kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰

نفوذی‌های ورزش دنبال لاابالی‌گری فرهنگی هستند!(نکته ورزشی)

 

سرویس ورزشی-
در هرجای این کره خاکی و هر زمان از عمر بشری، پیشرفت و موفقیتی صورت گرفته در سایه عمل به اصول و رعایت ارزش‌ها و حرمت‌ها بوده است. ورزش هم از این حکم کلی و اصل حاکم بر هستی و سنت تاریخی مستثنی نیست‌. اگر ورزش در هرجای دنیا پیشرفت کرده و اگر کشوری در دنیا «صاحب ورزش» شده و سری میان سرها درآورده‌، بدون کوچک‌ترین تردید در سایه اصول و رعایت ارزش‌ها بوده است.
بر خلاف آنچه بعضی از افراد پرادعا- یا از روی نا آگاهی و عدم معرفت و شناخت و یا دقیقا از سر غرض و مرض و گمراه کردن مدیران و علاقه‌مندان به ورزش- تبلیغ می‌کنند، ورزش در کشورهای صاحب ورزش، با فساد و اباحه‌گری و حرمت شکنی و هرهری مسلکی و دلال بازی و.‌‌.. پیشرفت نکرده‌، بلکه به میزانی که اصول و ارزش‌های شناخته شده را رعایت می‌کنند به مرزهای«حرفه‌ای‌گری» نزدیک می‌شود.
سال‌هاست نوشته و باز هم می‌نویسیم که برخلاف حرف‌های مفت مشتی از مرحله پرت صاحب قلم و میکروفون و همچنین تبلیغات و القائات جریانات مغرض و عناصر مخرب، حرفه ای‌گری‌، ادا و اطوار و پلشتی و لاابالی‌گری و... نیست، بلکه « حرفه ای‌گری» یک « فرهنگ» است‌، فرهنگی که اتفاقا در آن «اخلاق» و « احترام» جایگاهی بسیار مهم و تخلف ناپذیر دارد.
اگر ستاره و فوق ستاره‌ای این اصول را رعایت نکند و به ویژه از حیث اخلاقی و رفتاری‌، حرمت جامعه را خدشه دار و عملا به ورزش و اهالی ورزش بی‌احترامی کند، به شدیدترین وجه‌، حتی در حد «طرد و محرومیت» همیشگی‌، با او برخورد می‌شود... در این باره مثال‌ها فراوان و نمونه‌ها بسیار است و خوانندگان محترم و پیگیر اخبار و رویدادهای ورزشی‌، از بسیاری از آنها اطلاع دارند.
وقتی متولیان امر، اوضاع ورزش را به شدت رصد کرده و به دقت زیر نظر دارند و اجازه کوچک‌ترین تخلفی را به احدی نمی‌دهند و از آن طرف‌، اگر کسی پایش را از گلیمش درازتر یا از هنجارهای فرهنگی مورد قبول جامعه ذره‌ای تجاوز کرد و مرتکب خلاف و رفتاری ضد اخلاقی و... شد و موضوع هم بر ملا و رسانه‌ای شد، با فرد متخلف- هر کس می‌خواهد باشد- به شکل جدی و قانونی برخورد می‌کنند تا حساب کار، دست بقیه بیاید و... آن وقت معلوم است با سالم بودن فضا‌، شرایط برای پیشرفت ورزش فراهم می‌آید و آن کشورها جزو کشورهای صاحب ورزش در دنیا در می‌آیند و شاید از این هم مهم‌تر‌، در آن فضای سالم- که قانون و اصول حکومت می‌کند‌، نه فاسد و دلال- همه مردم، اهالی ورزش، تیم‌ها و ورزشکاران از ورزش و رقابت‌های ورزشی لذت می‌برند و به هیجان می‌آیند و روزهای تعطیل خود را با پرداختن به ورزش و رقابت‌های ورزشی به روزهای انرژی ساز و تقویت روحیه تبدیل می‌کنند.
البته بدیهی است که حرف ما از سر « مطلق انگاری» نیست و منظورمان هرگز این نیست که در آن کشورها هیج اشکال و نقطه ضعفی وجود ندارد. اگر این باشد که معلوم می‌شود ما خیلی نسبت به دیگران- آن هم غربی‌ها- خوشبین و خوش خیال هستیم. بدیهی است که پیشرفت و تکامل‌، حد و نقطه پایانی ندارد و ‌‌ بحث بر سر « روند و روال» حاکم است. بحث بر سر این است که اگر قرار است ورزش پیشرفت کند‌، چنین روندی باید حاکم باشد و چنان دقت و ریزبینی باید درباره کار و بار ورزش- خاصه از حیث اخلاقی و فرهنگی - اعمال شود. تا وقتی این حساسیت‌ها و نظارت‌ها و برخوردهای فرهنگی و اخلاقی نباشد، محال‌اندر محال است که ورزش- و غیر ورزش- در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.
خدمت خوانندگان محترم و آقای وزیر ورزش عرض می‌کنیم- و بدون تعارف هم عرض می‌کنیم -که جریانات و باندها و افرادی در این ورزش رخنه کرده‌اند که منافع خود را در لاابالی‌گری فرهنگی، هنجارشکنی و قبح زدایی اخلاقی و رواج اباحه‌گری و هرهری مسلکی در ورزش می‌دانند. یک مثال زنده می‌زنیم تا بهتر عملکرد خبیث و مخرب این جریانات- که بعضا در رسانه‌های فراگیری مثل تلویزیون هم نفوذ دارند و خط‌دهی و اعمال نظر می‌کنند- روشن شود و بیان الکن ما به منظور خود برسد.
چندی پیش یک اتفاق ضد اخلاقی و کثیف در اردوی تیم ملی و اتوبوس این تیم رخ داد‌، جریانی که با انتشار فایل صوتی‌، حتی ابعادی بین‌المللی پیدا کرد و بهانه‌ای شد برای شبکه‌های معاند و ضدایرانی که علیه ایران و ورزش ما و مسئولان ورزش شروع به سمپاشی و تبلیغ کنند. در حالی که انتظار منطقی و بحق دلسوزان ورزش این بود که مسئولان‌، فدراسیون فوتبال‌، کادر فنی و سرپرست تیم ملی در دفاع از احترام ورزش و حرمت تیم ملی- آقای سجادی توجه کنند!- با فرد خاطی برخورد در خور و بایسته و قانونی کنند و مدتی هم سکوت کردند و در انتظار نشستند، با کمال تعجب دیدند در لیست جدیدی که کادر فنی و سرمربی؟!!! منتشر کرد نام آن بازیکن خاطی هم به چشم می‌خورد و موقع بازی هم « فیکس» به میدان رفت و در پوستر تبلیغاتی قبل از بازی با امارات، عکس رنگی فرد خطاکار به عنوان نماد تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در برگه‌های گلاسه به چاپ رسید!!! و این یعنی:‌ای کسانی که منتظر ورزش سالم و فوتبال پاک و برخورد با متخلفان و اهانت کنندگان به پیراهن تیم ملی هستید و ‌ای آقای وزیری که بر لزوم احترام در ورزش تاکید می‌کنید، خودتان را معطل نکنید،. ورزش ما «همینه که هست»!!...
این که شد و خیلی‌ها فهمیدند با یک جریان بی‌حیا و وقیح طرف هستند و مسئولان فوتبال هم همراهی می‌کنند و تلویزیون هم بی‌توجه به این اتفاقات‌، یکسره در شبکه‌های مختلف و برنامه‌های fake و تقلیدی خود- که سعی می‌کنند به شکل تهوع‌آوری از رفتار و کردار فلان مجری برکنار شده تقلید کنند- از « سریع‌ترین صعود» حرف می‌زنند و بر سر یک ملت بزرگ و محترم و شهید داده و پرافتخار منت می‌گذارند‌، به میدان آمدند و مثلا کیهان ورزشی با چاپ عکس مسئول وقت فدراسیون‌، روی چهره خندان! او (که حتما به ریش ماها می‌خندید!) مهر « باطل شد» زد و... یکی دو هفته بعد هم هیات رئیسه تشکیل جلسه داد و آن فرد را از پست خود معزول کرد و...