kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی اعلام کرد

صندوق توسعه ملی ایران هفدهمین صندوق ثروتمند دنیا با وجود تحریم‌ها

 
 
 
 
مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی ایران با وجود شرایط سخت ناشی از تحریم، با ۱۳۹ میلیارد دلار دارایی هفدهمین صندوق ثروت ملی بزرگ جهان است.
به گزارش صندوق توسعه ملی، مدیرعامل مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور در دومین همایش صندوق توسعه ملی، ضمن بررسی وضعیت این صندوق و اعلام شگفتی از وضعیت آن، پیش‌بینی کرد با توجه به ترازنامه‌ای قابل توجه و رهایی از وابستگی به دولت، به نظر می‌رسد اهداف صندوق توسعه ملی محقق خواهند شد.
در این گزارش آمده است صندوق توسعه ملی ایران سرانجام از رازی پرده برداشت که رسانه‌های بین‌المللی برای مدت‌ها به دنبال کشف آن بودند. یکشنبه گذشته، صندوق توسعه ملی، از آخرین وضعیت ترازنامه خود پرده‌برداری کرد و در کمال شگفتی بسیاری از کارشناسان، مجموع دارایی‌های خود را ۱۳۹ میلیارد دلار، شامل ۱۱۰ میلیارد دلار به صورت وام و ۲۹ میلیارد دلار دارایی نقدی اعلام کرد. عددی که بر اساس بررسی‌های مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی، صندوق توسعه ملی ایران را به هفدهمین صندوق ثروت ملی بزرگ جهان بدل می‌کند.»
در قسمت دیگر این گزارش با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران پس از خروج آمریکا از برجام آمده است: با وجود شرایط مذکور، صندوق توسعه ملی، از سال ۲۰۱۱ و پس از اجرای مقررات سختگیرانه‌ی مالی، توانسته به بقای خود ادامه دهد. این صندوق، با درس‌هایی که از اشتباهات و نواقص صندوق ذخیره ارزی گرفت، برای دریافت ۳۲ درصد از درآمد نفت تا پایان برنامه پنجم طراحی شد و قرار بر این بود که از منابع این صندوق برای جبران کسری بودجه استفاده نشود. اما در دوران شیوع کووید – ۱۹ دولت چند میلیارد دلاری را برای نجات بورس اوراق بهادار تهران هزینه کرد و در این راه به این موفقیت رسید. با این حال، صندوق توسعه ملی با تکیه بر ارزش نفت، کماکان به روند رو به رشد خود ادامه داد.»
در این گزارش به حضور مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی در دومین همایش صندوق توسعه ملی که در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، اشاره و درمورد همایش این‌طور توضیح داده است: «از این همایش استقبال خوبی به عمل آمد. از آن زمان به بعد، تغییرات مهمی در رویکرد صندوق مشاهده شده است: نخست آنکه روند برداشت از صندوق تا بازپرداخت وام‌های پرداختی به دولت متوقف شد. دوم آنکه این احتمال وجود دارد که نام و ماهیت صندوق از «توسعه‌ای» به «ثروت» تغییر کند. و سوم آنکه صندوق در نظر دارد با هدف افزایش نرخ بازده و افزایش سرمایه‌ی خود، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های داخلی و بین‌المللی را آغاز کند.
شایان ذکر است، از سال ۲۰۱۴ تا کنون ارزیابی درخصوص رتبه‌بندی صندوق توسعه ملی ایران صورت نگرفته بود و جایگاه صندوق در بین ۱۶۹ صندوق ثروت ملی دنیا، قبل از این ارزیابی رتبه ۳۵ را دارا بود، که در رتبه‌بندی جدید با ۱۸ پله صعود به رتبه ۱۷ صندوق‌های ثروت ملی دنیا رسید.