kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
معاون وزیر صمت:

قیمت برخی محصولات شوینده 10تا ۲۵ درصد افزایش یافت

 

معاون صنایع عمومی وزارت صمت از افزایش 10 تا ۲۵ درصدی قیمت برخی از محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت خبر داد.
محمدمهدی برادران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش مواد اولیه وارداتی برای واحدهای تولیدی گفت: براساس تعاملات صورت گرفته قرار شده برای آن دسته از کالاهایی که با افزایش مواد اولیه وارداتی روبه‌رو هستند متوسط افزایش 10 تا 25 درصدی اعمال شود. البته دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار مواد شوینده رقابتی شده است، افزود: اگر واحدها افزایش قیمت نامتعارفی را اعمال کردند حتما از طریق سامانه 124 اطلاعات لازم به مراجع مربوطه داده شود.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف اولویت ما تأمین نیاز‌های بازار است البته در بخش شوینده‌ها در دو ماه نخست سال شاهد افزایش تولید نیز بوده‌ایم. اما یک مقدار عدم عرضه محصولات به بازار مواجه شدیم که با برگزاری جلساتی با برخی از شرکت‌ها موضوع عدم عرضه به بازار رفع شده است.
برادران افزود: در برخی از محصولات صنایع شوینده، شاهد افزایش قیمت بودیم که با اخذ مجوز از سازمان حمایت، قیمت‌ها در حد معمول اصلاح و کاهش پیدا کرده است.  او تأکید کرد: مردم در مقابل بازار هیجانی مقاومت کنند چراکه به مقدار کافی کالا موجود است و دغدغه‌ای برای تأمین کالای مورد نیاز خود نداشته باشند. حتی اگر خرید کالا را با زمان‌بندی انجام دهند تولیدکنندگان مجبور به کاهش قیمت بیشتر هم خواهند شد.
افزایش چند باره قیمت لبنیات!
همچنین در حالی‌که قیمت محصولات لبنی به‌طور چشمگیری افزایش یافته، میر اسلام تیموری؛ عضو
هیئت ‌مدیره انجمن صنایع لبنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه چرا قیمت محصولات لبنی پس از «اصلاح یارانه‌ها» افزایش چند باره داشته است؟ گفت: قیمت‌گذاری چهار قلم محصول لبنی را ستاد تنظیم بازار بر اساس نرخ جدید شیر خام انجام داده و شرکت لبنی یا فروشنده‌ای نمی‌تواند از این قیمت‌ها تخطی کند.
او افزود: بقیه محصولات لبنی هم بر اساس آیین‌نامه قیمت‌های تولید داخل، توسط شرکت‌های لبنی و بر پایه هزینه‌های تولید قیمت‌گذاری می‌شود. باید توجه داشت که قیمت شیر خام به کیلویی 12 هزار تومان افزایش یافته که همین یک قلم 70 درصد در هزینه تولید لبنیات موثر است. بقیه عوامل تولید هم از جمله دستمزد رشد کرده است و شرکت‌های لبنی متناسب با این هزینه‌ها قیمت‌گذاری می‌کنند.
عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه برخی از شرکت‌های لبنی از 20 اردیبهشت تاکنون سه بار قیمت‌های خود را تغییر داده‌اند، گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده مسئول رسیدگی به تخلفات احتمالی است و اگر افزایش قیمت‌های بی‌مورد گزارش شود آنها رسیدگی خواهند کرد.
تیموری ادامه داد: زمانی که به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده گزارش می‌شود آنها از شرکت‌های مربوطه، آنالیز هزینه‌ها را می‌خواهند و پس از بررسی تصمیم می‌گیرند.
گفتنی است صدا و سیما گزارشی پخش کرد که یک شرکت لبنی از 25 اریبهشت تاکنون قیمت ماست را از
53 هزار به 85 هزار تومان افزایش داده است و یک شرکت لبنی دیگر ماست را از 75 هزار به 90 هزار تومان رسانده و یک شرکت دیگر طی این مدت سه بار قیمت خود را تغییر داده است.