kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

ادامه اشغالگری اردوغان در شمال سوریه؛ اعلام آمادگی تروریست‌ها برای کمک به ارتش ترکیه

 
 
همزمان با تصمیم آنکارا برای آغاز عملیات اشغالگرانه خود در شمال سوریه، تروریست‌های وابسته به این کشور رزمایش برگزار و برای کمک به ارتش ترکیه اعلام آمادگی کردند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بعدازظهر شنبه، بار دیگر تهدیدات خود را درباره حمله به خاک سوریه تکرار کرد. او اظهار داشت: «ما آن گذرگاه تروریستی را که قرار بود در مرزهای جنوبی‌مان تشکیل شود، در قالب عملیات «سپر فرات»،‌ «شاخه زیتون»، «چشمه صلح»، «سپر فرات»و «پنجه-قفل»ویران کردیم.» اردوغان اضافه کرد: «ما اقدامات مربوط به تکمیل عملیات امنیتی‌مان در مرزهای جنوبی را در قالب عملیات‌های جدید ادامه می‌دهیم.» او افزود: «منطقه‌ای که در مجاورت مرزهای جنوبی ما در عمق ۳۰ کیلومتری امتداد دارد (اشاره به خاک سوریه)، منطقه‌ امنیتی ماست و نمی‌خواهیم کسی در آنجا برای ما مزاحمت ایجاد کند. ما اقدامات خود را در این خصوص ادامه خواهیم داد.»
همزمان با این تهدیدات منابع سوری روز شنبه آمادگی تروریست‌های همسو با ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد برای ورود به درگیری‌های جدید خبر می‌دهند و شمال سوریه شاهد تحرکات نظامی دو طرف است. به گزارش فارس، پایگاه خبری «عربی۲۱»، از رزمایش تروریست‌های گروهک «الجیش الوطنی السوری» (ارتش آزاد سابق) در شمال سوریه برای همراهی با تهاجم احتمالی ترکیه خبر داد و نوشت که بالغ بر ۱۵۰۰ تروریست ارتش آزاد با سلاح‌های سبک و سنگین در این رزمایش مشارکت داشتند که هزار نفر از آنها جزو نیروهای ویژه بودند.
نیروهای ترکیه بار دیگر در روز شنبه به مناطقی در شمال شرق کشور سوریه تعرض کردند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از خبرنگار خود در استان «الحسکه» گزارش داد که در پی تعرض نظامیان ترکیه به خطوط برق الحسکه، برق منطقه «تل تمر» و روستاهای اطراف قطع شده است. به دنبال حمله شدید ارتش ترکیه به روستای «ام الکیف» در تل تمر، ۶ نفر از نیروهای مرزبانی دمشق مجروح شده‌اند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز مدعی شد که شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» وابسته به گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» نیز اقدام به حفر تونل و انبار سلاح در مناطقی از شهر «تل رفعت» و روستاهای اطراف کرده‌اند. 
همچنین از کردها خبر می‌رسد که «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» گفت که با مقامات ائتلاف آمریکایی، روسیه و دولت سوریه درخصوص تهدیدات ترکیه برای آغاز عملیات جدید در شمال و شمال شرق سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.
دولت سوریه نیز تاکید کرد که تهدیدهای خصمانه و تهاجمی رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه است و با تفاهمات و نتایج روند آستانه در تضاد است. یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه در گفت وگو با خبرگزاری دولتی این کشور (سانا)، گفت: «جمهوری عربی سوریه اظهارات تجاوزکارانه رژیم ترکیه درخصوص ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه که جان تعدادی از شهروندان بی‌گناه را گرفته است، دنبال می‌کند.» این منبع افزود: «تهدیدهای تجاوزکارانه رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه است.»
حمله به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق
خبر دیگر از اشغالگران ترکیه آن‌که منابع خبری از حمله به پایگاه نظامیان ترکیه در استان موصل واقع در شمال عراق خبر دادند. 
کانال تلگرامی صابرین نیوز، نزدیک به مقاومت عراق، گزارش داد که این حملات به پایگاه «زلیکان» محل استقرار نظامیان ترکیه‌ای صورت گرفته است. صابرین همچنین خبر داد که این حملات با چند فروند پهپاد بال ثابت و راکت صورت گرفته است. هنوز جزئیات بیشتری درباره تلفات این حملات منتشر نشده است.
داووداوغلو به اردوغان: ادب داشته باش
اما خبر دیگر از درگیری‌های داخلی ترکیه؛ در پی اهانت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به معترضان پارک گزی و «فاحشه» و «فاسد» خطاب کردن آن‌ها، بسیاری از جمله «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسبق ترکیه و هم حزبی سابق اردوغان از وی انتقاد کردند.
اردوغان در سخنانی، با توهین به کسانی که قصد برپایی نهمین سالروز تظاهرات پارک گزی را داشتند گفته است: «آن‌ها فاسد، فاحشه، راه‌بند و تروریست هستند. ما می‌دانیم که کدام گروهها در پشت صحنه حوادث گزی بودند. کمال قلیچداراوغلو رئیس‌حزب جمهوری‌خواه خلق هم با آنها بود.» در واکنش، داووداوغلو در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: «ادب داشته باش! چطور می‌توانی به شهروندان کشوری که رئیس‌جمهورش هستی توهین کنی؟ می‌شود گفت که از علم و شناخت و عرفان بی‌بهره‌ای اما آیا ادب اساس ایمان ما نیست؟»