kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
تبعات اقتصادی طولانی شدن جنگ اوکراین

یک باک بنزین در انگلیس 4 میلیون تومان! اندیشکده اروپایی: اوضاع غرب بدتر هم خواهد شد

با طولانی شدن جنگ اوکراین تبعات اقتصادی این جنگ نیز بیش از پیش خود را نمایان می‌کند طوری که دیروز اعلام شد قیمت یک باک بنزین در انگلیس به بیش از 125 دلار(4 میلیون تومان) رسیده است. یک‌اندیشکده اروپایی نیز هشدار داده وضعیت تورم در غرب باز هم بدتر خواهد شد.

 

سرویس خارجی-

جنگ اوکراین در حالی امروز وارد صد و هفتمین روز خود شده که سایه سنگین تاثیرات سوء اقتصادی آن بر جهان و غرب به شدت سنگینی می‌کند. اروپا و آمریکا که یک طرف این جنگ هستند تحت تاثیر این بحران در حال تجربه تورم بی‌سابقه هستند. بازار‌های انرژی اروپا و آمریکا تحت تاثیر جنگ افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. دولت‌های اروپایی برای مهار تورم راهبردهای متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند. رسانه‌های فرانسوی هفته گذشته گزارش دادند که شهرداری‌های فرانسه با هدف کمک به خانوار‌های فقیر و جبران کاهش قدرت خرید در بحبوحه افزایش قیمت‌ مواد غذایی توزیع کوپن را آغاز کرده‌اند. در انگلیس نیز «ریشی سوناک»، وزیر دارایی این کشور از بسته 15 میلیارد پوندی (18.8 میلیارد دلاری) خود برای کمک به خانواده‌ها در تامین هزینه‌های زندگی پرده برداشته‌است. مقامات انگلیس همچنین مالیات بر سود شرکت‌های انرژی را25 درصد بالا برده و به 65 درصد رسانده‌اند که رقم بالایی است.
بحران اقتصادی و افزایش تورم در انگلیس منجر به بالارفتن قیمت بنزین نیز شده طوری که مردم برای پر کردن یک باک خودروی خود باید معادل 4 میلیون تومان پول پرداخت کنند. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، براساس اعلام شرکت خدمات خودرویی «آر‌ای سی»‌، قیمت سوخت در انگلیس همچنان روبه‌افزایش است و پر کردن باک یک خودروی متوسط در این کشور در حال حاضر بیش‌از 100 پوند (125 دلار) هزینه دارد. این شرکت اعلام کرده هزینه پر کردن باک یک خودروی 55 لیتری با دیزل به 103.43 پوند (129 دلار و 75 سنت) رسیده‌است. «سیمون ویلیامز»، سخنگوی شرکت «آر‌ای سی» گفته درحالی‌که قیمت سوخت در انگلیس روزانه رکورد می‌زند، اما خانواده‌ها در سراسر کشور هرگز انتظار سه‌رقمی شدن هزینه پر کردن باک خودروهایشان را نداشتند. قیمت بنزین هفته گذشته در انگلیس بیشترین افزایش روزانه را طی 17 سال گذشته تجربه کرد و بیش‌از 2 پنی در هر لیتر بالا رفت. افزایش جهانی قیمت سوخت و طرح‌های انگلیس برای کاهش وابستگی به روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت دنیا باعث بالا رفتن قیمت سوخت در این کشور شده است.
اوضاع بدتر می‌شود
همزمان معاون‌اندیشکده اروپایی «بروگل» نیز هشدار داد که بحران هزینه زندگی در سراسر اتحادیه اروپا با افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و برق، بدتر از این هم خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، «ماریا دمرتزیس»، به یورونیوز گفت که تورم غیرعادی نتیجه افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی است که «بیشتر بر اروپا تأثیر می‌گذارد تا ایالات متحده، چرا که ما بسیار بیشتر از دیگران به روسیه وابسته هستیم.»دمرتسیس در پاسخ به این سؤال که آیا اروپایی‌ها باید خود را برای افزایش هزینه‌ها آماده کنند، گفت:
« فکر می‌کنم بله. به نظر من با وجود تورم غیرعادی، مطمئناً یک سال دیگر از این (بحران) را خواهیم داشت.»وی ادامه داد:
« ما این‌جا در بلژیک، جایی که من زندگی می‌کنم، شاهد
دو برابر شدن (هزینه‌های) آرد بوده‌ایم که البته تأثیراتی بر قیمت نان دارد، که بسیار مهم است.»معاون‌اندیشکده اروپایی بروگل همچنین گفت: زمانی که به خودروهایمان بنزین می‌زنیم، یا زمانی که غذای هفتگی خود را خریداری می‌کنیم، این (بحران) را در جیب خود احساس می‌کنیم.وی افزود: به جرات می‌توانم بگویم که اوضاع احتمالاً قبل از اینکه بهتر شود، کمی بدتر خواهد شد. بنابراین، از این نظر، فکر می‌کنم ما واقعاً باید خود را برای بدتر شدن اوضاع آماده کنیم.اتحادیه اروپا اخیراً پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را کاهش داده و پیش‌بینی تورم را افزایش داده است.رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو اکنون پیش‌بینی می‌شود که به 2.7 درصد در سال جاری میلادی برسد که کمتر از پیش‌بینی قبلی یعنی 4 درصد است. انتظار می‌رود رشد سال آینده شاهد کاهش بیشتری باشد و به 2.3 درصد برسد.در عین حال، انتظار می‌رود که نرخ تورم که تنها چند ماه پیش پیش‌بینی می‌شد به 3.9 درصد برسد، به طور متوسط 6.8 درصد باشد.
پوتین: تقصیر خودتان است
رئیس‌جمهور روسیه نیز ضمن بیان این که منزوی کردن کشور بزرگی مثل روسیه غیرممکن است، گفت به‌رغم ادعاها، تورم سرسام‌آور در کشورهای غربی ارتباطی با مسکو ندارد و پیامد اشتباهات آن‌هاست.
به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین». در اشاره به ادعاها مبنی بر اینکه شخصا وی مسئول افزایش سرسام‌آور تورم در کشورهای غربی است، گفت که او هیچ ارتباطی با مشکلات اقتصادی کشورهای دیگر ندارد. وی خاطرنشان کرد: این نتیجه اشتباهات خود آنها کشورهای غربی در مدت طولانی است. طبق این گزارش، در حالی که مقام‌های آمریکایی مرتباً از تورم بی‌سابقه کشورشان تحت عنوان «افزایش قیمت پوتین» یاد می‌کنند، رئیس‌جمهور روسیه به شوخی گفت که «آن‌ها همین حالا هم تورم را با نام من صدا می‌کنند». پوتین همچنین گفت که نسل کنونی روسیه سرنوشتی مشابه پتر کبیر امپراتور قرن هفدهم روسیه دارد که «سرزمین‌ها را بازگرداند و تقویت کرد».
افزایش درآمدهای نفتی روسیه
علی‌رغم تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مسکو یک مقام آمریکایی نیز در جلسه استماع کنگره اذعان کرد که میزان درآمدهای نفتی روسیه نسبت به قبل از شروع جنگ اوکراین افزایش یافته است. «آموس‌هاچستاین»، فرستاده آمریکا در امور امنیت انرژی در جلسه استماع کنگره در روز پنجشنبه به قانونگذاران آمریکایی گفت: روسیه احتمالا اکنون درآمد بیشتری از سوخت‌های فسیلی خود نسبت به قبل از حمله به اوکراین دارد، زیرا افزایش قیمت‌های انرژی در بازارهای جهانی تأثیر تلاش‌های غرب برای محدود کردن فروش نفت این کشور را جبران می‌کند.رویترز نوشت، درحالی‌که تحریم‌های غرب تحرکات انرژی روسیه را کُند کرده است اما همزمان به افزایش قیمتهای نفت و گاز در بازار جهانی کمک کرده است. قیمت نفت خام برنت روز پنج شنبه به بشکه‌ای 123 دلار رسید که بالاترین قیمت طی سه ماه گذشته بوده است. این مقام آمریکایی در عین حال افزود: در حالی که فروش روسیه به چین و هند در مقایسه با عرضه از سایر کشورها کاهش یافته است، اما افزایش قیمتها در بازار جهانی به این معنی است که درآمد روسیه احتمالاً در حال حاضر بالاتر خواهد بود.آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته میلادی اعلام کرد که درآمد نفتی روسیه از ابتدای سال 50 درصد افزایش یافته و به 20 میلیارد دلار در ماه رسیده است. این درحالی‌است که اتحادیه اروپا بیشترین سهم را از صادرات این کشور دارد.
اوکراین: در حال شکست هستیم
خبر دیگر این که معاون رئیس‌اطلاعات نظامی اوکراین گفت که «کیف» در حال شکست در مقابل روسیه در خطوط مقدم است و اکنون برای دور نگه داشتن روسیه تقریبا تنها به تسلیحات غرب متکی است. به گزارش ایسنا، «وادیم اسکیبیتسکی»، معاون رئیس‌اطلاعات نظامی اوکراین در مصاحبه با روزنامه گاردین اعلام کرد: «این جنگ اکنون یک جنگ توپخانه‌ای است. خطوط مقدم اکنون جایی است که آینده را تعیین می‌کند و ما از نظر توپخانه‌ای در حال شکست هستیم.»وی افزود: «اکنون همه چیز به آنچه که غرب به ما می‌دهد، بستگی دارد. اوکراین در مقابل هر ۱۰ تا ۱۵ توپخانه‌ روسی تنها یک توپخانه دارد. شرکای غربی ما حدود ۱۰ درصد از آنچه را که دارند به ما داده‌اند» به گفته اسکیبیتسکی، اوکراین روزانه از ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ گلوله توپ استفاده می‌کند. او در مورد مهماتی که از توپخانه شلیک می‌شود، گفت:« ما تقریبا تمام مهمات خود را مصرف کرده‌ایم و اکنون از گلوله‌های استاندارد ناتو با کالیبر ۱۵۵ استفاده می‌کنیم. اروپا همچنین در حال تحویل گلوله‌های با کالیبر پایین‌تر است، اما میزان تحویل آنها کمتر می‌شود.»ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز چندی پیش گفت که روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز اوکراینی جان خود را از دست می‌دهند و ۵۰۰ نفر دیگر مجروح می‌شوند.