kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
مسکو خبر داد

«گروه 8» جدید با مشارکت ایران، روسیه چین، هند و چهار کشور دیگر تشکیل می‌شود

به گفته رئیس‌دومای دولتی روسیه، تحریم‌های غرب منتهی به تشکیل گروهی متشکل از هشت کشور دیگر یعنی چین، هند، روسیه،‌ اندونزی، برزیل، مکزیک، ایران و ترکیه می‌شود.

«ویاچسلاو ولودین» رئیس ‌دومای دولتی روسیه (مجلس سفلی پارلمان روسیه) در کانال تلگرامی خود نوشت: ایالات متحده و متحدانش با سیاست تحریمی خود روابط اقتصادی را از بین می‌برند و نقاط رشد جدیدی را در سایر کشورها ایجاد می‌کنند.
وی در این خصوص گفت اقدام واشنگتن و متحدانش برای قطع روابط اقتصادی موجود، نقاط رشد جدیدی را در جهان ایجاد کرده است. به گفته رئیس ‌دومای روسیه، تحریم‌های غرب منتهی به تشکیل گروهی متشکل از هشت کشور دیگر یعنی چین، هند، روسیه،‌ اندونزی، برزیل، مکزیک، ایران و ترکیه می‌شود که ۲۴.۴ درصد از گروه قدیمی کشورهای توسعه‌یافته از نظر تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید جلوتر است.
قانونگذار ارشد روس افزود: ایالات متحده با دستان خود شرایطی را برای کشورهایی که مایل به ایجاد گفت‌وگوی برابر و روابط متقابل سودمند هستند ایجاد کرده تا در واقع یک گروه جدید «گروه هشت» با روسیه ایجاد کنند.
گروه هشت یا جی ۸ که فعلاً گروه هفت شده چون عضویت روسیه به حالت تعلیق درآمده، از کشورهای صنعتی جهان تشکیل شده‌ که بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را در دست دارند.
در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی مجموعه‌ای از تحریم‌های ضدروسی را با هدف «انزوای» این کشور از اقتصاد جهانی اعمال کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیراً در مورد تحریم‌های غرب که اقتصاد روسیه را هدف قرار داده، گفت که منزوی کردن چنین کشور بزرگی غیرممکن است.
علی‌رغم تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مسکو، یک مقام آمریکایی در جلسه استماع کنگره اذعان کرد میزان درآمدهای نفتی روسیه نسبت به قبل از شروع جنگ اوکراین افزایش یافته است.
از زمان شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و اروپا درباره ممنوعیت واردات نفت از این کشور به توافق رسیده‌اند، با این وجود کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی شدید به نفت و گاز روسیه تاکنون موفق به قطع واردات خود از مسکو نشده‌اند.
رویترز در گزارشی نوشت، در حالی که تحریم‌های غرب تحرکات انرژی روسیه را کُند کرده ‌اما همزمان به افزایش قیمت‌های نفت و گاز در بازار جهانی کمک کرده است. قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه به بشکه‌ای ۱۲۳ دلار رسید که بالاترین قیمت طی سه ماه گذشته بوده است. روز 1۱ ژوئن همچنین متوسط قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور، به بالای پنج دلار در هر گالن رسید.
پوتین در اظهارات اخیر خود در اشاره به ادعاها مبنی بر اینکه شخصا وی مسئول افزایش سرسام‌آور تورم در کشورهای غربی است، گفت که او هیچ ارتباطی با مشکلات اقتصادی کشورهای دیگر ندارد و این نتیجه اشتباهات خود آنها [کشورهای غربی در طولانی مدت] است.