kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

 70 درصد مسلمانان انگلیس رفتار نژادپرستانه را تجربه کرده‌اند

 
 
نتایج بررسی‌های انجام شده در انگلیس نشان می‌دهد 70 درصد مسلمانان این کشور رفتارهای نژاد‌پرستانه و اسلام‌ستیزانه را در محل کار خود تجربه کرده‌اند.
در دو دهه گذشته در بسياري از کشورهاي اروپايي، نوعي تمايز حقوقي و سياسي را ميان شهروندان اين کشورها مشاهده مي‌کنيم. اين دوگانه انگاري، تحت تاثير عواملي مانند حادثه 11 سپتامبر و برخي انفجارها در شهرهاي اروپايي و صد البته تبلیغات رسانه‌ای بيشتر متوجه شهروندان مسلمان اين کشورها شده است. ايجاد تمايز ميان شهروندان مسلمان و غيرمسلمان در کشورهاي اروپايي، مانند انگلستان به ویژه در سال‌هاي اخير به اسلام‌هراسي و اسلام‌ستيزي منجرشده است.
از هر 10 مسلمانی که در انگلیس مشغول به کار است، 7 نفر از آنها گفته‌اند که نوعی برخورد اسلام‌ستیزانه را تجربه کرده‌اند. به گزارش فارس، بر اساس نظرسنجی که موسسه «ساوانتا کامرس» انجام داده، رفتارهای اسلام‌ستیزانه در اروپا و انگلیس طی دوره اخیر افزایش داشته است. این نظرسنجی بین 1503 مسلمان انگلیسی و در روزهای 22‌آوریل تا 10 می‌(2 اردیبهشت تا 20 اردیبهشت) انجام شده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مسلمانان سیاه پوست انگلیسی شاهد رفتارهای بدتری در مقایسه با دیگر مسلمانان بوده‌اند. در حالی که رفتار تبعیض‌آمیز با تمام مسلمانان در انگلیس 37 درصد گزارش شده این آمار میان مسلمانان سیاهپوست تا 58 درصد افزایش داشته است. جامعه مسلمانان انگلیس بار سنگین بحران هزینه‌های زندگی در این کشور را احساس کرده به طوری که 54 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که تامین مخارج اولیه خانوارهایشان در مقایسه با 5 سال پیش به چالشی بزرگ تبدیل شده است.
چندی پیش نیز گزارشی درباره اسلام هراسی در انگلیس منتشر شده بود که نشان می‌داد مسلمانان انگلیس، جزو گروه‌هایی هستند که با بیشترین تبعیض‌ها مواجهند. تجزیه و تحلیل «دانشگاه بیرمنگام» و داده‌های موسسه «یوگو» نشان داد که ۲۵.۹ درصد از مردم انگلیس که اکثریت آن از طرفداران حزب محافظه‌کار و برگزیت هستند دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان دارند و مردم این کشور به مسلمانان نگاه تبعیض‌آمیزتری نسبت به ادیان دیگر دارند.
گفتنی است، بیشترین رفتارهای خشونت‌آمیز علیه مسلمانان در انگلستان، در مورد زنان محجبه و مسلمان رخ می‌دهد که از روبنده و چادر استفاده می‌کنند. این نشانه‌ها (روبنده و چادر) درواقع شاخصه قطعی مسلمان بودن در انگلستان و حتی سراسر اروپاست؛ زیرا ریش به هیچ عنوان شاخصه مسلمان بودن برای فرد در اروپا قرار نمی‌گیرد.