kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۹۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳

بحث‌های انحرافی در فوتبال!

 
 
 
سرویس ورزشی-
روز گذشته در همین ستون از وظایف رسانه‌ها در حوزه ورزش نوشتیم‌، در ادامه مباحث مطرح شده باید به این موضوع اشاره داشت که یکی از اصلی‌ترین وظایف و کارکردهای رسانه‌ها و کارشناسان‌، بررسی منصفانه مسائل و رویدادهای ورزش و نقد و تحلیل دقیق آن است. این‌، کاری است که در حوزه ورزش هم باید اتفاق بیفتد ولی خیلی خیلی کم اتفاق می‌افتد.
 مثلا به همین ماجرای صعود فوتبال به جام جهانی نگاه کنید که البته به خودی خود‌، کاری است ارزشمند و حتما هم در دفتر افتخارات فوتبال ایران به ثبت می‌رسد و اتفاقی است ‌که قطعا دل هر ایرانی را شاد می‌کند، با این همه در کنار این شادی کردن‌ها و افتخار کردن‌ها و... نباید وظیفه بررسی و نقد این رویداد را فراموش کنیم، خاصه آنهایی که در این باره وظیفه و مسئولیت دارند. آنها- یعنی کارشناسان، رسانه‌ها و خود دستگاه اداره‌کننده فوتبال- نباید چنان کودکانه در شادی این صعود‌،غرق شوند که وظیفه اصلی خود را فراموش کنند و «سریع‌ترین صعود» را آن‌قدر تکرار کنند که متولیان و مربیان و... تیم ملی هم سرخودشان کلاه بگذارند و یادشان برود که این صعود در شرایطی اتفاق افتاده که در کنار لیاقت‌ها و توان ذاتی ملی‌پوشان‌، قرعه مناسبی هم یارمان شده و این صعود به این راحتی قسمت ما شده است. 
بنابراین باید با بررسی دقیق و تحلیل کارشناسانه به نقاط قوت و ضعف تیم ملی پی ببریم، نقاط قوت را تقویت و از نقاط ضعف، تا می‌توانیم کم کنیم چون حریفان صعود کرده به جام جهانی‌، مثل حریفان مسابقات مقدماتی نیستند و غالبا از کشورهای صاحب ورزش و فوتبال به مرحله نهایی جام جهانی قدم گذاشته‌اند. 
متاسفانه رسانه‌ها و مسئولان ورزش و فوتبال ما یا از سر ناآگاهی و نشناختن کار و یا بعضا از سر عوامفریبی و آدرس غلط دادن و گمراه کردن افکار عمومی‌، به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و طوری برخورد و القا می‌کنند که انگار این فوتبال هیچ مشکل و مسئله‌ای ندارد و از این به بعد فقط باید دغدغه مان این باشد و به این فکر کنیم که چطور می‌شود در جام جهانی از گروه مقدماتی به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنیم و...! 
درست در اوج این بحث‌های انحرافی و عوامفریبی‌هایی که به ویژه چند برنامه ورزشی سیما بر تنور آن می‌دمند و به آن دامن می‌زنند، خبر می‌رسد که تیم فوتبال امید ایران ۲-۱ به ترکمنستان باخته و از گروه مقدماتی حذف شده است! خبر می‌رسد که تیم ملی فوتبال بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره یک حریف تدارکاتی پیدا کرد که آن هم نه با تیم اصلی خود‌، حاضر شده است با تیم ما بازی کند و باز خبر می‌رسد که الجزایر نه با تیم ملی که با تیمی منتخب‌،2 -۱ بر تیم ما غلبه کرده است در حالی که صرف نظر از نتیجه، تیم ایران با آرایش پر ایراد و سؤال و بازی آشفته و پرانتقاد‌، مقابل تیم‌الجزایر ظاهر شده است...