kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲

مواضع عجیب و غیردوستانه وزیرخارجه عراق درباره ایران

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در ادامه اظهارات غیردوستانه چند روز پیش خود، در یک مصاحبه تلویزیونی بار دیگر بر این موضع خود پافشاری کرد.
 
 
 
به گزارش فارس، وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغد مصر، که بخش اول آن، شب گذشته پخش شد، ادعا کرد: «تهران حرف‌های جدیدی از بغداد  می‌شنود که پیش از این وجود نداشت. به ایرانی‌ها گفتیم که ما نیازمند همکاری مشترک هستیم و به دخالت ایران نیازی نداریم».
وی تاکید کرد که روابط با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده و «روابط با کشورهای حوزه خلیج [فارس] در حال حاضر عالی است و بین عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج [فارس] و ایران ارتباط وجود دارد».
فؤاد حسین در ادامه مدعی دخالت ایران در امور عراق چه سیاسی و چه غیر سیاسی شد و گفت: «گفت‌وگو و مناقشه با طرف ایرانی را به شکل دیگری آغاز کرده‌ایم، سیاست خارجی عراق، امروز، سیاست وابسته به کشور دیگری نیست. ما همچنین تاکید کردیم که سیاست خارجی عراق بر اساس تامین منافع این کشور است. با دوستانمان گفت‌وگو می‌کنیم اما با دشمنان‌مان، با ابزارهای دیگری غیر از خشونت مقابله می‌کنیم.» وی افزود: «ما به تهران گفتیم که دارای مشترکات دینی، تجاری، اقتصادی و... هستیم و نیاز به همکاری مشترک داریم نه دخالت از جانب ایران. ما به یک ائتلاف نیاز داریم. دخالت در امور عراق، قابل قبول نیست. طرف ایرانی باید این مسئله را درک کند. ما با یکدیگر دوست و همسایه باقی خواهیم ماند و با یکدیگر کار می‌کنیم اما مسئله دخالت‌های ایران، غیر قابل قبول است». وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از سخنانش به دخالت نظامی ارتش ترکیه و نفوذ آن به خاک عراق اشاره کرد و گفت: هیچ توافقی میان بغداد و آنکارا وجود ندارد که به ارتش ترکیه اجازه عملیات نظامی در داخل اراضی عراق را بدهد. ترکیه نباید بدون موافقت دولت بغداد، در داخل اراضی عراق حرکت کند.