kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت:

هر کشوری رفتیم گفتند چرا سال‌هاست با ما کار نمی‌کنید؟!

رئیس‌ سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم هفته‌ای نبوده است که مقامات بلندپایه‌ای به ایران نیایند، گفت: در این مدت به هر کشوری که رفتیم ابتدا به ما گفتند که «چرا شما سال‌هاست به‌سمت ما نمی‌آیید و با ما همکاری نمی‌کنید؟!»

علیرضا پیمان‌پاک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی با جهانِ منهای غرب تصریح کرد: در هفته جاری رؤسای جمهور سه کشور ونزوئلا، ترکمنستان و قزاقستان یا به تهران آمده‌اند یا می‌آیند.
او افزود: طی ماه‌های اخیر نیز شاهد بودیم که هفته‌ای نبوده است که نخست‌وزیر، معاون نخست‌وزیر یا مقاماتی بلندپایه از کشورهای آمریکای لاتین و همسایگان شمالی و جنوبی به ایران نیایند، از سوی دیگر نیز هیئت‌های تجاری مختلف نیز وارد کشور شدند.
فرصت‌سوزی‌های دولت قبلی
رئیس‌ سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در نتیجه فضای لازم وجود دارد و اگر ما رویکردمان را به‌سمت افزایش درآمدهای ارزی ببریم و سیاست‌های خود را تغییر دهیم، به نتایج مناسبی در این حوزه دست خواهیم یافت.
پیمان‌پاک تصریح کرد: به‌دلیل نگاهی که در هشت سال گذشته به غرب وجود داشته است تمامی فرصت‌ها را معطل نگه داشتیم. در همین شرایط تحریم 103 میلیارد دلار تجارت غیرنفتی داشته‌ایم، پس چگونه به نتیجه رسیده‌ایم که کشور معطل بماند؟ چرا می‌گویید حتماً باید تحریم برداشته شود؟ این در حالی است که ما در این مدت به کشورهای قطر، عمان، روسیه و ارمنستان رفته‌ایم و هرجا که رفتیم ابتدا به ما گفتند که «چرا شما سال‌هاست به‌سمت ما نمی‌آیید و با ما همکاری نمی‌کنید؟!»
او ادامه داد: در این سفرها شاهد بودیم که از خاطرات تلخ سال‌های اخیر گله داشتند و می‌گفتند «ما خواستار تجارت با شما بودیم اما نیامدید.»، این بدین معناست که دولت قبل طی سال‌های گذشته تمام کشورهای (غیر غربی)
را که قصد کمک داشته‌اند تحریم کرده و تنها منتظر طرف غربی بوده است.
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت افزود: به‌طور مثال کشور زیمبابوه نیز تحت تحریم قرار دارد اما صادرات سال گذشته ما به این کشور صفر بوده است. وزیر خارجه زیمبابوه به ایران آمد و برای آنها جای سؤال بود که چرا ما با آنها کار نمی‌کنیم. پیمان پاک خاطرنشان کرد: مجموع واردات قاره آفریقا در سال گذشته 580 میلیارد دلار بوده است. با وجود اینکه صادرات ما به این قاره در همین بازه زمانی
100 درصد افزایش داشته اما مجموع آن تنها به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است. کشور کنگو نیز بیش از 20 تریلیون ذخایر معدنی دارد و این کشور به‌دنبال همکاری است اما این کشور نیز جزو مواردی است که تجارت ما با آنها صفر بوده است.
او با اشاره به جنوب شرق آسیا گفت: در این منطقه نیز کشورهایی مانند ‌اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام وجود دارند که بازارهای بزرگی محسوب می‌شوند. ‌اندونزی 280 میلیون نفر جمعیت دارد که 80 درصد آنها مسلمان هستند. عمده کالاهای صادراتی این کشور نیز کاغذ، کائوچو و روغن پالم است که مورد نیاز کشور ما نیز هست، ضمن اینکه کالاهای وارداتی این کشور نیز با کالاهای صادراتی ما انطباق دارد. از سوی دیگر این کشور علاقه‌مند به همکاری با ایران است.
سهم ایران از تجارت همسایگان
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت افزود: تنها کشورهای همسایه همسوی ما طی سال گذشته 1250 میلیارد دلار واردات داشته‌اند. اگر بتوانیم از این میزان واردات برای خودمان 50 میلیارد دلار سهم بگیریم، مشکل منابع ارزی کشورمان را حل خواهیم کرد.
پیمان پاک یادآور شد: از 48 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی کشور بیش از نصف آن
(25 میلیارد دلار) به کشورهای همسایه بوده است. عمده تجارت ما با امارات، ترکیه، چین و عراق است و بیشتر سبد صادراتی ما را نیز همین کشورها تشکیل می‌دهند. در سال 1400 شاهد افزایش 100 درصدی صادرات به ترکیه بودیم. همچنین صادرات به ترکمنستان و ازبکستان 160 درصد و به روسیه نیز 30 تا 40 درصد افزایش یافته
است.
او افزود: 20 درصد مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها و 80 درصد آن خود تحریمی‌های داخلی، قواعد و قوانین زاید در گمرک، صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی است.