kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
در حضور رؤسای جمهور دو کشور انجام شد

امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری بین ایران و قزاقستان

در حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و قاسم ژومارت توکایف ۹ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.

آیت‌الله رئیسی صبح یکشنبه در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان استقبال کرد.
در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه
ایران و قزاقستان
در جریان سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران، جمعی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس‌جمهور قزاقستان، در نشستی مشترک به ریاست رؤسای جمهور دو کشور، به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ انرژی، کشاورزی، ترانزیت کالا و ارتباطات رسانه‌ای پرداختند.
پیش از این نشست نیز رؤسای جمهور ایران و قزاقستان به‌طور خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند.
«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری درخصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسئولین مربوطه دو کشور رسید.
همچنین در ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، دکتر رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را نیز امضا کردند.
آیت‌الله رئیسی: ایران و قزاقستان ظرفیت‌های خوبی
برای ارتقای حجم مبادلات تجاری به ۳ میلیارد دلار دارند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان سفر وی به تهران را نقطه عطفی در مسیر توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته روابط خوبی با کشور دوست و برادر قزاقستان داشتیم که این سطح از روابط لازم بوده اما کافی نبوده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای مناسبات و روابط دارند، افزود: تفاهم‌نامه‌هایی که امروز به امضا رسید یا از قبل میان دو کشور امضا شده بود، نشانه مهمی از اراده ایران و قزاقستان برای توسعه روابط و مناسبات است.
افزایش ۵۰ درصدی روابط تجاری ایران و قزاقستان
در چند ماه اخیر
دکتر رئیسی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی روابط تجاری دو کشور در چند ماه اخیر، اظهار داشت: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور این ظرفیت را دارد که در گام اول حجم مبادلات تجاری از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد. در حوزه کشاورزی، صنعتی، حمل‌ونقل و ترانزیت، انرژی، نفت و گاز همکاری‌های گسترده‌ای می‌تواند بین دو کشور شکل گیرد.
رئیس‌جمهور اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور را بستری مناسب برای روابط فرهنگی بسیار خوب بین دو ملت دانست و تصریح کرد: مجموع مذاکراتی که امروز انجام شد، زمینه گسترش همکاری‌ها و روابط بین دو کشور را فراهم کرد.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه‌بر روابط دوجانبه با قزاقستان، روابط و همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور و کشورهای منطقه نیز، از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مثل سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا گسترش یابد.
وی همکاری با همسایگان در دریای خزر را برای کشورمان دارای اولویت دانست و گفت: بنا داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم و علاوه‌بر همکاری‌های منطقه‌ای، بنای دو کشور آن است که در سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی نیز گام‌های جدی بردارند.
تشکیل دولتی فراگیر؛ راهکار رفع مشکلات افغانستان
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی نگاه‌های مشترکی دارند، افزود: ایران و قزاقستان نسبت به تحولات افغانستان مواضع مشترکی دارند. دو طرف بر این اعتقاد هستند که راهکار رفع مشکلات افغانستان تشکیل دولتی فراگیر است که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: همچنین دو کشور در این مسئله اتفاق نظر دارند که حضور بیگانگان در منطقه به هیچ‌عنوان امنیت‌ساز نیست و مشکلی را از منطقه حل نخواهد کرد. اعتقاد و باور مشترک ما آن است که فقط کشورهای منطقه می‌توانند مسائل منطقه را حل کنند.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مشکلات هر منطقه‌ای از جهان باید توسط مسئولین و دست‌اندرکاران و نهایتا مردم کشورهای همان مناطق حل و فصل شود. حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکل آن مناطق می‌افزاید و کمکی به حل مسائل آنجا نخواهد کرد.
توکایف: آیت‌الله رئیسی
سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط ایران و قزاقستان دارند
آقای قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به روابط خوب همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را عمیق توصیف و تصریح کرد: در دوره قحطی و خشکسالی، خیلی از قزاق‌ها در ایران پناه گرفتند و این کشور با آغوش گرم از هموطنان ما استقبال کرد؛ قزاقستانی‌ها هرگز این مسئله را فراموش نخواهند کرد.
توکایف با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی سهم بزرگی در ارتقای سطح روابط دو کشور دارند، خاطرنشان کرد: تعاملات دو کشور در ۳۰ سال سپری شده از آغاز روابط دیپلماتیک، همواره رو به گسترش و تحکیم بوده است. سطح همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.
وی با اشاره به اینکه در مذاکرات گسترده و مفصل با آقای رئیسی موضوعات خیلی مهمی را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: دو طرف علاقه‌مند به بهره‌گیری از امکانات و فرصت‌های موجود در زمینه ترانزیت و حمل کالا در راستای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری هستند. رئیس‌جمهور قزاقستان با اشاره به اتصال مسیر ریلی دو کشور و مهم توصیف کردن آن برای منطقه، افزود: امروز همچنین درباره همکاری در زمینه تولید و کشاورزی مذاکرات خوبی داشتیم که می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح روابط دو کشور داشته باشد.
توکایف با بیان اینکه اسناد همکاری که امروز امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های دو کشور را یک گام به پیش ببرد، اظهار داشت: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. دو کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود.
وی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را نیز بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: با وجود وضعیت ژئوپولیتیک خاص و محدودیت‌های قزاقستان، اما امسال حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است. دو کشور برای گسترش بیش از پیش حجم تجارت فیمابین تفاهم کامل دارند.
برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک
بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم
رئیس‌جمهور قزاقستان فعالیت منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در گسترش و توسعه روابط موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این راستا قزاقستان برای تجار ایرانی روادید ۱۴ روزه فرودگاهی صادر می‌کند.
توکایف گفت: سفر امروز بنده به ایران و مذاکرات انجام شده انگیزه‌های جدیدی برای گسترش روابط ایجاد خواهد کرد. اطمینان دارم مساعی دو کشور و اجرای پروژه‌های مشترک می‌توانند دستاوردهای مفیدی برای ایران و قزاقستان داشته باشند و دوستی ما را با یکدیگر بیش از پیش تقویت کنند.
آغاز ترانزیت تمام‌ریلی قزاقستان از مسیر ایران به اروپا
خبر دیگر اینکه، در مراسمی با حضور رؤسای جمهور ایران و قزاقستان ترانزیت تمام‌ریلی قزاقستان از مسیر ایران به اروپا آغاز شد و اولین قطار کانتینری قزاقستان برای ترانزیت به اروپا از کریدور ایران آغاز به کار کرد.
به گزارش فارس، آیت‌الله رئیسی در ابتدای این مراسم، گفت: از اولویت‌های سیاست‌خارجی دولت، نقش‌آفرینی در گسترش تجارت از سرزمین ایران به عنوان مسیری امن، کم‌هزینه و سریع است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت کریدور شمالی- جنوبی و شرقی- غربی ایران برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی و اروپایی و رفع موانع ترانزیت‌ریلی در سریع‌ترین زمان ممکن از اولویت‌های ‌دولت است.