kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
نتایج اولیه بررسی اعلام شد

وقوع ماهانه 30 میلی‌متر فرونشست در جنوب غرب تهران

 
 
 
 
نتایج اولیه بررسی فرونشست تهران اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌بخش فرونشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر‌سازی می‌گوید: تهران سالانه مقداری فرونشست دارد و اعضای شورای شهر بر لزوم پیگیری پدیده فرونشست‌ تاکید دارند.
 حدود دوسال پیش، انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار وقت تهران در جلسه مدیریت بحران پایتخت اعلام کرد: تهران روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند و باید هر چه سریع‌تر نسبت به پاک‌کردن سفره‌های زیرزمینی اقدام شود، همچنین شن‌چاله‌ها باید هر چه زودتر شناسایی و با رعایت موارد ایمنی، خطرپذیری آنها را به حداقل برسانیم تا کمک شود از طریق برخی از کانال‌ها آب به سمت دشت‌هایی که فرونشست دارند هدایت کنیم.
بنا به تعریف یونسکو، فرونشست عبارت است از فروریزش و یا نشست سطح زمین که به علت‌های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می‌دهد. به طور معمول این اصطلاح به حرکت قائم رو به پایین سطح زمین گفته‌می‌شود. عوامل متعددی باعث ایجاد این پدیده می‌شود. از جمله این پدیده‌ها آب‌شدگی یخ‌ها، حرکت آرام زمین، خروج گدازه و عملیات انسانی نظیر معدن‌کاری یا برداشت آب زیرزمینی و نفت است.
 پیگیری ویژه شورای شهر تهران درباره موضوع فرونشست
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران در زمینه فرونشست زمین در پایتخت گفت: تیم تخصصی در این راستا در حال رصد و ارزیابی مداوم است و شورای شهر تهران هم به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کرده که نتایج اولیه حاصل شده است. اینکه گفته می‌شود تهران روزانه یک میلی‌متر فرونشست دارد، درست بوده و مربوط به جنوب غرب تهران است. به عبارتی روزانه یک میلی متر معادل هر ماه 30 میلی متر یا همان 3 سانتی متر است.
 شهرداری تهران به تنهایی مسئول مقابله با فرونشست نیست 
علی نصیری، رئیس‌سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در این زمینه گفت:‌ شهرداری تهران به تنهایی مسئول مقابله با فرونشست نیست و این موضوع یک مسئله فرابخشی است و حدود
 13 دستگاه مسئولیت مقابله با آن را دارند. طی جلساتی که با دستگاه‌های مختلف انجام گرفته مصوباتی حاصل شده که باید اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن انجام گیرد و اعتبارات نیز اختصاص یابد.
 معضل قطعی 10 ساله آینده تهران
خطر فرونشست زمین، تهران و بسیاری از شهرها را تهدید می‌کند. هرچند به گفته مسئولان این خطر برای امروز و ماه‌های آینده نیست ولی معضل قطعی 10 ساله آینده محسوب می‌شود که باید فکری عاجل و جامع برای آن کرد و حالا باید منتظر ماند و دید تصمیم مسئولان و نهادهای مربوطه برای مقابله با این پدیده در سال جدید چگونه خواهد بود؟