات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی هم در بازه زمانی مشابه ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.