kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد

صرفه‌جویی ۲ میلیون ‌تنی گندم با اجرای طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد

 

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرده که با اجرای طرح هوشمند‌سازی و صرفه‌جویی حداقل ۲ میلیون تن گندم در صورت تولید داخل رقمی بالغ بر ۲
هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی
می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌قلی ایمانی اظهار کرد: طرح هوشمند‌سازی یارانه نان در استان‌های زنجان، قزوین عملیاتی و اجرا شده و از سه روز پیش این طرح در سه شهر استان گلستان هم آغاز شده است.
به گفته او، علت تشکیل صف برای خرید نان در این استان‌ها ناشی از رانت ارزانی قیمت آرد و جابه‌جایی داخل شبکه است که با رفع نواقص و تحویل هر چه سریع‌تر دستگاه‌های پوز به نانوایان مشکل مرتفع می‌شود‌.
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران بیان کرد: هم‌اکنون محدودیتی در عرضه نان این استان‌ها وجود ندارد و در اجرای آزمایشی طرح هوشمند‌سازی یارانه نان، افراد طبق روال معمول هر چه قدر که بخواهند نان خریداری می‌کنند و در این طرح قیمت برای مصرف‌کننده تغییری ندارد و تنها برحسب میزان فروش و تراکنش، دولت به نانوایان یارانه می‌دهد.
ایمانی افزود: دولت با هدف مدیریت مصرف قصد دارد که این طرح را در تمامی استان‌ها اجرا کند و برآورد می‌شود که اگر این طرح با جدیت و نظارت اتفاق بیفتد، حداقل دو میلیون تن صرفه‌جویی در مصرف ایجاد می‌کند.
وی اعلام کرد که با اجرای طرح هوشمند‌سازی و صرفه‌جویی حداقل دو میلیون تن گندم در صورت تولید داخل رقمی بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود، چنان‌که این میزان گندم از محل واردات باشد، رقم صرفه‌جویی بسیار چشمگیر خواهد بود.
استفاده از نان به‌عنوان خوراک دام
قاسم پیشه‌ور، رئیس‌نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی هم در این زمینه اظهار کرد: باتوجه‌به سنتی بودن ۶۵ تا ۷۰ درصد دامداری و مرغداری‌های کشور و گرانی قیمت نهاده و خوراک، تولیدکنندگان به خرید نان روی می‌آورند.
به گفته او، باتوجه ‌به مصرف بخشی از نان تولیدی به‌عنوان خوراک دام و طیور هدررفت نان بالاست که با هوشمند‌سازی یارانه جلوی پرت نان گرفته می‌شود.
این مسئول صنفی افزود: حاکمیت با اجرای طرح هوشمند‌سازی در سراسر کشور باید از جایگزینی گندم تولیدی به‌عنوان مصارف غیرانسانی جلوگیری کند‌.
کاهش ۳۰ درصدی مصرف گندم
محمدحسن جلالی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی نیز برآورد کرده است که بعد از اجرای طرح یارانه حدود ۳۰ درصد مصرف گندم تحت عنوان نان مصرفی کاهش می‌یابد که سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو صرفه‌جویی دربر دارد. به گفته او بین ۳۰ تا ۴۵ روز آینده این طرح در کل کشور فراگیر شود.
وی گفت: طرح هوشمند‌سازی نان کیفیت را به‌واسطه ایجاد رقابت در بین نانوایان و کسب درآمد بر مبنای فروش و حذف سهمیه‌بندی تحت شعاع قرار می‌دهد.
به گفته این مسئول، اگر طرح هوشمند‌سازی یارانه نان طبق اظهارات مسئولان وزارت اقتصاد به‌درستی اجرا شود، اهداف طرح همچون بهینه‌‌سازی مصرف و ارتقای کیفیت محقق
می‌شود‌.
جلالی عنوان کرد: در طرح هوشمند‌سازی، قیمت نان برای مصرف‌کننده تغییری ندارد و مابه‌التفاوت در قالب یارانه به نانوا پرداخت می‌شود.
وی گفت: میزان واردات تابعی از خرید داخل است و ارتباطی به هوشمند‌سازی ندارد چرا که مابقی نیاز کشور با کسر تولید داخل وارد می‌شود، لذا اگر اجرای این طرح منجر به کاهش مصرف شود، واردات تحت الشعاع قرار می‌دهد.
به گفته مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی، وقتی آرد با قیمت نازل در اختیار نانوا قرار می‌گیرد، نانوا انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت نان ندارد، درحالی‌که با هوشمند‌سازی یارانه نان، یارانه نانوا از طریق فروش دستگاه پوز تعلق می‌گیرد که براین‌اساس نانوا برای کسب درآمد بیشتر در جهت کیفی‌سازی نان تلاش می‌کند که در نتیجه این امر کاهش ضایعات و بهینه‌کردن مصرف گندم را به همراه دارد.
طرح هوشمند‌سازی یارانه نان از حدود سه هفته پیش به‌صورت آزمایشی در نانوایی‌های زنجان به اجرا درآمد. به گفته خاندوزی، وزیر اقتصاد، هم‌اکنون در بیش از ۱۰ استان کشور طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد اجرا می‌شود و با تکمیل دوره آزمایشی تلاش می‌شود این طرح و رفع نقاط ضعف و نواقص احتمالی این طرح با حداکثر کارایی و حداقل مشکل در تمامی استان‌های کشور اجرا شود.