kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
با موافقت رئیس‌جمهور

عبدالملکی از وزارت کار استعفا کرد زاهدی‌وفا سرپرست شد

سخنگوی دولت از دو بار استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: با قبول استعفای دوم توسط رئیس‌جمهور، محمدهادی زاهدی‌وفا در این وزارتخانه به عنوان سرپرست جایگزین وی شد.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به استعفای وزیر کار و رفاه اجتماعی، گفت: آقای عبدالملکی دیروز برای دومین بار استعفا دادند که این بار مورد پذیرش رئیس‌جمهوری قرار گرفت و این استعفا با هدف خدمت‌رسانی به مردم تقدیم رئیس‌جمهوری شد که از تلاش مجاهدانه ایشان در این وزارتخانه تقدیر می‌کنیم.
وی افزود: ایشان از دولت جدا نمی‌شوند و به عنوان مشاور رئیس‌جمهوری از ظرفیت ایشان استفاده می‌شود.
بهادری‌جهرمی با اشاره به جایگزین وی در دولت اظهار کرد: محمدهادی زاهدی به عنوان جایگزین ایشان در نظر گرفته شده است که برای ایشان نیز آرزوی موفقیت می‌کنیم.
برای افزایش هماهنگی در دولت استعفا می‌دهم
حجت‌الله عبدالملکی دیروز طی نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی رسماً استعفای خود را اعلام کرد و خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «ضمن تشکر از حُسن‌نظر جنابعالی به این‌جانب جهت تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی، به منظور افزایش هماهنگی دولت استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.این‌جانب در طول حدود 300 روز فعالیت در این وزارتخانه، همه تلاش خود را برای خدمت صادقانه به مردم عزیز کشور به کار بستم و از همراهی صمیمانه همکاران این وزارتخانه در این مدت تشکر می‌کنم. خود را سرباز کوچک نظام اسلامی و دولت مردمی می‌دانم و تا پای جان در مسیر تحقق آرمان‌های رفیع آن و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی مجاهدانه تلاش خواهم کرد و از هیچ‌گونه خدمتی در این عرصه فروگذار نخواهم کرد ان‌شاءالله.»
عبدالملکی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «با توجه به دستور رئیس‌جمهور محترم نسبت به دغدغه برخی از بازنشستگان عزیز تامین اجتماعی، مقرر شد بسته‌های ویژه در قالب‌های مختلف که جزئیات آن به اطلاع می‌رسد برای آنها در نظر گرفته شود؛ معیشت بازنشستگان به ویژه عزیزانی که دریافتی آنها حداقل است از اولویت‌های دولت مردمی است».
حکم رئیس‌جمهور برای سرپرست جدید وزارت کار
رئیس‌جمهور دیروز در حکمی محمدهادی زاهدی‌وفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این حکم از تلاش‌ها و خدمات حجت‌الله عبدالملکی در دوره تصدی مسئولیت تشکر کرده است.
در حکم رئیس‌جمهور خطاب به محمدهادی زاهدی‌وفا سرپرست جدید وزارت کار آمده است: بر اساس اصل (۱۳۵) قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی و سوابق اجرایی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانون‌مداری»، «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» و تعامل با هیئت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید. توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله، خدمت‌رسانی به مردم، تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»
زاهدی‌وفا متولد سال ۱۳۴۲ در تهران و دارای دکتری اقتصاد، کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا دارد. وی در سال‌های ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۸ معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشته‌ است.
زاهدی‌وفا متصدی جدید وزارت کار، دانشیار دانشگاه و از اساتید اقتصادی باسابقه محسوب می‌شود که سوابق علمی و کاری طولانی در دو دهه اخیر داشته است.
استعفای وزیر و بازخوانی یک ماجرا
استعفای وزیر کار دولت سیزدهم واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. برخی، اقدام وزارت کار در افزایش 57 درصدی حقوق کارگران و تبعات آن را به‌عنوان نقطه ضعف کارنامه عبدالملکی مطرح کرده و برخی نیز برکناری برخی مدیران ناسالم از شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و هلدینگ‌های تابعه را اقدام مثبت عبدالملکی در دوران وزارت عنوان می‌کنند.
در این میان برخی فعالین رسانه‌ای نیز اقدام رئیس‌جمهور در پذیرش استعفای وزیر کار را اقدامی مثبت و سازنده عنوان کرده و آن را با اقدام دولت قبل مقایسه کردند.
در دولت قبل وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دلیل سوءمدیریت و اعتراضات گسترده توسط مجلس استیضاح شد. در همان مقطع عملکرد وزیر صمت نیز با انتقادات گسترده مواجه شده بود. وزیر صمت اما استعفا داد و از استیضاح ‌گریخت.
اما دولت قبل در اقدامی تأمل‌برانگیز، پس از استیضاح وزیر کار، وزیر صمت را جایگزین وی کرد. این در حالی بود که طرح استیضاح وزیر صمت در ۱۵ محور از جمله عدم مدیریت بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، عدم مدیریت صحیح بر تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی، وجود فساد و رانت در واردات خودرو و ثبت سفارش برای دریافت ارز و... ارائه شده بود. اما مجلس دهم به فاصله کوتاهی از استیضاح وزیر صمت به رای اعتماد به وی برای وزارت کار رسید!
لازم به ذکر است که وزیر صمت در دولت اول روحانی(نعمت‌زاده)، رئیس ‌ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات 92 بود. وزیر صمت در دولت دوم روحانی(محمد شریعتمداری) نیز رئیس ‌ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات 96 بود.